Sv: Era sämsta hästköp
Dåligt hästköp var det, men nu i efterhand ångrar jag det inte.
Fick hästen via lastbil, skulle ha hästen på "öppet köp" i två veckor, hade fått info om att det var en häst som skulle kunna tävla 120 till hösten (detta var maj) då hon gick 130 banor på träning men behövde lite markarbete. Hästen ifråga skulle vara välutbildad och lugn & trygg, trafiksäker, transportvan osv. A1 försäkrad för 75 papp.
Veterinärbesiktigad på klinik 5 dagar innan hon kom.
Hästen kommer, min drömhäst personifierad till utseendet, jag blir kär direkt. Rider henne efter 2 dagar hos mig, minsta lilla tygeltaget flyger hästen upp med huvudet och backar, tar man mer så reser hon sig. Byter bett till ett vanligt tre-delat (ngt som enligt säöljaren var omöjligt, hon skulle gå på gummibett), det hela gick lite bättre, tömkörde och hästen går klockrent. Hästen ifråga är dock väldigt omusklad, men rund i kroppen så hon ser inte anskrämlig ut men detta gör ju att man inte har några planer inför tävling under hösten.
Nåväl, ridningen går bättre & bättre, hon blir VÄLDIGT rädd så fort man höjer rösten lite och blir panikslagen om hon gör fel.
Trafiksäker är hon då rakt inte, det börjar dock gå bättre nu, tycker inte om att åka trailer men gör det ok.
Efter drygt 10 dagar hos mig börjar jag se att hästen är halt på vänster bak, ringer säljaren och han säger att jag har tillåtelse att ta hästen till klinik. Enligt behandlade veterinär är det en muskulär avsaknad som gör att hon blivit halt, men hon kommer att bli 100% bra (vi röntgade oxå HELA hästen). Hästen får oxå raspade tänder, ngt som enligt vet inte var gjort på LÄNGE (kopplat till munproblemen)
Jag talar med säljaren och prutar ner 20 papp på henne, medveten om att jag tar en risk men efter veterinära klinik-utlåtanden tror jag på dom och köper min blivande drömhäst. En häst som är väldigt personlig och jag fattat tycke för, säljaren hade dessutom inga planer på att låta henne vila. Pga det sättet hon tidigare var riden på hade jag svårt att tro att det skulle bli ngn bättring, jag köpte henne för att jag inte hade samvete att skicka tillbaka henne till dom.
Tiden går, vi börjar komma underfund med varann och livet är frid & fröjd, ca 3 månader efter långsam igångsättning blir hästen ordentligt halt på vänster bak IGEN.
Åker denna gång till en 3:e klinik för att få utlåtande, dom hittar en ärrbildning efter en tidigare operation, en ärrbildning som hindrar henne från att röra benet rätt.
Ny artroskopi vilket jag får bekosta själv (övertog den andra försäkringen, dock täckte inte denna operationen, försäkringen var A1 men försäkringsbolaget vägrar).
Enligt opererande veterinär kommer hon alltid att ha denna smärre rörelsestörning men har inte ont och är inte halt, alltså kan jag rida.
Hästen ifråga tillhör en mkt framgångsrik samt liten stofamilj, ngt som var mig ovetandes vid köpet (kan inte sånt), så tur i oturen är hon nu betäckt & dräktig. Fölet skall säljas och sen ska hon igång och ridas igen.
Puh, det var en tuff tid men nu ångrar jag inte alls att jag köpte min drömhäst, vilket hon fortfarande är !