Er sista måltid?

Egentligen hade jag gått ut på den bästa restaurangen jag vet och beställt en avsmakningsmeny med minst 10 rätter plus hälsningar från kocken. Med matchande vinpaket så att jag blir full och glad.

Eftersom man bara fick välja trerätters så hade det blivit någon form av fisk- och skaldjurstallrik till förrätt med ostron, rökta räkor, kräftor, hummer, krabba och sashimi. En flaska champagne på det. Varmrätten hade fått bli kobe-biff med något lämpligt tillbehör och ett glas riktigt bra rött. Eftersom jag vill äta massa skaldjur och en stor biff så kanske jag inte får ner någon stadig efterrätt, men annars hade det blivit plättar med grädde, kolasås och en massa färska bär.

Till forratt skulle jag valja Toro med Caviar ... och ostron "on the half shell"
Till huvudratt skulle jag nog valja Surf and Turf ... med NY stripsteak utav Kobe beef och Lobster.
Desert ar svart ... jag har inga direkt favoriter dar och ar inte sa himla fortjust i sota deserter. Det enda jag kan komma pa som skulle duga ar en gammal goding. Friterad Camembert med friterad persilja och varma hjortron.

Till forratten ett tortt vitt vin ... Sauvignon Blanc eller Pinot Grigio
Till huvudratten skulle det nog bli en hel flaska av Freya's Pinot Noir
och till deserten en riktig smokey Chardonnay.

Jag tror inte att jag hade kunnat äta. Vad är poängen med att äta sista måltiden? Man behöver ju knappast någon energi för senare och jag har inget behov av att det ska komma ut ur mig sakta men säkert allt eftersom mina organ och tarmar börjar läcka ut ur de hålen har jag i min kropp. Jag besparar bårhuspersonalen och kremeringspersonalen det besväret och dör hellre hungrig. Finns ändå inget att njuta av i den stunden.

Jag kan inte svara. Mitt hjärta går nämligen sönder lite varje jag ser "den sista måltiden" för jag tänker på den mentalt funktionshindrade killen i Amerika som sparade efterrätten i sin sista måltid till "senare"...

Menar du Ricky Ray?
Som mördade 2 personer, och sedan sköt sig i huvudet?
Resultatet blev att han BLEV mentally challenged...
Han var vid sina sinnens fulla bruk när han tog offren av daga...

Förrätt skulle nog bli en baguette med göttiga pålägg. Varmrätt ugnsstekt lax med ugnsbakade rotsaker. Efterätt skulle bli en buffé med olika fikabröd!

Vad spelar det för roll?
Att det kändes som en oförrätt, att ha "dödat" en stackars förståndshandikappad pojke
som inte visste vad han gjort.
Så var ju inte fallet, och då tyckte jag det var tråkigt om man sprang runt och mådde
dåligt över någon tillrättalagd, amerikansk motståndsrörelse-version utav händelsen.

Att det kändes som en oförrätt, att ha "dödat" en stackars förståndshandikappad pojke
Så var ju inte fallet, och då tyckte jag det var tråkigt om man sprang runt och mådde
dåligt över någon tillrättalagd, amerikansk motståndsrörelse-version utav händelsen.
Du menar att det är humant och ok att avrätta människor som inte förstår att de ska avrättas?

Varför har du dödat inom citattecken? Är det inte det man gör, när man genomför ett dödsstraff? Är det ett alltför starkt ord för att beskriva vad som händer?

(Jag tycker den här tråden är skitjobbig och blir ledsen bara jag ser trådtiteln i listan. Tycker inte ämnet är ett dugg kul.)

Du menar att det är humant och ok att avrätta människor som inte förstår att de ska avrättas?

För att det är mer humant och ok att avrätta folk som förstår att dom skall avrättas?
Den kopplingen tar jag inte alls.

Jag tycker att ingen skall avrättas, får ont i magen bara jag tänker på att någon behöver
sitta och våndas på det sättet.

Varför har du dödat inom citattecken? Är det inte det man gör, när man genomför ett dödsstraff? Är det ett alltför starkt ord för att beskriva vad som händer?

(Jag tycker den här tråden är skitjobbig och blir ledsen bara jag ser trådtiteln i listan. Tycker inte ämnet är ett dugg kul.)
Jag anser att man dödar ett offer, avrättar en förövare.
Om nu värderingen skall ligga i ordet. Båda dör/blir dödade, bara det att det ena
hjärtat som slutar slå har någon bestämt är "okej".

Och i det inlägget gjordes förövaren till ett offer, vilket jag inte anser att han var.

Kan du utveckla det där, jag förstår inte?

Jag känner inte till det fallet alls, men kan tycka att det är helt rimligt att någon kan vara både offer och förövare...

Ett offer som blir bragt om livet, blir "dödad".
Den som dödas för att ha bragt någon om livet, blir "avrättad".
Dödas som straff för (ur lagens mening) olaglig handling, är att bli avrättad.
Dödas för att man sprang på en psykopat i en gränd, är att bli dödad.

Fallet gick i korta drag ut på att:
Ricky Ray dödade offer
Förhandlare fick Ricky Ray att överlämna sig själv.
Ricky Ray skjuter Förhandlare i ryggen
Förhandlare dör
Ricky Ray skjuter sig i huvudet
Ricky Ray överlever, men genomgår frontallobslobotomering
pga hjärnskada utav kulan.
Ricky Ray blir förståndshandikappad, och avrättas senare för
sina dåd han begick som icke förståndshandikappad.
Han skall ha lämnat sin dessert med orden
"-No, I´ll save it for later", med mening då att han inte förstod att
han skulle dö.

Vet du, tanken slog mig att nån skulle ta illa upp eller att tråden skulle handla om dödsstraff, men så tänkte jag "nää, inte ens Buke kan ta det så.."

Tydligen..

Det var inte meningen att någon skulle ta illa upp, men då antar jag att du undviker dagstidningar och tv också?

Jag är jätteemot dödsstraff och vill inte ha nån debatt om det, utan tråden skulle handla om mat.

Vi kan säga att man dör i en hjärtinfakt istället om det känns bättre.. Det var vad den sista måltiden skulle bli som var frågan.

Vet du, tanken slog mig att nån skulle ta illa upp eller att tråden skulle handla om dödsstraff, men så tänkte jag "nää, inte ens Buke kan ta det så.."

Tydligen..

Det var inte meningen att någon skulle ta illa upp, men då antar jag att du undviker dagstidningar och tv också?

Jag är jätteemot dödsstraff och vill inte ha nån debatt om det, utan tråden skulle handla om mat.

Vi kan säga att man dör i en hjärtinfakt istället om det känns bättre.. Det var vad den sista måltiden skulle bli som var frågan.

Dagstidningar och TV skojar om ämnet? Ja, då undviker jag tydligen att läsa de tidningarna i alla fall (jag har inte TV). Vad jag tycker är jobbigt med tråden är att det skulle vara lustigt.

Den sista måltiden är ett rätt etablerat begrepp, antingen har det religiös betydelse (Jesu sista måltid) eller så är det någon som väntar på sin avrättning. Sen får du sucka och "inte ens på Buke" hur mycket du känner för, uppenbarligen vet du ju själv om kopplingen också.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 132
Senast: KesoNeso
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud