Equiterapeut

Sv: Equiterapeut

sasucatu skrev:
Vad betalar ni för att ET ska kolla igenom era hästar? Finns det ngt register där man kan kolla vilka som har legitimation?

ET är väl inte en legitimerad yrkesgrupp??:smirk:

min ET tar 350 utan kvitto annars 400 + moms.
han har väl ca 2-3 mil ut till stallet.
både knäcker och kör med laser.

Nej! Men det kan ju vara bra och veta att personen man tar ut faktiskt har den utbildning h*n utger sig för att ha.

Annars kan väl vem som helst utge sig för att vara ET just pga att det INTE är en legitimerad yrkesgrupp? :confused:

mmh det är just det en del gör, be gärna om att få se deras ansvarsförsäkring, och att de finns med i förbundet, det gör nämligen inte dom som påstår sig vara det. Gå in på www.svef.se o se vilka som är dipl.

Det var ju inte så många som var med där? Min ET exempelvis och hon är ju diplomerad... Så alla diplomerade är nog inte med i det förbundet utan i Skandinaviska Hästfysioterapeut Förbundet (där andra diplomerade utövare med ansvarsförsäkring också finns med)

Bewelinn skrev:
Det var ju inte så många som var med där? Min ET exempelvis och hon är ju diplomerad... Så alla diplomerade är nog inte med i det förbundet utan i Skandinaviska Hästfysioterapeut Förbundet (där andra diplomerade utövare med ansvarsförsäkring också finns med)

Hästfysioterapeut är inte samma som equiterapeut. Sen finns ju de equiterapeuter som gick för hundra år sedan, men de är tydligen med i ett annat förbund som jag inte kommer ihåg namnet på

I Skandinaviska Hästfysioterapeut Förbundet får alla möjliga yrkesgrupper vara med om de är diplomerade, har ansvarsförsäkring, för journal och innehar F-skattesedel.

Det är ingen yrkestitel i detta fall utan ett samlande förbund. Bl a ET men också massör, akupunktör, kiropraktor, hästtandläkare, homeopat, sadelinpassare osv osv. Vill minnas att det ska finnas ca 25 olika yrkesgrupper representerade inom förbundet.

Det examineras väl minst 25 ET´s per år (från HTU)? Så många är uppenbarligen inte med i ngt förbund överhuvudtaget?

Senast ändrad:

Har mailat med förbundet nu o klarat ut mina frågetecken. Diplomerade ET finns, dock inte legitimerade. Dom skrev att alla erbjuds att vara med i förbundet, och att alla som är med har en sk ansvarsförsäkring. Men dom KAN ha en ansvarsförsäkring på annat sätt. Det hon rekommenderade mig att göra var att fråga om dennes försäkring.

Min tar 500 + moms och då får pållan kiropraktik, akupunktur och massage.
Tror jag har samma som lill_flesky faktiskt.

Min tar 700:- då ingår undersökning,laser,akupunktur, massage jag det som behövs och då är resan inräknad.Helt rimligt pris tycker jag, e verkligen värt det.

Jag själv skulle aldrig välja en Et som inte jag fått rekomenderad från någon bekant. Min Et tillexempel började med att behandla travhästarna i stallet och gjorde det med stor framgång, har nu börjat arbeta mer med ridhästar..fick rekommendationen av min tränare.

Helt och hållet i förebyggande syfte. Bättre att ta reda på om en skada börjar uppstå innan det är för sent och man får hela tävlingssäsongen förstörd. Sakadar ju aldrig med akupunktur och massage heller.Men självklart kollar jag upp henne om jag känner att hon känns lite stel när jag ridit eller något sådant. han kommer en gång i veckan eller varannan vecka beroende på hur många som måste kolla sina hästar.

Min ET från E-tuna fixade min häst som var synbart sned i korset.

Jag hade varit på klinik 3 v. tidigare och diagn. hälta H.B knä. Den blev sprutad och skulle skrittas. Provade efter 14 da´r men kände på en gång att det inte var någon skillnad.
Åkte till E.T. Hästen "knäcktes "till och fick en annan uppsyn. Det var rena Magic. Satt på honom 3 da´r senare och vilken skillnad. Nu var han OK.
Med facit i handen så hade han varit dämpad för att efter detta blev han återigen en glad o vaken häst. Ringde till kliniken o berättade.

Min ET tar 500 per häst och det är sällan det blir återbesök men blir det det och det bara ska kollas av och ev. lasras så är det nog kanske runt 300 kr. Detta är inklusive resa men då vill hon att vi är några stycken.

Var bor du? Jag bor ju också i Norrland och min ET är på 6 mils avstånd.

Precis som andra skrivit så gör vi också så i stallet att vi låter både veterinär och ET besikta hästar innan köp. Veterinär för att se aktuella skador och ET för att se risker för framtida.

När jag köpte min för 7,5 år sedan så lät jag veterinär besikta hästen först. "åh, vilken fin häst och vad böjlig han är!" var omdömet och när jag frågade om hon tyckte att benställningen fram var OK så sa hon "ja, den ser jättebra ut!" trots att jag själv kunde bedöma att han var både inåttåad och annat.

ET kollade på honom själv och hittade ömhet i länden, kohasig bak, inåttåad, bruten i knäleden, mm. Trots detta köpte jag honom för att ET sa att det inte behövde betyda något för hållbarheten men hennes bedömning har betytt att min häst har hållit som tävlingshäst ända till 10 års ålder innan det blev någon reaktion på hård träning (distans). Om jag bara litat på veterinären hade jag nog inte tagit det lika varsamt och följt upp honom lika mycket under de första åren.

/Camilla

Jag har 12 mil (enkel) till min. ÅKer gladeligen när jag fått tid samma dag. Bor utanför Sthlm. Han tar 800kr.

Jag låter ALDRIG mer någon röra min häst ....har så dåliga erfarenheter.Vi tog ut en som sas ha diverse utbildningar..vara jättebra, duktig osv...tänkte jovisst kan hon få kolla igenom hästen...för att göra en lång historia kort.....Hästen blev blockhalt Vägrade ta stöd på ena bakbenet , gick alltså på 3 ben. eftersom han var så dålig så fick vi en akuttid till atg- klinik...det var bara att lasta hästen och åka dessa 30 milen enkel väg .....mitt i smällkalla januari ( 25 minusgrader).......Så aldrig mer...Kan även tillägga att jag anmälde henne till förbundet.... hon blev avstängd. MEN sen gick en medarbetare i god för att hon inte hade gjort nåt fel...denna person var inte ens med....som dessutom är veterinär så att hon fick börja om igen.....Skrämmande...!!

Men hjälp, vad gjorde hon med hästen?

Det lär finnas ngt pucko här i trakterna också som sätter akupunkturnålar i tungan på hästar! Vet dock inte om den personen har ngn utbildning men anmäld är h*n tydligen.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 886
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar