Era bästa råd vid mugg!

Sv: Era bästa råd vid mugg!

Har använt Fucidin, örondroppar för hund och katt, med utmärkt resultat. Rengöring, bort med sårskorpor och på med Fucidin. Muggen borta på några dagar. Veterinärens ordination att använda Fucidin. Hon gör det alltid på sina egna hästar.

Envis mugg är en pina! Vi fick olika ordinationer av tre olika vet när min hade, första var penicillin+helosan med bandage, andra var samma igen men med boxvila :( Den sista och Enda som funkade var av med bandaget, på med olivolja och ut i hagen, bättre på 2 dagar :)
Då hade hon mycket krustor och varigt ända upp till kotan, gäller att se tecknen innan det blir så illa.
Hon var lite rosig i skinnet och hade en tunn liten krusta. Dagen efter var det i hela karleden!

Numer är det tvätt med grönsåpa, torka och lufta. På med aloevera, låt sjunka in och sedan på med tjockt lager silon. Håller både vätska och skit borta.

Jag brukar använda pressad vitlök i vanlig matolja, gärna oliv. Inte för mkt vitlök bara eftersom det blir för starkt. Oljan löser upp krustorna som man bör ta bort eftersom bakterierna trivs bra under. Vitlöken är allmänt läkande. Tar bort även svår mugg på ett par dgr.
Jag skulle inte rekommendera Lamisil, då det är ett läkemedel specifikt mot svamp och då bör man ha gjort en odling och konstaterat svamp först, annars kan det göra ont värre. Övriga råd med Silonsalva, Inotyol mm är jättebra.

Jag tvättar med såpa. Är det riktigt illa och vägrar ge sig tar jag jodopax och tvättar med (är bakteriedödande) det är mycket effektivt, men en del blir väldigt uttorkade av det. Sedan ska det torkas torrt. Jag tar först ren handuk sedan bomull. Sedan smörjer jag med helosan. I vissa fall (de envisa) införskaffar jag speciellt framtagna smörjmedel för detta (kommer inte på nåt bra just nu...).
Men såpa och helosan brukar räcka långt. Det viktigaste är:
RENT OCH TORRT!!!

Min hade extremt mycket mugg som till slut övergick i rasp.

Tvättade rent varje dag med bara vatten, pillade loss sårskorpor, mjukgörande smörja varje dag t.ex. helosan. Varannan dag sprayar jag på virkon s för att döda bakterierna.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 000
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 724
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag köpte mitt arabsto för 8 veckor sen, och typiskt nog fick hon mugg någon vecka innan hon kom hem till mig. Till en början...
2
Svar
37
· Visningar
11 247
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård