Jag brukar oftast plocka undan grejer direkt.
Annars städar jag onsdagar och torsdagar. På onsdagen sätter jag igång en kort podd (30-60 minuter) och under den tiden städar jag. Onsdagar brukar vara mest plocka lite, gå ut med sopor, fixa lite med tvätten osv. I bland har jag lite ont om saker att städa, och då kanske jag ger mig på skåpshandtag eller något.
På torsdagar gör jag samma sak, igång med en podd, och så städa. Då gör jag riktigt rent i badrummet och köket och brukar även damma. Har jag tid kvar på podden sätter jag antingen igång med att typ städa i en byrålåda, eller så ursäktar jag mig själv för dagen och gör något annat.
Har robotdammsugare och har bara dammsugat kanske 1-2 gånger var 6e månad
Annars brukar jag tänka "lägenheten runt, rummet runt". Vet inte var jag fått det ifrån. Jag bestämmer mig alltså för ett rum, säg sovrummet, och går motsols från dörren runt rummet. Brevid dörren står en byrå och vad kan jag städa där?, till vänster om byrån ett skrivbord och vad kan jag städa där? Tills jag kommer tillbaka till dörren. Då är det rummet "klart".
Då går jag motsols till nästa rum som kanske är köket, börjar motsols från dörren runt rummet igen.
Har alltid dammsugaren, torktrasa, och eventuellt medel med mig in i rummen. Annars blir det lätt att "jag dammsuger datorn sen när jag är klar för jag måste hämta dammsugaren" - och så glömmer man det.
Annars, har jag väldigt lite grejer framme att städa. Det som är framme ska vara lätt att städa annars får det inte finnas
Städgrejerna måste också vara lättillgängliga och lättanvända. Min dammsugare är till exempel sladdlös, så den grabbar jag bara tag i och börjar städa, inget krångel och bök med sladd, osv.