Er senaste A HA!! Upplevelse

Sv: Er senaste A HA!! Upplevelse

Min senaste ahaupplevelse var nog vikten av att slappna av och fortsätta rida när hästen blir spänd. Jag får inte göra för stor sak av det, har väl inte riktigt förstått det innan.

Fick en riktig aha-upplevelse i dag när jag hade min tränare här. Galoppen har min häst väldigt svårt för och hon blir lätt framtung och lite av ånglok. Har därför ibland svårt med styrningen i galopp. Jag skulle galoppera och lägga volt på varje kort och långsida. Jag fick inte hästen med mig ordentligt och tränaren säger. Du tar ju inte med dig ytter axel. Du tror säkert du vänder in med kroppen men det gör du inte. Ta med ytter axel in i volterna nu!
OK, jag fattar galopp igen och ska lägga volter. Fokuserar nu mera på att verkligen vända med kroppen i volten. och..... hästen vänder så tvärt att vi höll på gå omkull. Hittade en medelväg strax och har aldrig haft hästen så vändbar häst i galopp.
Åh det där är så häftigt! Man kan verkligen reglera allt med vikten :love:. Läskigt att sådana saker kan göra enorm skillnad.

Ja, jag tyckte ju att jag var med i rörelsen och vände in med kroppen, men det var nog mest inbillning. När jag verkligen gjorde det blev det en enorm skillnad. Vikten blev inte rätt när jag lämnade min yttre axel kvar.

dagens aha var att vrida med mitt överliv i rörelseriktningen i galoppen för att få hästen med mig bättre. jag vred mig och vips hade jag hästen där jag ville. :p

kände mig så sjukt korkad bara när jag insåg det hela. :D

- öppna upp innersidan, alltså inneraxel och skänkel. Helt plötsligt öppnade sig en ny värld där ridning var avspänt, kul, lätt och samspelt.

- det går att rida med sitsen! :o :D

-om hästen inte fattar galopp direkt så är det bara att sitta kvar och vänta. Alltså inte kasta sig framåt och slita och dra och sparka och ha sig. (insett detta efter 11 års ridning. jej )

- + att jag har återupptäckt hur man gör när man galopperar! Helt underbart! :D

Min var igår, att varje gång min häst blir stark och flänger med huvudet har hon varit så smart att hon lagt tungan under bettet :P

tror du var för snabb på tangenterna nu, för hästarna bör ju ha tungan UNDER bettet hela tiden! :D

KL

fanns det en led där också :crazy:

Oj jag menar över bettet !! HAHA xD är bakis och väldigt trött :P

Liknande trådar

Hundhälsa Sa min lilla terrorist pa 7 manader ar verkligen allatare. Nar jag har henne kopplad fungerar "leave it" mycket bra, men nar hon ar los...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: hastflicka
·
Anläggning jag hoppas traden ligger ratt annars far moderator flytta... Jag har tva gamla spiltor (anno 1960 ca) i stallet som idag inte...
Svar
7
· Visningar
2 147
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 390
Senast: Inglorion
·
Hästmänniskan Lang historia kort. Var uppe och prov jobbade pa en ko farm med hastar de anvander till att fosa kor med. Jag fick rida pa en hast...
Svar
7
· Visningar
2 174
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka