Sv: Era senaste filmer, new edition!
Vilken fin häst du har, ser ut att finnas mycket hopp i henne!
När jag kollar på dina filmer undrar jag bara över några saker, och hoppas inte att du tar illa upp!
Det ser ut som att du placerar hästen i anridningen till varje hinder, och det känns lite som att hästen inte får träna upp sin taxeringsförmåga. Vad händer om du ställer upp lite längre serier, med olika avstånd mellan hindrena, och försöker störa hästen så lite som möjligt under anridning och när hon hoppar? Slutar det med att hon accelererar konstant, och till slut nästan kraschar, eller backar hon av själv?
Det känns nämligen som att du konstant har väldigt mycket i handen, och om du skulle lätta får jag känslan av att hästen kommer vara ganska förvirrad, eftersom den hela tiden har haft någon som har hjälpt den.
Det kan vara väldigt klokt att träna upp hästens taxeringsförmåga och lära den att backa av mot hindrena, inte minst för att ge er en vettig chans att prestera på högre höjder när avståndet helt plötsligt inte stämmer.
Min andra fundering handlade lite om samma sak, nämligen att mjukna i handen under det sista galoppsprånget, och ge hästen en chans att hoppa rundare.
På filmerna känns det som att du rider med väldigt mycket i handen fram tills det ögonblicket hästen hoppar av, och då slänger du fram hand och överliv istället.
Ett tips kan vara att under det sista galoppsprånget ta ett mantag ca 10 cm längre fram än händernas nomala position, och sedan behålla det mantaget under hela språnget.
Min gissning är att hästen på längre sikt kommer att hoppa rundare, dels på grund av att den inte får signalen att accelerera i varje språng som den får av att man slänger fram hand och överliv, och dels på grund av att den får chansen att välva överlinjen utan att någon stör.
Studs och kombinationer är två riktigt bra övningar att dels öva upp sin kroppskontroll (mjukna i handet det sista galoppsprånget - stilla hand - stilla överliv), och dels öva upp hästens taxeringsförmåga.
Jag kan även rekommendera kombinationer med galoppbommar, då måste hästen hålla koll på sina tassar utan att du hjälper den över huvud taget.
Detta blev ett väldigt långt inlägg, men jag hoppas att du förstår vad jag vill förmedla med det, och att du inte tar illa upp!
Lycka till, du har verkligen en fin häst med mycket potential!!