Era senaste filmer, forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era senaste filmer, forts

Jag tar gärna imot tips på övningar för att få honom mer tillbaka efter hindren, han springar oftast iväg den första sträckan efter hindret som ni kan se. Vill även ha lite tips på övningar för att få honom att släppa ut bakbenen mer i sprången ! :)

Min gjorde oxå så och det beror på brist i grundutbildningen.
Träna lydnad och styrka. Cavaletti, stuts, låga banor med mkt övergångar.

Tror inte han rusar av glädje utan för han tycker det är svårt och jobbigt. Du tar i honom väldigt bryskt och hårt och det ser ut som han inte förstår dig.

Jag kan garantera dig att han rusar av gläje, hoppning är något han älskar och han lyssnar inte på mina vikthjälper när han blir så pass uppspelt som han blir, så tyvärr är den enda utvägen att stoppa honom genom tyglen. Det går dock mycket bättre när jag rider på bett än med hackamore. Vill gärna ha mer tips på lydnadsövningar. :)

du måste träna på avstånd! vid nästan varje hinder kommer hästen fel och du kommer efter för sent= ryck i munnen. Ta tag en bit fram i manen nått galoppsprång innan hindret istället.

men snälla nån. du behöver ju inte dra honom i munnen på dedär sättet.
Ha ett lågt hinder. Trava mot det. fatta galopp ca 3 galoppsprång innan (alt kom i trav). 3 galoppsprång efter ska han stå blick stilla UTAN ryck i munnen. lägg en volt efter om han inte lyssnar. Det är en väldigt fin ponny annars. Jag blev nästan lite kär :)

Satt och kollade lite här på två videosar, visst ser det mycket bättre ut i denna film : http://www.youtube.com/user/FnyLndst#p/u/5/bKwz08SuWMw som är filmad för några veckor sedan? Det ser ut som om vi har försämrat oss en del i samspelet från dess? Eller har jag fel? Tack för svarten iaf, måste träna mycket mer lydnad på småhinde rnu! Tack, behöver inga mer svar nu! :)

Jag blir lite på/av och slutar rida och blir ihopkurad på henne istället för att rida hela vägen fram. Har kört filmerna i slowmotion och jag tar fram överlivet 2-3 språng innan och lägger fram handen, istället för att sitta ner och rida hela vägen och gå fram när hon hoppar och med en eftergiften längre fram så hon får sträcka ut halsen ännu mer. Men vi kämpar på, såhär illa såg det ut för 2½ månad sen när hon precis kommit hem :crazy:

aetm Den här hade vi uppställd länge på banan så kunde man ta nån övning då och då även i dressyrsadeln
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=407133

Jag tror att det är du som måste ta tre djupa andetag.
Du rider stressat, allting ska hända NU.
Filmen du la upp nu senast, redan i början i skritten. Så gör du halt. Och det är på en gång. Halt NU!
Du rätar aldrig upp dig, sitter tyngre i sadeln och talar om att något ska hända.

Du måste bli lugnare i din sits, inte höja handen när du ska svänga utan led hellre mjukt utåt och sväng för skänkeln, höjer du handen höjer han huvudet.
Rid lätt långsammare, tänk dig att du har tuggummi mellan sadeln och ridbyxorna som måste tänjas långsamt för att inte gå av.
Gå heller inte fram med överlivet för mycket, det är inga 140hinder du hoppar ;) Gå med lite med handen bara. Om du lutar dig framåt ger det en signal som säger "gå" till honom. Sitt kvar och räta upp dig, annars hamnar ni i framvikt och det gör att han springer ännumer.

Sedan tycker jag inte hästen ser ut att springa av glädje, han sparkar, slår med svansen och öronen ligger bakåt.
En häst som rusar mot hindren tycker inte alltid att det är roligt utan det kan också vara för att komma undan.

Först tycker jag att du ska kolla så att sadeln passar, så den inte klämmer för hästens reaktion visar lite på något sådant.

Sedan tycker inte jag att du ska hoppa högre än cavalettisar.
Rid emot i lugn galopp, om han drar så gör en volt och vänd i från.
Fortsätt volta åt olika håll och låtsas som att de regnar. Skutta över cavalettin och gör sedan volter efter hindret också.
Gör ingen stor grej av det, andas, titta åt något annat håll och låtsas som ingenting.

Det är oförsvarligt att dra så i munnen på hästen. Om han sticker så lägg volter, volter volter volter till förbannelse.
Ta och släpp mjukt i munnen.
Sedan är det jätteviktigt med en sådan ponny (Jag har haft en likadan) att man inte lägger dem förstort.
ALDRIG trycka av dem förrän man vet att dom kommer tillbaka efteråt. För trycker du av, då får du igen det senare.

En övning som går att variera i oändlighet är två cavalettibommar på rakt spår. Ganska långt emellan.
Skutta första, lägg en volt och gör halt. Rid igång, lägg en volt och skutta andra.
Skutta första, halt, skutta andra.

Senast ändrad:

Tack för alla svar, ber inte om några mer nu :)

Jag måste bara skriva ett svar till dig, det du säger stämmer bra. Egentligen är inte jag en ryttare som ska sitta på en het häst, för jag är en "speedad" person i mig själv vilket gör det otroligt mycket svårare att rida när hästen är likadan. Men jag försöker jobba på det, på de sätt som du säger, men det är svårt. Jag ska verkligen ta tag i detta nu, för min ponny är verkligen värd det bästa!

Och som du säger, man ska inte dra i munnen. Det är just därför jag frågade om tips, eftersom han sticker efter hindren och jag blir tvungen att ta för att få honom ner på jorden igen, vilket är fel och känns hemskt, för jag vill inte behöva slita och dra i min ponny för att ha kontroll och det är därför jag sökte hjälp här. I de första filmerna red jag på bettlöst, vilket kändes sämre än innan då han rusade ännu mer. Men till veckan ska vi åka upp till kliniken och kolla honom i munnen, jag har mina funderingar på om det är något som inte stämmer där inne eftersom att han blir hetare ju mer man håller honom när man rider med bett.

Kan tillägga att sadeln sitter bra :)

Men som jag sa innan, nu behöver jag inga mer svar. Tack för de jag fått!

Senast ändrad av en moderator:

kl
Här kommer ett par filmer från helgens tävlingar med min 03a :) Riktigt dåligt väder stora delar av helgen ledde till att underlaget (gräs..) sög en hel del i benen, framförallt på lördagen. Hon avslutade sedan helgen med en 6e-plats i 120, men den filmen har jag inte fått än :laugh:

135 i fredags, 0+4 fel:
http://www.youtube.com/watch?v=o1h6nh-e4pE

140-debut i lördags, två ner (bed C):
http://www.youtube.com/watch?v=daslw7URI3E

Väldigt trevlig ridning!

Jag tycker det ser trevligt ut, gud vilken härlig ponny! :love:
Du har bra rytm och följsamhet tycker jag, lite i undertempo i början med de två sista rundorna på lite högre höjder var kanonfina!

Tack så mycket! :love: Haha, ja min ponny på 156 cm :angel:

Jag vet mycket väl om det, vi har haft väldiga problem (åt det andra hållet, att han sticker), därför blir det lätt nu för tiden att jag rider alldeles för sakta istället då han inte gör det längre :p Tack!

Senast ändrad:

Tyckte väl det var konsigt att det bara var storhästar på träningen :D

Ja, misstänkte att det var något sådant, eftersom den såg lite "stickig" ut emellanåt :p

Haha, jo precis :p Detta är ändå en väääldigt bra träning om man jämför hur det faktiskt HAR sett ut hehe :D

Jag måste bara säg att din ponny verkar jättehärlig! Han hoppar bra!

Men jag tror inte sadeln ligger bra, det kan vara den som irriterar honom mellan hinderna. Det ser nästan ut som om du sitter framme på manken emellanåt. Den kanar framåt och då blir många hästar just stressade som din. Den kanske ligger bra precis när du sadlat men efter några språng så ser det helt fel ut.

Vad roligt att du tycker det! Känns skönt att få någon posetiv kommentar här om honom :D ( Inget dumt menat mot de som gav kritik, för det frågade jag om ) Men sadeln ligger bra, därimot så har han för bara några ridpass innan filmen spelades in haft en illa liggande sadel..

Men nu för säkerhets skull ska vi åka in till en klinik och kolla upp så att allt står bra till med honom, ben, rygg tänder osv.

Håller med dig ! Jag gör allt för mitt lilla hjärta :')

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Tjatter Jag och sambon kommer spendera lite tid i Stockholm imorrn, tid ca 15-20. Vad finns att hitta på så dags? Vi nördar gärna på museum och...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: gul_zebra
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar