Era erfarenheter av lös benbit/fraktur i hasleden?

loobah

Trådstartare
Har precis kommit hem med pålle från röntgen på södertörn. Efter en broddspark, har en 1,5 cm stor benbit i diameter lossnat, som måste opereras bort. Vet säger att han kommer bli helt återställd bara vi plockar bort den. Men att han om vi inte gör det aldrig kommer bli bra igen.

Nu vill jag höra era erfarenheter av dessa skador, tid för konvalecens, blev hästen helt återställd? han kommer få boxvila i minst en månad osv.

Vad tror ni? kan tilläggas att jag gör allt för att han ska bli bra igen. Vill bara få höra om hästar där det gått bra (helst) för, eller kanske mindre bra också. :(

Sv: Era erfarenheter av lös benbit/fraktur i hasleden?

HeJ!

Jag har bara en erfarenhet- inte så skoj, tyvärr.

Min förra älskling blev för några år sedan sparkad i hagen (sommarbete) och lyckades på något sätt troligtvis även få en pinne in i såret. Detta ledde till en avsparkad bit på hasspetsen och en sårgång från huden in till benet. Hon opererades och allt skulle vara bra och bli bra. Såret läkte jättefint, hon fick en liten pålagring på hasen, men inget som skulle påverka. Tog väl 4 månader innan hon var helt igång, om jag inte minns fel. Stog 2 veckor på boxvila och nån månad i sjukhage (mer så rymmer hon).

Efter detta var hon till och från ofräsch i sagda bakben, inget som man alltid såg, men vid ökad belastning blev hon sämre. Vi åkte till klinik ett par gånger, men då var hon alltid fräsch, eller hade bara en liten rörelsesstörning som vet inte kunde behandla. Jag både kände och såg denna och hon fick ta detrelativt lugnt.

I våras blev hon sämre i bak igen, riktigt halt. Hon fick vila och lagom till vi åkte till kliniken lyckades hon dessutom få en gaffelbandsskada i diagonala fram. Vet kunde inte säja om det kom av överbelastning eller trauma och kunde pga frambensskadan inte undersöka bakbenet, men trodde att något ligament kunde vara skadat eftersom hältan kom och gick. Inga förändringar på röntgen iaf (utöver pålagringen som inte satt så den påverkade). Dessa skador plus en kronisk sjukdom gjorde att vet inte riktigt trodde på full användbarhet igen och eftersom pållan inte trivdes med att bara gå i hage, inte ens på bete, fick hon somna in.

Jag hoppas det går bättre för din pålle!

/ Lavinia

Vad tråkigt! Jag vet inte, vet sa liksom helt rakt av att han skulle bli helt återställd om vi tog bort den. Han verkade 110% säker. Men det kommer nog ta lång tid. Och massor av arbete för att få honom frisk.

Någon mer med erfarenheter? eller som kanske bara har något att tillägga?

Har en 4åring (islänning) som fick en fraktur på utsidan av hasleden förra våren det gick inte att operera men eftersom han inte var halt eller på annat sätt visade att han hade ont fick han gå kvar och vid röntgen i december såg man att frakturen läkt men han har rejäl artrit i leden. Veterinären tyckte att jag skulle börja rida in honom lite försiktigt för att se hur han tål belastning och än så länge håller han vi tar det dock väldigt lungt och skrittar bara så nu håller jag tummarna för att han ska kunna fungera som en trevlig promenadhäst till mig! Lycka till med din!

Min står just nu på boxvila med en fraktur på fjärde tarsalbenet i hasen. Han har troligtvis halkat/snubblat riktigt illa i hagen.
Han har stått på boxvila en månad nu och vi har varit på ett åb efter 2,5 v med ny röntgen där det hade börjat läka.

Prognosen för detta ser bra ut men hästar är hästar. Han skall stå på box/boxhage i ca 10 v totalt innan jag åker tillbaka för en ny röntgen.

Håller tummarna att han blir ok igen.

Tror det är lättare att bilda sig en uppfattning för oss här om vi åtminstone får reda på VAR benbiten satt.. En häst är stor och vissa benbitar kan de säkert ha och mista medan en som sitter illa till kan vara nog så allvarlig. Men lita på veterinären, säjer han att det är god prognos är det säkert så, de brukar sällan invagga en i för mkt hopp om det är tveksamma prognoser..
lycka till iaf
/Evale

Hej,
har en unghäst( f-04) som hade en lös benbit i vä bakkota. den var ganska stor, de kallade det birkeland. hon var inte halt innan men vi tyckte hon tappat sin svung i steget och åkte till klinik. där hittade de benbiten på röntgen som de opererade bort dagen efter. detta var i oktober. nu har hon precis börjat hoppa små hinder och verkar okej. sista återbesöket nästa vecka......håller tummarna!!!

vi hade bokvila ca 3v sen fick vi gå lite med henne i 3v o hon fick gå i sjukhage och därefter skrittade hon 3v med ryttareplus att hon skulle gåi sjukhage men vi släppte henne i storhage efter att ha pratat med vet då hästen inte mentalt trivdes. hon blev mer och meruppjagad.hon sprang mer i loiten hage än i stor. enligt vet blir hon återställd om man tar det lugnt o bygger upp henne igen men hon ser fin ut och det verkar ok.

hoppas din häst blir bra igen!

Hej loobah!

Hur gick det med din häst?

Jag är väldigt intresserad för min häst ska opereras nästa vecka då en lös benbit i hasen skall tas bort. Veterinären vi var hos som hittade benbiten skall inte operera utan remitterade oss till djursjukhuset, men hon trodde operationen skulle gå väldigt smidigt och att hästen skulle kunna få komma ut på sitt efterlängtade sommarbete i juli.

Finns nån annan med erfarenhet så berätta gärna.

Jag minns inte hur det såg ut med vila o så för lillkillen (född -04) i vårat stall, men jag berättar ändå. (lite förkortat)

Killen gick omkull i hagen förra våren. Först märkte vi ingenting på honom, men efter någon dag blev han svullen i ena hasen.
Vi tog honom till kliniken, men de hittade inget, så de sprutade honom o skickade hem ägaren o hästen med lite antiinflammatoriskt o gott hopp.
Hästen blev inte bättre av kuren, utan åkte till vet. igen. Återigen en behandling med sprut o antiinfl., men det blev inte bättre.
Tredje gången vi åkte in röntgade dom, och fann att ett av småbenen i hasleden blivit skadat, och att det blivit pålagringar på det.
Vi fick tre val:
1. Ge ännu en behandling
2. Låta honom vila utan behandling
3. Få honom utdömd
Ägaren valde att ta hem honom o låta honom vila, men vi märkte snart att han inte var alls bra, han kom inte när man hälsade på i hagen, och han fick inte gå med de andra i flocken (på betet).

Det hela slutade med att han togs bort, då han antagligen inte skulle kunna ridas ordentligt (om ens överhuvudtaget), och vi tyckte inte att det var ett rättvist liv för en kille på fyra år att leva.
Han hade ju just påbörjat sin karriär som ridhäst...

Jag kan inte sluta fundera på vad som skulle ha hänt honom om vi hade röntgat honom på en gång... Hade han då levt idag?

Så det jag vill säga är: Ta bort benbiten, det är värt den väntan som det tar innan de blir bra. Den tid som krävs för det att läka är ju trots allt inte så lång tid i deras liv...

Förlåt det långa inlägget, och sist men inte minst:
Lycka till med era hästar!!!!

Jag känner till en häst med liknande skada. Hästen fick efter en spark en lös benbit i hasleden om jag inte missminner mig. Hästen opererades och fick stå 3 månader i boxvila. Fick sedan gå i sjukhage ett halvår med skrittpromenad som motion. Ca ett och ett halvt år senare var hästen igång igen och vad jag vet så är den fortfarande frisk. Men det var en lång tid för hästen att stå inspärrad, inte alla klarar av det!

Min travare har opererats för lös benbit i hasen och kotan på ena bak. Han hade en mkt diffus hälta ibland, trodde det var framknäna som spökade först, han kunde vara ofräsch en dag, nästa dag kännas superfin, men så 4 dagar senare kännas knackig. Sådär höll det på samtidigt som han svullnade upp då och då i ena bakbenet (inte det där benbitarna var, utan det andra). När vi hade sprutat framknäna och han fortfarande visade hälta vid böjprov och inte blev bättre så röntgade vi hela bakstället och hittade benbitarna. Veterinären sa att om jag ville ha honom till tävlingshäst så måste bitarna bort, annars fick jag ha honom till ridhäst.

Operationen är ren rutin men det finns ju alltid en risk vid nedsövning.

Efter operationen hade pålle några dagars boxvila, sen var det 4 veckors skritt, 4 veckors jogg samtidigt som han fick gå i hagen, som utökades dag för dag. En månad efter operationen gick han ut på betet med de andra hästarna igen. Efter alltså 8 veckor kunde han börja gå fort igen, men jag väntade 10 veckor. Sen tror jag att konvalecensen kanske är olika från hur man gör med ridhästar, men sådär gjorde jag iaf. Han fick gå ut i hagen efter 3 dagar tror jag, en 100x100m hage så det var ju ingen sjukhage. Hans benbitar var iofs medfödda och hade inte uppkommit genom en spark eller liknande, det gör kanske skillnad?

Han är helt återställd idag, och tävlar.

*kl*
Jag förstår att en "lös benbit i hasen" kan vara många olika saker och storleken på ingreppet samt konvalescensen varierar väldigt.
Jag hoppas verkligen att min hästs ingrepp är av det mer okomplicerade slaget.

heartstring!

Varför opererades det inte? Var det pga pålagringarna som han inte blev frisk?

Jag har en treårig travare med en oerhört ful pålagring utanpå och in i hasleden. Han har känt av den från och till, medans den var aktiv, har begränsad rörlighet i hasen (går inte att böja ihop). Totalt inoperabelt. Han verkar faktiskt fungera riktigt fint, kollade nyss upp honom av veterinär och det fanns inte tillstymmelse till smärta någonstans på hela hästen, lederna var perfekta, inte ens i minsta muskel fanns där problem och då är han ändå tränad så han är nära till start. Så summasummarum, den exteriört och med förutsättningarna fulaste unghäst jag någonsin sett är också den fräschaste häst jag sett i motsvarande ålder och träningsstatus. (Inte för att de ska/brukar vara risiga på något vis, men vid en riktig genomgång brukar alltid något hittas).

Noterbart är dock att han inte fungerar att klättra, eller ens träna, i allt för mycket backar då det betyder allt för intensivt hasarbete. Han skulle nog aldrig fungera som hopphäst till exempel. Så skadan medför definitivt begränsningar.

Senast ändrad:

Varför opererades det inte? Var det pga pålagringarna som han inte blev frisk?

Eftersom detta upptäcktes lite sent, så att han hade hunnit få pålagringar, så var det inget mer att göra, enligt veterinären.
Veterinären sa att "OM han blir tillräckligt bra för att kunna ridas så kommer han bara hålla för promenadridning".

Pålagringarna satt nämligen i själva leden, för det var ju ett av de småben i där som blivit skadat.
Jag vet inte om de hade kunnat göra något om man upptäckt detta innan pålagringarna bildats, men "veterinärblind" som man är så lyssnade ägaren på vad denne sade.
Såhär i efterhand funderar jag över varför hon/vi inte krävde att de röntgade när vi var på kliniken första gången, eftersom det var vid leden skadan var, men det är ju lätt att vara efterklok, och just då var vi nog bara glada över att veterinären sa att det inte var något allvarligt...
Som det ju dessvärre visade sig att det var.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Jag tycker det är konstigt att de inte röntgade första gången när han t.o.m var svullen i hasen.

De gånger jag varit inne så har de röntgat direkt när de bestämt sig var det onda sitter.

Är den nån som kan förklara varför veterinärer gör så olika?

Så lite så :)
Ja, konstigt var det, men förhoppningsvis läser flera "min" historia, så att de kan kräva det om nu inte veterinären säger något om det.

Jag kan dessvärre inte säga nått om varför de gör så olika :/

Min nu 7-åriga häst opererades för en lös benbit i hasen som 3-åring. Det var en medfödd/tillväxtuppkommen benbit, så inte orsakad av yttre våld. Han var aldrig halt på det benet, utan på motsatta framben och efter lite strul kunde kliniken motivera det som avlastningshälta för försäkringsbolaget så att de täckte operation. Det var en enkel titthålsoperation, biten låg lös och hade inte kapslats in i brosk, så det var "bara" att plocka den. Vilket ju underlättar läkningen, måste de skrapa i borsk gör det ju större skada och läkningen tar längre tid. Samtidigt som en bit som ligger lös kan göra större skada i leden eftersom den kan vandra omkring. Så det var nog tur att vi opererade!
Min häst fick stå på box i 2v, både för operationens skull och för att läka den onda framkotan (som behandlades vid operationen och vid ytterligare två återbesök). Sen följde 4v i liten hage, som successivt fick bli lite större. Under dessa 6v fick han även promenera, har för mig att det var 2x5min till att börja med. Så länge han höll sig lugn fick han även stå ute och beta vid hand. Hårt liv för en unghäst van att gå på lösdrift, men det gick förvånansvärt bra. Därefter var det ok att sätta igång honom igen, men eftersom han bara var 3 år och ändå skulle fått långt bete fick han gå ut på bete i 2 månader innan jag tog upp ridningen.

Numera är han en frisk häst, som dock har fått god tid på sig pga sin storlek och därav valpighet. Han är lite svag i bakdelen på den sidan där benbiten satt, jag vet inte om det har med det att göra eller om han är sned och därigenom svagare. ET kan inte avgöra det heller, mer än att han är svag i SI-leden och har lite dålig bakbensaktivitet. Det blir bättre med arbete dock.
Men han har hur som helst inte varit återkommande halt vare sig på bakben eller det onda frambenet, så operationen och allt kring den har ju gått som det skulle!

Vi hade två konvalecenter i stallet som blivit opererade för lösa benbitar. En i en kota ( hingst ) och en i hasen. ( sto ). Det var i oktober -08.
Båda tillsfrisknade, stod på boxvila 10 veckor och fick sen gå 1 timme i ridhuset varje dag. Sattes igång mycket försiktigt med inridningen.
Hingsten är nu i full gång hos sin ägare i Schweiz och mår bra.
Stoet vann precis 3 årstestet med 8-9-10 på rörelserna. (e. Don Romantic )

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 225
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
23
· Visningar
1 172
Senast: MJLee
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 393
Senast: monster1
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.