Era sämsta hästköp

Sv: Era sämsta hästköp

På den tiden tävlade vi mkt, och hade emellan 10 o 15 ponnyer igång,+ importer+tillridningar till salu, så det var inte så svårt att sälja ponnyn ändå.

Nu hade det varit mkt värre för oss, eftersom vi numera bara har det "bästa" kvar från den tiden...:D:angel:

KL
Jag ångrar att jag sålde den första hästen jag köpte, men ändå inte. Hade jag haft möjlighet att ha kvar honom så hade jag haft det, men tyvärr var det inte möjligt just då i mitt liv.
Av alla mina tre hästköp hittintills ångrar jag inga, förutom att jag köpte de första två till rejäla överpriser. Men det är precis som någon skriver, gud vad jag lärt mig mycket på dessa hästar!

i början av tiden med min nuvarande häst kände jag mest för att skicka henne på slakt.
Hon var ouppfostrad, arg, elak & en mardröm att rida.
men nu är allt bra & vi lärt känna varandra.

men ett tag trodde jag att det var det sämsta hästköpet någonsin!

Ett tag ångrade jag valet av häst när jag köpt mitt sto förra året. Oinriden kallbodstravare som är väldigt het, känslig och skarp i temperamentet. Ville ha en lite maffigare liten ridhäst att utvecklas med och utveckla. Kallboden har rykte om sig att vara lättfödda, lugna och milda i temperamntet, trots att jag haft erfarenheter som strider mot detta i medryttarhästar mm.

Jag fick alltså en lite smått överaktiv het liten rackare som kräver en hel del foder för att hålla sig i hull. Men ju mer vi lär känna varandra och ju mer hästen börjar förstå vad ridningen går ut på, ju mer gillar jag den lilla hästen. Hon är känslig och mjuk i munnen, börjar förstå sig på det här med att använda hela kroppen och inte bara fötterna, och hon är rolig och pigg att rida och enligt mig en av de vackraste små hästarna som satt sin fot på jorden:love:

Jag har lärt mig att provridning faktiskt inte är så avgörande, man vet ändå aldrig vad man får med sig hem sen iom miljöombyte och helt andra personer som hanterar den mm. Numera tittar jag på kroppsbyggnad, att den är helt frisk och verkar sund i temperamentet. Naturligtvis provrider jag också.

Jag tror att de hästar man har lite motgångar med i början är de man fäster sig vid. Köper man en färdig robot är det inte alls lika spännande att se hur det hela utvecklas. ;)

Nej, men jag var på god väg att köpa en som jag med 100% säkerhet hade ångrat! Hon gick inte igenom besiktning så jag lånade hem henne på foder 6 veckor, under denna tid visade hon som tur var alla sina negiativa sidor så jag valde att avstå köp och lämna tillbaka hästen.

Ja jag har alltid haft lite mer outbildade hästar sen skaffade jag en herre på 16år som tävlat st.geroge dressyr, jag vart utråkad så det slutade med att jag bara hade han i 4 månader till någon som verkligen kunde använda hans kapaciteto och så köpte jag en 3 åring istället:)

tro inte nu att jag bara gör mig av med hästarna som tråkar mig denna herre var även 178 lite för stor för mig!

Kl jag ångrar inte något hästköp, för jag har lärt mig massor av varje häst även om det varit mycket blod, svett och tårar..

Mm jag tycker det verkar bäst att antingen får hästen lära sig av en själv eller så får man själv som ryttare utvecklas på en välutbildad häst. På så vis formas den ena efter den andra och man passar ihop som handen i handsken efter en tid. Är båda parter redan välutbildade på varsitt håll verkar det inte lika lätt att smäla samman på samma sätt, även om en skicklig ryttare naturligtvis kan få stora framgångar på en häst som någon annan utbildat.

Ännu ett förvirrat inlägg. :angel:

Bra tråd, då kan man varna andra för att falla i samma gropar.

Så här dum var jag.

Jag köpte en travhäst från någon som inte ägde hästen. Det slutade med att ägaren stämde mig när han fick klart för sig var hästen fanns, genom att jag registrerade mig som ägare på hästen. Jag lämnade tillbaka hästen utan att gå till rättegång och förlorade hela den stora köpeskillingen på 6000 kr + kostnader för min advokat, då jag absolut inte trodde att han hade några rättigheter till hästen och därför anlitat en advokat.

Så här gick det till när jag köpte hästen. Jag såg på ATG hästsök att hästen hade en annan registrerad ägare än den som sålde. Jag försökte kontakta denne ägare 1, mest för att få lite historia på hästen, utan att lyckas. Säljaren=ägare 3, sa till mig att en fd ägare=ägare 1, var galen och ville ha hästen. Säljaren visade kvitto på sitt köp, från en ägare 2, som i sin tur köpt hästen från en travtränare där den ägare 1 satt hästen i träning och aldrig betalat för sig, så att tränaren tröttnade och sålde.

Ägare 1 lämnade till kronofogden för att få hästen tillbaka från ägare 2 och kronofogden gav till svar att hästen inte skulle lämnas tillbaka till ägare 1. Allt detta tog jag reda på innan jag köpte hästen. I och med kronofogdens bedömning trodde jag att allt var klart.

Min advokat tyckte att jag var totalt blåst och kriminell - hälare - då jag visste om hela historien. Jag som tyckte att jag så gått till botten med det hela innan jag köpte.

Hästen hämtades hos mig med lastbil av hästtransportör. Skeppades av till andra änden av landet. Ägare 1 bodde i mellansverige som jag själv. Ägare 1 la alltså aldrig ens ögonen på hästen. Ändrade heller inte på ATG ägnadet. Så ett år senare ringde en stall/hingstägare och berättade att min häst stod där, var dräktig och att han bara fått betalt för två första månaderna. Jag kunde då som tur var tala om för honom att jag hade domstolshandlingar som bevisade att jag inte ägde hästen.

Nu igen många år senare ringde ytterligare en tjej och undrade hur hästen var att rida. Hon skulle köpa den av en tjej som tagit den på foder osv osv. Ägare 1 var sjuk och vad jag förstod var det han som måste gett mitt namn som referens på hur hästen var. Jag sa till den presumtiva köparen, "ta inte i den hästen med tång ens".

Vad jag inte kan begripa är vad han skulle med hästen till. Han begärde aldrig ersättning för sina advokatkostnader och allt han fick var en häst som var värd 6000 kr och till åren.

En märklig, märklig historia.

Hälsning Maja

Jag var dum nog att köpa en häst som stått med sin mamma i nio år. :eek: ganska dumt..

Hon hade en helt underbar stam, och hennes steg var oöverträffligt!!
Jag provred henne tre ggr innan köpet, och då skötte hon sig utomordentligt.

Hon blev ju såklart lite orolig när vi tog henne därifrån, inte så konstigt, hon ville inte skiljas från mamma.
När jag började att hantera och rida henne hemma började hon att uppföra sig som ett rent h*lvete. Hon trängde mig i gången så fort jag började närma mig. Så fort någon vände ryggen till i ridhuset stegrade hon sig och gick oftast över. Hon slängde in mig i sargen och smällde både träns och tyglar.

Dessutom så när vi kollade igenom hennes papper, upptäckte vi att ett papper som förre ägaren inte visat oss. Där stod det på kvalitetstest att hon var blockerad och ohanterbar.
Köpet gick tillbaka,och denna odrägliga men fina häst lämnades till Fredrik Linell, som inte orkade med henne mer än någon vecka.

Detta är ju absolut inte hästens fel, och missförstå mig inte för jag verkligen avgudade denna häst annars. Annars hade jag ju inte köpt henne, hon fick ju mig på fall.

Men jag har blivit mer nogrann efter det här, och jag förstår nu att en häst som stått enbart tillsammans med sin mamma i nio år, inte kan anpassa sig efter det som jag ville. Jag har lärt mig min läxa, men jag ångrar inte köpet, för det var en väldigt nyttig erfarenhet.

Kan ju vara ett dyrt misstag. ;)

*kl*
Jag köpte en jätteläcker fux val bläs och fyra strumpor. Jättelugn och sansad på provridningen dock lite tunn. Visade sig att han var jättenervig och stoppade på högre hinder. Var även en bovandrare och hagvandrare hade helt enkelt ingen ro i kroppen. Sålde denna häst efter en kort tid ca tre månader dock inte för att vi inte passade ihop (vilket vi iofs inte gjorde) utan för att jag fick tillbaka min 'galna' häst som var ute på foder. :crazy:

jag köpte en varmblodsvallack som var 5 år han var ej inriden. hästen var hur cool som helst hemma, men när han kom till mig var han som värsta nervvraket.. men men hästen blev lungnare, och det var dags för den stora dagen att sätta sig på honom..
jag flög av i en väldig fart!! ( har ridit in många hästar innan så jag vet vad jag gör..) det slutade med att jag fick åka till sjukhus. och ledbandet hade gått av!! blev sjukskriven i 10 veckor.. och blev rejält rädd då även samma häst sprang rakt över mig en gång! :cry:
som tur är har jag sålt hästen och ägaren trivs jättebra med han!! så kan det gå!! det hästköpet ångrar jag!!

Dåligt hästköp var det, men nu i efterhand ångrar jag det inte.

Fick hästen via lastbil, skulle ha hästen på "öppet köp" i två veckor, hade fått info om att det var en häst som skulle kunna tävla 120 till hösten (detta var maj) då hon gick 130 banor på träning men behövde lite markarbete. Hästen ifråga skulle vara välutbildad och lugn & trygg, trafiksäker, transportvan osv. A1 försäkrad för 75 papp.
Veterinärbesiktigad på klinik 5 dagar innan hon kom.
Hästen kommer, min drömhäst personifierad till utseendet, jag blir kär direkt. Rider henne efter 2 dagar hos mig, minsta lilla tygeltaget flyger hästen upp med huvudet och backar, tar man mer så reser hon sig. Byter bett till ett vanligt tre-delat (ngt som enligt säöljaren var omöjligt, hon skulle gå på gummibett), det hela gick lite bättre, tömkörde och hästen går klockrent. Hästen ifråga är dock väldigt omusklad, men rund i kroppen så hon ser inte anskrämlig ut men detta gör ju att man inte har några planer inför tävling under hösten.
Nåväl, ridningen går bättre & bättre, hon blir VÄLDIGT rädd så fort man höjer rösten lite och blir panikslagen om hon gör fel.
Trafiksäker är hon då rakt inte, det börjar dock gå bättre nu, tycker inte om att åka trailer men gör det ok.

Efter drygt 10 dagar hos mig börjar jag se att hästen är halt på vänster bak, ringer säljaren och han säger att jag har tillåtelse att ta hästen till klinik. Enligt behandlade veterinär är det en muskulär avsaknad som gör att hon blivit halt, men hon kommer att bli 100% bra (vi röntgade oxå HELA hästen). Hästen får oxå raspade tänder, ngt som enligt vet inte var gjort på LÄNGE (kopplat till munproblemen)
Jag talar med säljaren och prutar ner 20 papp på henne, medveten om att jag tar en risk men efter veterinära klinik-utlåtanden tror jag på dom och köper min blivande drömhäst. En häst som är väldigt personlig och jag fattat tycke för, säljaren hade dessutom inga planer på att låta henne vila. Pga det sättet hon tidigare var riden på hade jag svårt att tro att det skulle bli ngn bättring, jag köpte henne för att jag inte hade samvete att skicka tillbaka henne till dom.

Tiden går, vi börjar komma underfund med varann och livet är frid & fröjd, ca 3 månader efter långsam igångsättning blir hästen ordentligt halt på vänster bak IGEN.
Åker denna gång till en 3:e klinik för att få utlåtande, dom hittar en ärrbildning efter en tidigare operation, en ärrbildning som hindrar henne från att röra benet rätt.
Ny artroskopi vilket jag får bekosta själv (övertog den andra försäkringen, dock täckte inte denna operationen, försäkringen var A1 men försäkringsbolaget vägrar).
Enligt opererande veterinär kommer hon alltid att ha denna smärre rörelsestörning men har inte ont och är inte halt, alltså kan jag rida.

Hästen ifråga tillhör en mkt framgångsrik samt liten stofamilj, ngt som var mig ovetandes vid köpet (kan inte sånt), så tur i oturen är hon nu betäckt & dräktig. Fölet skall säljas och sen ska hon igång och ridas igen.

Puh, det var en tuff tid men nu ångrar jag inte alls att jag köpte min drömhäst, vilket hon fortfarande är !

:banana::banana::banana:

Av mina elva hästköp har jag inte ångrat ett enda. Inte ens lite. De har gått rakt in i hjärtat på mig allihop. Med facit i hand så här långt skulle jag snarare vilja påstå att det i samtliga fall blivit bättre än väntat... :love:

Stackars er som har ångrat erat köp. Det kan inte vara lätt eller kul att sälja hästen sedan

Nej det är sannerligen inte lätt att sälja sin häst, Jag ångrar absolut inte att jag köpte min kallblodstravare :love: men med facit i hand kan man ju säga som så att vi var verkligen inte som klippt och skurna för varandra :smirk:
Egentligen skulle jag väl inte köpt henne från första början, hon var en åttaårig het kallblodstravare och jag en 10årig flicka som inte kunde något :o (hade jag varit säljaren hade jag aldrig sålt henne till mig :crazy:) Med duktiga tränares hjälp och mycket blod svett och tårar fick vi ändå 3,5 år tillsammans innan jag svalde stoltheten och erkände för mig själv att jag verkligen inte klarade av henne:cry:
Jag hade verkligen inte velat vara utan dessa år och ingen häst har lärt mig så mycket. Men passar man verkligen inte ihop med hästen så är det faktiskt rättvisast mot både dig själv och hästen att man säljer den även om det känns som om hjärtat ska brista :( Då har ju hästen en chans att hamna hos någon som älskar hästen och som passar mycket bättre ihop med varandra.
När jag sålde min häst lät jag det ta tid och hittade så småningom några jättebra köpare som jag visste att min häst skulle få det bra hos :bow: Då kändes det inte riktigt lika svårt att släppa sig ifrån henne... Nu har jag efter nästan ett års letande äntligen hittat min drömhäst:love::love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka