Era Varmblod.

attempt

Trådstartare
Hej.
Hur lärde ni era fd. travare att gå i form? ( alltså, inte bara att börja på nacken utan att trampa under sig rätt med bakbenen osv)
Ge tips och ideer. :idea:

Sv: Era Varmblod.

Hitta en bra dressyrtränare! Det gjorde jag och har lyckats bra med min ridtravare!:banana:

Det finns en nyligen skriven tråd eller faktiskt ett par om just omskolning och ridning med travare. Jag har svarat i dom trådarna och du kan väl kika i dom först. De ligger här i början på detta forum.
Om du vill ha mer hjälp än det som står i dom trådarna kan du fråga igen eller om du vill PMa.

Har själv ridtravare och vill hjälpa andra så mycket jag kan för att få fram denna ras som ridhäst:)

Tack så mycket, jag ska kika om jag hittar tidigare trådar.
Varmblod är fantastiska ridhästar, lättlärda, uthålliga, starka och vackra som vackerheten själv.

Mitt största tips är att kolla gamla trådar, sök på travare och omskolning så lär du ha att läsa sisådär 1000 inlägg åtminstonde.

genom att rida med säte och ben och ha ett mjukt stöd i munnen. rider först enbart skritt tills hästen går som den ska, sedan när den är lätt att få i form och går ordentligt där börjar jag med traven, osv. och MYCKET beröm så fort den gör rätt naturligtvis!

Tack för alla tips.
Igår när jag red red jag på HELT LÅNGA tyglar, och red i volter, serpentiner, gjorde olika tempoväxlingar i skritt, halter mm, och helt plötsligt kände jag hur ryggen liksom bara höjdes och vips så gick han med en snygg eftergift på nacken, och jag hade helt långa tyglar, endast en mjuk, lätt kontakt med munnen. Det var en helt fantastisk känsla! Jag ska fortsätta träna så att han kan bygger upp muskler i skritten innan jag börjar med traven.

Rebeccah skrev:
Tack för alla tips.
Igår när jag red red jag på HELT LÅNGA tyglar, och red i volter, serpentiner, gjorde olika tempoväxlingar i skritt, halter mm, och helt plötsligt kände jag hur ryggen liksom bara höjdes och vips så gick han med en snygg eftergift på nacken, och jag hade helt långa tyglar, endast en mjuk, lätt kontakt med munnen. Det var en helt fantastisk känsla! Jag ska fortsätta träna så att han kan bygger upp muskler i skritten innan jag börjar med traven.
bra!! :bump:

Volter är bra MEN.....det får inte bli för mycket av det heller.
Hästen måste även kunna gå framåt rakriktad och kunna bära sig även där med lätt stöd i tyglen.

Det är bara att kämpa. Ha tålamod! Men tänk på att varmblod kan inte böja på nackan lika lätt som en annan häst! De är framavlade för att sträcka ut så långt som möjligt på travbanan! Så böjer man ett varmblods nacke för ofta kan de få alvarliga nackskador!

hmm, har ingen vidare koll hur de är hos andra travare.
Men, min travare krullar hellre ihop sig än sträcker ut halsen, samma sak med en kompis fd. foderhäst.
Tror inte de spelar någon jätte stor roll hur de är avlade. De är nog träningen som spelar störst roll.

Den här tråden är väldigt gammal.

De tycker jag lät väldigt knepigt..
Jag har då aldrig märkt att någon travare fått nackskador av att man böjt halsen för mycket. :D
Då borde min travare brytit nacken vid det här laget.

Vill bara säga att lära en travare eller vilken anna häst som hellst att gå i form är inte riktigt någon man lär den.
De är någon som kommer naturligt av korekta hjälper och ridning.
Mycket övergånger, bra sits och en duktig tränare kommer man långt på.

Träna på med övergånger i skritt och trav både mellan gångarterna och i dem. Båger ställa höger/vänster hela tiden vara mjuk i innerhanden ibland kanske visa lite nedåt med handen utan att dra hästen ner, bara visa så den kan få en chans att fatta att de är dit den ska.
Om hästen går i en naturlig form, (utan att arbeta med ryggen) en öppen form utan att ha huvudet i vädret och spänne ryggmusklerna så går det mycker lättare.

De tycker jag lät väldigt knepigt..
Jag har då aldrig märkt att någon travare fått nackskador av att man böjt halsen för mycket. :D
Då borde min travare brytit nacken vid det här laget.
Är det bara jag som tycker att det osar troll här inne...? Appropå nackskador... :crazy:

Jo kanske de.
Såg just att tråden där över 2 år gammal, jag tror nästan Ts har fått hjälp.

Är det bara jag som tycker att det osar troll här inne...? Appropå nackskador... :crazy:

Jo men det är sant! om man ex. Köper ett varmblod som nyss kommit från travbanan och kanske efter två-fyra månader kan den gå på tygel.
Gör man då det för ofta kan hästen få väldigt ont i nacken, det påverkar då hästens hörsel och i värsta fall andning. Man måste mjuka upp ett varmblods nackmuskler och senor i ungefär 2 år innan hästen regelbundet går på tygel! Något jag lärde mig när jag foskade om dressyrens historia & Varmblod som dressyrhäst!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4