Era mirakel tips

X

Xider

för att sitta ner ordentligt i traven. Har inte ridit nåt på ett par månader och jag får det bara inte att funka (var inte direkt världsbäst innan heller). Hjälp mig någon:p

Sv: Era mirakel tips

för att sitta ner ordentligt i traven. Har inte ridit nåt på ett par månader och jag får det bara inte att funka (var inte direkt världsbäst innan heller). Hjälp mig någon:p

Rid utan stigbyglar. Försök att vara avslappnad i midjan, tänk som om du vägde 200kg.. Och glöm inte att andas med magen.

Det är svårt att sitta rätt om inte hästen går i form. Det är dessutom svårt för hästen att gå i form om man inte sitter rätt. Man får träffas på halva vägen.

Börja med lösgörande övningar så att hästen mjuknar och sänker nacken. Sen är det bara att lägga upp stigbyglarna. Det är det absolut effektivaste sättet att komma ner i sadeln, tycker jag.

Lillsyrrans tips är jättebra, tänk också på att inte knipa med låren.

Lycka till!

Det bästa är att rida utan stigbyglar och arbeta med magen. Att bara sitta avslappnat rakt upp och ner är inte så skönt i längden. Tänk att du eh...juckar liksom :crazy: Det funkar faktiskt. Man hittar magmusklerna och låter de tajma hästens steg. Hästens steg ska göra det mesta av jobbet, magmusklerna hjälper till att vara följsam. Vad rörigt det blev. Hoppas du förstod lite iallafall :p

Fråga om någon kan longera dig så att du bara kan koncentrera dig på din sitts.
Slappna av i axlar, mage, lår, osv. Knip inte med knäna eller någon annan del.
Som någon annan skrev, intala dig själv att du väger 200 kg och känn takten i hästen. Andas. Lossas som att du är någon av dina förebilder, ex lussan.

Minska på stödet från stigbyglarna! :) Känn mer att benen hänger fritt och att du sitter på rumpen.

Du kan också rida barbacka.
Jag hade jättesvårt för att sitta ner i traven förut. Och jag red i hoppsadel! Jag red barbacka mycet, både i paddocken och ut. Och sedan så tränade jag hela tiden på att räta på ryggen, ut med brösten, ner med hälarna. Och att inte spänna sig.

Det tipset med att be någon longera dig är jättebra! Lycka till!

spänn inte rumpan, jag har i allafall jättesvårt att sitta ner då :crazy: . Jag flyger hit och dit :bump:.

Jucka är det absolut sista man ska göra, det blir alltid strax efter hästens rörelse och det är dessutom inte följsamt eftersom hästen i trav rör sig med diagonala benpar.

Följsamhet är nyckelordet, men i sitsen. Benen ska vara stilla, överlivet ska vara stilla men sittben/bäcken/höfter ska vara följsamma. Inte göra egna rörelser, utan låta sig lyftas av och följa med i hästens ryggrörelser (precis som i andra gångarter alltså). Tyngden i stigbygeln är benets tyngd, inte ett aktivt tramp (spänningar i ben/höft) utan egen tyngd (så känns det i alla fall).

Skitlätt att säga, svårare att göra. Sally Swift och Mary Wanless är bra lästips. Det är inte lätt att rida bra, det är inte ens lätt att rida. Men avstår man från att lära in fel i början är man snabbare på rätt väg... (det är INTE lätt at lära om efter XX antal år!)

Tack för tipsen, kom gärna med fler. Jag tror att jag tänker rätt (känna sig tung o allt det där) men får inte in rätt teknik.

Titta upp i luften och tänk sitt, sitt, sitt i varje steg, och spänn magmusklerna men slappna av i rumpan.

Jag upptäckte alldeles nyss att om jag koncentrerade mig på att sänka hälarna så hände det mycket. Upptäckte att när jag började "studsa" så lyfte jag hälarna omedvetet, antar som en symptom på att jag var spänd hela mig och spände upp benen o då studsar man mera. När jag tänkte NER med hälen! hände det mycket faktiskt.

Du kan prova det enkla knepet med att kolla vart du har hälarna och se om det funkar för dig :idea:

Och jag tycker det blir sju resor värre att försöka sitta ner om man inbillar sig att man väger 200 kilo, det är lätt hänt att man spänner sig och bli oföljsam i sätet. Jag har haft jättemkt problem att sitta ner i traven på vilken häst som helst (t.o.m symaskinen som alla kunde sitta på klarade jag inte av :o). Jag har provat longeringsvägen - funkade inte, jag har provat utan stigbyglar - skumpade runt och kunde absolut inte sitta ner alls, när jag blev trött blev jag så instabil i bålen så jag inte orkade vara upprätt.

Det som verkligen funkat på mig är att få sitta korta stunder på en häst som varit riktigt lösgjord och jag varit avslappnad i kroppen, men med en stadig bål och inte tagit stöd i stigbygeln. Det är benets tyngd som ska vila i stigbygeln, spjärnar man där så är det omöjligt att sitta ner. Jag satt aldrig ner i traven på min häst förrän jag kände att han släppte ner mig och han också var avslappnad, det gjorde det lättare att sitta ner när jag väl fick sätta mig.

Hoppas du förstod något av mitt något tjorviga inlägg :p

vrid om låren så att anläggningsytan blir större.om du blir longerad kan det hjälpa att slappna av och blunda så att du verkligen känner hästens takt.lycka till!

För att lära sig att sitta ner i trav tycker jag att det är jätteviktigt med en häst som är riktigt lösgjord. När du känner att det funkar i skritten och hästen är lösgjord så börjar du trava saaaaktasaaaakta, typ ett steg i taget. Trava bara några få steg så du känner att du har kontroll och kan sitta ner - jag föreslår att du övar utan stigbyglar. När du känner att det börjar skumpa, sakta av och känna att du återfår balansen.

När man gör denna övningen kan man snart känna att man klarar längre och längre perioder i trav utan att skumpa :)

men om man ändå ska försöka hålla om med benen då? tycker det är svårt att dela på att slappna av men ändå hålla om!!:crazy::confused::bow:

Du ska inte hålla om. Du ska låta benen hänga rakt ner, utan spänningar. När du sedan vill påverka hästen (skänkla etc) är det bara ett lätt tryck som ska till, om det behövs. Den första impulsen att öka farten/tempot är att helt enkelt tänka framåt.

Ett lätt tryck med överskänkeln ska hästen svara på, men den kommer inte ens att känna det om man hela tiden sitter och aktivt håller om (kramar) med benen.

Nä, benen ska hänga rakt ner, stilla och röra sig så lite som möjligt. Bäckenet ska vara följsamt (följa hästens rörelse utan att störa aktiviteten) men benen ska vara stilla utan att krama. Att krama/klämma med knänan är ett effektivt sätt att förstöra sin sits, det går på en millisekund.

Lättare sagt än gjort, jag vet...

tack då förstår jag.. är väl igentligen mer hopp inriktad och de markarbetes lektioner jag vart på så pratar de hela tiden om att jag ska göra det..

men nu ska jag sluta med det:D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar