Era favorit-ritter

E

EmmaS

Jag har sökt här på forumet för att läsa lite om det olika ritterna men hittat väldigt lite.
Så nu vill jag höra om vilka som är era favorit-ritter och varför och lite om hur banorna är. (kuperade, sandiga, backiga, asvaltiga, terrängiga o.s.v, allt av intresse)
Bring it!

/Emma S

Sv: Era favorit-ritter

Jaha, jag får väl inleda då..
Eftersom jag är ganska grön inom den här sporten så får jag dra till med den enda jag faktiskt varit på, Sämsholmsritten.
Denna är lagd på vackra (och privatägda !?!) Säsmsholm med vacker terräng och omgivning.
Banan var inte för mycket eller för lite av något, fast på vissa ställen va det sånna där läskiga, lite större, vassa stenar på grusvägarna, och förutom det va det högsta betyg från mej iallfall!
Så låt höra nu, jag vill verkligen veta!

/Emma S

jag har bara ridit kinnekulleritten men jag tycker att den va underbar.. utsikten va ju helt outstanding och så.. första milen var dock väldigt kuperad men inget som hästarna inte klarade av... vissa vägar va väldigt steniga men annars får den toppbetyg.. de va väldigt roligt iaf..

Ja... de ritter jag ridit hittills är Berga, Rönninge å Lilla Vasaritten och jag kan bara säga att favoriten var Vasaritten :love:
Så otroligt fina vägar - sand! sand! och ...sand! Lite i skog och lite grus, någon kort asfaltssträcka där det gick utmärkt att rida bredvid i gräskanten... den har varit klart bäst! Lite upp och nedförsbackar men mestadels plant. Dessutom MYCKET trevliga funktionärer!! :bow:

Vi åkte från Stockholm till Rättvik för en CR - å det var det värt! ;) :p

Annars är ju Berga jättetrevlig också, lätt och tydlig bana - mycket plant och fint.

Berga? Är det Berga i Haninge du menar?

Ja, "Berga" är kort för Bergaritten som brukar genomföras i mitten av april vid Berga Naturbruksgymnasium. En oerhört trevlig nybörjarbana och garanterat den jag kommer börja med när det väl blir dags...

Det finns 3 tävlingar jag absulut inte vill missa och det är Simlångsritten, Göingeritten och Rökullaritten.Ritterna har roliga banor, vilket för mig innebär kuperat, växlande landskap, växlande underlag osv. Dessutom är banorna proffsigt och konsekvent markerade, tävlingsorganisationen är perfekt och allting runtomkring fungerar kalasfint.

En ritt jag tyckte mycket om var Mössebergsritten som jag red 2006 då den var ny. Trots omläggningar av banan i sista stund pga vädret var det en ritt jag varmt rekommenderar. Jag gillade att det var lite rejäla backar som kräver bra disposition av hästens krafter för att få den fräsch i mål osv.

Dackeritten åker jag också väldigt gärna på. Allrahelst nu sedan de har unghästtävlingar också, men även utan unghästdelen är banan vacker och organisationen super.

Vedemaritten är också kalasfin med backar, fin natur osv. (Men det är klart jag tycker - det är ju hemmabanan!)

Fornaboda tyckte jag också om. Kanske inte för att banan var så exceptionell, utan i första hand för att tävlingsplats och tävlingsorganisation var så bra/trevlig/härlig!

En ritt jag ridit en gång i Danmark var Dronninglundsritten. Den var väl värd resan och banan var mycket varierad och kuperad. Det enda minuset var att stallarna var så heta så man knappt orkade vistas därinne, så nästa gång ska vi ta med material till en utehage/box. Annars var det super att man hyrde campingvagn och box på tävlingsområdet, det var fest kvällen efter tävlingen och dessutom var det strålande vackert väder, bara en sån sak! ;-)

favorit är helt klart Wasaritten! Det är så vackert! I år var det xtra kul att få rida genom centrala rättvik på morgonen. Det doftade nybakade wienerbröd från bageriet mmm....Sen så var slalombacken enormt jobbig att gå uppför. OJ, vad lång och brant. skogen är gles tallskog, stigarna är mjuka, sandstigar. jag skulle verkligen vilja bo där uppe!
Simlångsritten är vacker och kuperad.
Dackeritten är flack och lättriden.
De flesta ställen har sin tjusning, och sina svårigheter.
Mitt säkaraste tips är att inte vara rädd att åka en bit, det är ju då man får se lite annan miljö än vad man är van vid.
Mitt önskeställe att få rida i är i Compiegne i Frankrike. Jag bara älskar de vackra lövskogarna! Hoppas att det kan bli så till nästa år!

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 263
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V