Era bästa städtips och rutiner!?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Hej igen! Tack för svar senast! Undrar om ni kan ge mig era bästa tips för städ inom hemmet? Behöver ett enkelt schema o beskrivningar på hur man gör på bästa sätt. Jag får inte ihop det! Försöker hitta städrutiner men hjärnan känns överkokad! Tack på förhand!
 
Mitt tips eller åtminstone så som jag/vi håller rent hemma.

Plockar undan direkt efter måltid och torkar av alla ytor och sköljer ur vasken.

Efter dush stänker lite schampo på väggarna och spolar med hett vatten.

Efter tandborstning tar en svamp och gör rent handfatet vid behov.

Dammsuger dagligen.

Dammar av hemmet då och då och torkar golv vid behov.

Plockar undan kläder och annat direkt istället för att slänga det på möbler eller golvet.

Tänder doftljus på kvällarna.

Vi behöver aldrig lägga en dag i veckan på storstädning då det alltid är rent hemma och tiden vi lägger på städning är max en halvtimme per dag i snitt.

Hade personligen aldrig pallat varken att ha det stökigt eller att lägga en helgdag på att städa 🤮
.
 
Mitt tips eller åtminstone så som jag/vi håller rent hemma.

Plockar undan direkt efter måltid och torkar av alla ytor och sköljer ur vasken.

Efter dush stänker lite schampo på väggarna och spolar med hett vatten.

Efter tandborstning tar en svamp och gör rent handfatet vid behov.

Dammsuger dagligen.

Dammar av hemmet då och då och torkar golv vid behov.

Plockar undan kläder och annat direkt istället för att slänga det på möbler eller golvet.

Tänder doftljus på kvällarna.

Vi behöver aldrig lägga en dag i veckan på storstädning då det alltid är rent hemma och tiden vi lägger på städning är max en halvtimme per dag i snitt.

Hade personligen aldrig pallat varken att ha det stökigt eller att lägga en helgdag på att städa 🤮
.
Tack för ditt svar!

Toppen med dina enkla beskrivningar hur man städar och plockar undan!
 
För mig går det inte att hålla rent om det inte är riktigt bra organiserat.

Inte bara att allt har en plats, det behöver också ha en plats "där det händer". Tvättkorgen behöver finnas där det annars skapas en klädhög. Garderoben behöver vara lätt överskådlig och enkel (jag har köpt biltemas ställning+hängande fack till både mig och dottern). Barnet har tre kategorier av leksaker (lego, barbie, mlp) som har en låda var i hennes höjd. Ritsakerna har en egen hylla.

Och det får inte vara för mycket grejer - ju färre och ju mer matchande ju lugnare blir det i min hjärna. Porslin/glas-skåpet fick sig en vända förra helgen, allt som inte var vitt eller mörkblått åkte ut. Alla omatchande glas, bört. Nu får allt plats i ett skåp och hjärnan känns lugn när jag öppnar skåpet.

Jag har ganska mycket Marie Kondo-tänk, men låg uthållighet. Jag kan inte plocka och städa i mer än en halvtimme innan jag behöver några timmars paus, och jag behöver vara tålmodig med mig själv när jag känner paniken slås på (ex i barnets rum, blir extremt lätt överväldigad när det plötsligt är prylar överallt).

När allt är organiserat och det går enkelt och fort att plocka upp, så finns plötsligt tiden/orken till att dra den där vändan med dammsugaren, för hjärnan får inte fnatt på plottret.

Så mitt bästa tips är att börja med att identifiera vad dina hinder/svårigheter är. Vad behöver just DU för att det ska kännas enkelt att få städningen gjord?
 
Tillägg på mitt tips, när energin tryter i december och hemmet förfaller finns alternativet städerska! Jag har en några gånger per år, kostar 500kr för två timmar. Värt varenda krona!
Intressant! Jag har aldrig hittat enstaka städomgång bara prenumeration. Och de enstaka har legat på 2 500 för storstäd.
Var hittar du det?
 
Låter klyschigt men ”var sak på sin plats” är nummer ett.

Jag städar rum för rum. Säg att jag börjar i sovrummet, då städar jag det helt klart och alla saker därifrån läger jag på andra ställen. Sen stänger jag dörren dit. Så tar jag nästa rum och gör samma sak. Det betyder att vissa saker flyttar runt mellan olika rum men när alla rum är städade finns det inga saker kvar och var sak är på sin plats.

Detta kräver ju dock att det faktiskt finns en plats till varje sak. Jag har lagt mycket tid och energi på att rensa och organisera alla skåp, lådor, osv.

En annan sak, de där ytorna där det samlas en massa skit, de tömmer jag helt hänsynslöst rakt ner i en papperspåse med jämna mellanrum. Så ställer jag papperspåsen i garaget. Saknar man sedan något vet man var man ska leta, men står påsen orörd i garaget tillräckligt länge åker grejerna till tippen.
 
Tillägg på mitt tips, när energin tryter i december och hemmet förfaller finns alternativet städerska! Jag har en några gånger per år, kostar 500kr för två timmar. Värt varenda krona!

Fick faktiskt tummen ur och slängde iväg ett mail till en firma för att höra vad det skulle kosta, vore ju sååå lyxigt! :o Bra påminnelse!

Låter klyschigt men ”var sak på sin plats” är nummer ett.

Jag städar rum för rum. Säg att jag börjar i sovrummet, då städar jag det helt klart och alla saker därifrån läger jag på andra ställen. Sen stänger jag dörren dit. Så tar jag nästa rum och gör samma sak. Det betyder att vissa saker flyttar runt mellan olika rum men när alla rum är städade finns det inga saker kvar och var sak är på sin plats.

Detta kräver ju dock att det faktiskt finns en plats till varje sak. Jag har lagt mycket tid och energi på att rensa och organisera alla skåp, lådor, osv.

En annan sak, de där ytorna där det samlas en massa skit, de tömmer jag helt hänsynslöst rakt ner i en papperspåse med jämna mellanrum. Så ställer jag papperspåsen i garaget. Saknar man sedan något vet man var man ska leta, men står påsen orörd i garaget tillräckligt länge åker grejerna till tippen.

Idén med påsen gillar jag skarpt! :idea:

Utöver tidigare nämnda saker försöker jag verkligen att städa inför helgen snarare än helgen, älskar att sjunka ned i soffan på fredagskvällen och så är städningen redan klar liksom! Nu har vi ett litet barn hemma, så saker är sällan undanplockade länge, men jag försöker kanske att på onsdagkvällen så plockas det hemma, rensas lite, plockas upp från golvet osv och så på torsdagen efter jobbet kan jag dammsuga utan att behöva börja med den biten.

Emellan städningarna av badrum och så har vi torra skötlappar som jag tycker är perfekta att bara lite snabbt damma toalett, eller blöta och torka av handfat med sådär lite när jag ändå är i badrummet. Tar liksom någon halv minut extra max och gör så mycket för helhetsintrycket i badrummet när det inte är damm ovanpå toaletten eller tandkräms och tvålrester i handfatet.
 
Jag läste ett tips förut, tror det var här faktiskt.

Att ställa klockan på typ tio minuter eller vad man nu tycker är lagom, men inte för länge. Kan vara en låt på radion också bara. Så städar man den tiden, allt man hinner. När tiden är slut får man välja själv om man vill fortsätta tio minuter till eller inte. Jag får mycket mera gjort då på tio minuter än på flera timmar annars och brukar vilja fortsätta också när man ser hur fint det blir och så är det skönt att man då valt själv att fortsätta liksom.

Annars håller jag med om det många andra skrivit, att försöka rensa bort allt onödigt förstås, samt var sak på sin plats. Jag vill ha mycket på hyllor, så det inte dräller omkring eller blir fullt och jobbigt i lådorna :)
 
Jag plockar undan, dammsuger och diskar varje dag när jag vaknar. Kan inte plugga/jobba om det är stökigt. Så det blir inte så hemskt mycket att fixa med. Sen behövs såklart större städdagar med torkning av skåp/väggar/golv osv, men det behövs inte så hemskt ofta.
 
Jag plockar undan, dammsuger och diskar varje dag när jag vaknar. Kan inte plugga/jobba om det är stökigt. Så det blir inte så hemskt mycket att fixa med. Sen behövs såklart större städdagar med torkning av skåp/väggar/golv osv, men det behövs inte så hemskt ofta.
Jag är precis likadan och kan verkligen inte förstå hur man kan låta skiten samlas skulle få fullständig panik om jag hade stökigt hemma😅
Måste röja undan direkt.
 
Fick faktiskt tummen ur och slängde iväg ett mail till en firma för att höra vad det skulle kosta, vore ju sååå lyxigt! :o Bra påminnelse!



Idén med påsen gillar jag skarpt! :idea:

Utöver tidigare nämnda saker försöker jag verkligen att städa inför helgen snarare än helgen, älskar att sjunka ned i soffan på fredagskvällen och så är städningen redan klar liksom! Nu har vi ett litet barn hemma, så saker är sällan undanplockade länge, men jag försöker kanske att på onsdagkvällen så plockas det hemma, rensas lite, plockas upp från golvet osv och så på torsdagen efter jobbet kan jag dammsuga utan att behöva börja med den biten.

Emellan städningarna av badrum och så har vi torra skötlappar som jag tycker är perfekta att bara lite snabbt damma toalett, eller blöta och torka av handfat med sådär lite när jag ändå är i badrummet. Tar liksom någon halv minut extra max och gör så mycket för helhetsintrycket i badrummet när det inte är damm ovanpå toaletten eller tandkräms och tvålrester i handfatet.
Jag lyckades faktiskt boka imorgon! Så ikväll ska jag samla ihop alla grejer som ligger överallt och dumpa i gästrummet (som inte behöver städas) och stänga dörren så jag slipper se röran 😂
 
Jag plockar och fixar i reklampauserna på tv. För mig som lätt tappar tålamod och fokus fungerar det jättebra.
Innan jag skaffade häst städade jag alltid på torsdagskvällar för att ha det fint till helgen. Numera fungerar det sådär, ibland behöver jag också jobba sent på just torsdagar.

När jag storstädat har jag ibland lagt allt som behöver sorteras in i en stor hög i hallen, och när jag dammsugit och torkat ytor sorterar jag inte det på plats. För mig funkar det dåligt att ta rum för rum, det funkar bättre med moment för moment.
 
Hej igen! Tack för svar senast! Undrar om ni kan ge mig era bästa tips för städ inom hemmet? Behöver ett enkelt schema o beskrivningar på hur man gör på bästa sätt. Jag får inte ihop det! Försöker hitta städrutiner men hjärnan känns överkokad! Tack på förhand!

Jag tror som en del har sagt att borja med att rensa - var sak ska ha sin plats, och du ska inte ha en massa grejer du inte behover.
Laser just nu Marie Kondo, och aven om det kanske kanns overmaktigt kanske det kan vara ett bra stalle att borja - hon har iallafall ett valdigt tydligt system for hur man rensar och organisera (vilket gor att stadningen sen blir superlatt)

Jag forsoker plocka undan alla smasaker varje kvall innan laggdags, inklusive att diska och typ torka av spisen, sa att lagenheten ar trevlig pa morgonen.
Riktig stadning lagger jag kanske 1 timme i veckan pa, och detta inkluderar badrum (toalett, torka av handfat och ytor samt en latt skrubb av dushvaggar och glas, speglar), kok (skrubba spis och vask, torka av ovriga ytor. Ugn, micro osv stadas nar andan faller pa), och vardagsrummet (typ damma och dammsuga, golv inklusive soffor)

Sa, min metod ar 1) Minimera antalet agodelar och ha tydlig ordning, 2) Flytta tillbaka alla saker till sin plats vid slutet av varje dag och 3) Faktiskt stadninig (torka, damma, dammsug) en gang i veckan
 
För mig går det inte att hålla rent om det inte är riktigt bra organiserat.

Inte bara att allt har en plats, det behöver också ha en plats "där det händer". Tvättkorgen behöver finnas där det annars skapas en klädhög. Garderoben behöver vara lätt överskådlig och enkel (jag har köpt biltemas ställning+hängande fack till både mig och dottern). Barnet har tre kategorier av leksaker (lego, barbie, mlp) som har en låda var i hennes höjd. Ritsakerna har en egen hylla.

Och det får inte vara för mycket grejer - ju färre och ju mer matchande ju lugnare blir det i min hjärna. Porslin/glas-skåpet fick sig en vända förra helgen, allt som inte var vitt eller mörkblått åkte ut. Alla omatchande glas, bört. Nu får allt plats i ett skåp och hjärnan känns lugn när jag öppnar skåpet.

Jag har ganska mycket Marie Kondo-tänk, men låg uthållighet. Jag kan inte plocka och städa i mer än en halvtimme innan jag behöver några timmars paus, och jag behöver vara tålmodig med mig själv när jag känner paniken slås på (ex i barnets rum, blir extremt lätt överväldigad när det plötsligt är prylar överallt).

När allt är organiserat och det går enkelt och fort att plocka upp, så finns plötsligt tiden/orken till att dra den där vändan med dammsugaren, för hjärnan får inte fnatt på plottret.

Så mitt bästa tips är att börja med att identifiera vad dina hinder/svårigheter är. Vad behöver just DU för att det ska kännas enkelt att få städningen gjord?
Tack för ditt svar! Det låter bra att varje sak har sin plats! Det är just det där o få till det som kluriga; har inte riktigt bra med uthållighet o fokus. Kan bero på min diagnos förstås men vill inte skylla allt på det. Det ska ju gå! Vill göra min mor glad, hon har hjälpt mig massor! Vi har slängt en hel del grejor men än är det inte klart! Hon är guld värd😍 Får se om arbetsterapeuten har några ideer också hur jag ska få till det.
 
Tillägg på mitt tips, när energin tryter i december och hemmet förfaller finns alternativet städerska! Jag har en några gånger per år, kostar 500kr för två timmar. Värt varenda krona!
Tack för ditt svar! Det hade varit toppen med en städerska några gånger men tyvärr kan jag inte lägga pengarna på på det just nu. Tror det är lite dyrare tyvärr i min stad. Men tack ändå för tipset!
 
Låter klyschigt men ”var sak på sin plats” är nummer ett.

Jag städar rum för rum. Säg att jag börjar i sovrummet, då städar jag det helt klart och alla saker därifrån läger jag på andra ställen. Sen stänger jag dörren dit. Så tar jag nästa rum och gör samma sak. Det betyder att vissa saker flyttar runt mellan olika rum men när alla rum är städade finns det inga saker kvar och var sak är på sin plats.

Detta kräver ju dock att det faktiskt finns en plats till varje sak. Jag har lagt mycket tid och energi på att rensa och organisera alla skåp, lådor, osv.

En annan sak, de där ytorna där det samlas en massa skit, de tömmer jag helt hänsynslöst rakt ner i en papperspåse med jämna mellanrum. Så ställer jag papperspåsen i garaget. Saknar man sedan något vet man var man ska leta, men står påsen orörd i garaget tillräckligt länge åker grejerna till tippen.
tack för ditt svar! Rum för rum var jättebra tänkt, att jag inte har tänkt på det. Nu springer jag runt som yr höna mellan de två rummen och ytorna! Påbörjar något slutför ej osv.

påsen var ju hur smart som helst! Frågan är vad min far säger när jag slänger massa påsar i förrådet haha men tanken var faktiskt bra! Ska påbörja det allefall.

organsera o rensa skåp osv. Är inte min grej. Klarar inte av det riktigt. Men får ta hjälp av min kära mor igen! Rent o fint ska det bli!
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 914
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 641
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 482
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 681
Senast: Jamienoble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp