Equiterapeut

Sv: Equiterapeut

Ja, visst finns det rötägg men det finns det uppenbarligen bland veterinärer också och nog låter du en veterinär röra din häst igen, eller hur?

Min ET har behandlat ca 14000 hästar genom åren så hon står på stadig erfarenhet... :)

Jag menar inte att alla är dåliga...Bara att jag efter en sån erfarenhet.inte kommer att använda mig av alternativbehandlingar.....och att hon fick fortsätta med sina "behandlingar" trots flera anmälningar...Då kan man aldrig vara säker anser jag....Att det räcker med att en annan går i god ....Fy fan säger jag bara....Hade jag vetat detta då att hon fick fortsätta då hade jag gått vidare till högre instans....

Förstår att du blev avskräckt i det läget....

Vad var problemet med din häst och vilken typ av behandling gjorde hästen blockhalt (kiropraktik, akupunktur eller annan behandling ?)
Antar att det inte handlade om massage eftersom det inte kan skada hästarna.

Är även nyfiken på vad veterinären som behandlade hästen efteråt ställde för diagnos och vad din ET hade för förklaring till blockhältan ?

Hoppas att du fick rätt hjälp till slut och att hästen håller sig fräsch i fortsättningen.
Synd om du tappat förtroendet för alla utom veterinärer.....jag tror på en kombination av behandlingar och ett nära samarbete mellan veterinärer, ET, kiropraktorer och massörer.

Senast ändrad av en moderator:

Inte för att visa på att om veterinärer är dåliga så är ET bra, utan för att visa på att ibland stöter man på rötägg men att man får fundera och ändra sin bedömning när det gäller vilka man låter behandla ens häst nästa gång, oavsett vilken utbildning de har. Betänk att även veterinärer har gått en utbildning - de har inte fått en gåva från Gud...

En kompis till mig hade en mycket vacker och värdefull halvblodsvalack som fick kolik en riktigt kall januaridag (inte så ovanligt vid kallt väder). Vi har distriktsveterinärer här och just då var det en vikarie som bemannade stationen mestadels, men han hade varit här ett tag vid det här tillfället. Han sondmatade hästen och trots att det kom vätska ur näsan så fortsatte han. Min kompis var bortrest för tillfället och henne stallkamrater var i stallet med häst och veterinär. Även om de tyckte att detta var konstigt så blev de osäkra och tänkte att han visste väl vad han gjorde - han var ju ändå veterinär.

För att göra en lång historia kort så punkterade alltså veterinären lungan på hästen, den får lunginflammation, "läggs in" på känd klinik (75 mil härifrån) och där dör den i sviterna efter två veckor. Min kompis begär obduktion (detta var en lördag) och den skulle utföras på måndagen. På tisdagen ringer hon och får beskedet att hästen kremerats utan obduktion för att arbetsbelastningen hade varit för stor på måndagen för att hinna med obduktionen.

Obducerande veterinär (eller han som jobbade då och skulle ha obducerat) var fd lärare till veterinärvikarien.

Min kompis kontaktade jurist och ville stämma veterinären, men juristen upplyste henne om att processen kommer att ta minst 9 månader och det är mycket stor risk att hon inte kommer att lyckas eftersom det är otroligt svårt att få en veterinär prickad. Mitt i sorgen orkade hon helt enkelt inte driva detta längre.

Samma veterinär gav en äldre fjordhäst i vårt stall dropp i samma veva för kolik och den hästen tvärdog.

Inte slutar jag att använda veterinärer pga dessa händelser men jag kollar upp de jag använder och jag är mycket observant på vad som görs.

/Camilla

lsz skrev:
Förstår att du blev avskräckt i det läget....

Vad var problemet med din häst och vilken typ av behandling gjorde hästen blockhalt (kiropraktik, akupunktur eller annan behandling ?)
Antar att det inte handlade om massage eftersom det inte kan skada hästarna.
Är även nyfiken på vad veterinären som behandlade hästen efteråt ställde för diagnos och vad din ET hade för förklaring till blockhältan ?
Hoppas att du fick rätt hjälp till slut och att hästen håller sig fräsch i fortsättningen.

Synd om du tappat förtroendet för alla utom veterinärer.....jag tror på en kombination av behandlingar och ett nära samarbete mellan veterinärer, ET, kiropraktorer och massörer.

Det var så att en annan i stallet tog hit henne och jag tänkte kanske man skulle låta henne kolla igenom hästen....Bara för att kolla om allt var bra .Det ångrar jag bittert...Min godtogne idiot...Jag bannade mig själv i månader efter..skulle ha lyssnat på hästens signaler....Hade väl inga direkt problem..MEN hon hittade såååå många fel , öm både här och där , ont i ryggen, sned, mm mm Jag blev verkligen förvånad. Jag trodde hon skulle massera.Men hon börjar slita och dra i hästens ben(på kall häst)för att kolla rörligheten...sa hon .Drog bakbenen rakt bak upp, sen rakt ut åt sidan uppåt... Man såg riktigt på hästen att han inte gillade detta...försökte även stretcha honom...., magnet behandling el behandling och laser...Dessutom knäckte hon ...Hästen hade en knöl/svullnad på länden länge efteråt.Detta är en kort version bara.Hon hade bara massörutbildning...:eek: har jag fått veta så här i efterhand.
Dom hittade ingenting....bara att han skyddade ena sidan ....han sprang som en banan...Fick mediciner och vila ...Dessutom hatade hästen mig i flera veckor efteråt...vände sig bort när jag kom , fick inte ta på grimma osv...
Behandlaren smet helt från sitt ansvar ...ville inte alls lyssna på mig...försökte verkligen få till ett samtal med henne...Det var detta... frånvaron av att inte bry sig " och att inte ta sitt ansvar som tillslut fick mig att anmäla henne.Jag visste dessutom att hon var i våra trakter just då MEN hon kom inte förbi ...Har i efterhand förstått/fått veta att det är andra som anmält henne eller slutat ta ut henne...Sen har jag även fått veta att hon ÄR/VAR en jätteduktig massör innan hon tog sig vatten över huvudet ...Sen spårade det ur och hon började med allt annat än massage..hon masserade inte min häst något.....
Hästen har återhämtat sig helt

Litar inte på veterinärer heller....;) Men sen naturligtvis.....vet jag inte om jag skulle hamna i en sådan situation som kräver behandling av alternativa behandlare så skulle jag naturligtvis överväga...Skulle aldrig låta hästen gå och lida...

Senast ändrad av en moderator:

Då förstår jag din irritation.....varje person måste ju hålla sig till det den är utbildad för och en massör "knäcker" inte.
Det är just det jag menar med att de olika grupperna borde samarbeta.
Massören borde naturligtvis ha skickat dig vidare till kiropraktor, ET eller veterinär ... beroende på vad hon hittade för problem.

Jag tror själv att det inte var nåt fel på hästen..... innan hon började leka gud....;)....

Det är uppenbart att denna person gjorde något hon inte har utbildning på. Men för den skull så ska du inte dra alla över en kam. Hon kan omöjligt vara medlem i Skandinaviska Hästfysioterapeut Förbundet. Antagligen inte heller i Svenska Equiterapiförbundet. Hästfysioterapeut är så gott som, detsamma som equiterapeut.
Det är bara det att några av oss valt att inte kalla oss för equiterapeut.

Jag drar inte alla över en kam....Jag är bara rädd att detta ska hända igen...och tur nog så mår hästen bra .
Hon var medlem i nått förbund ...kommer inte ihåg vilket men kan kolla....(har kvar alla papper ,mail kontakter osv)....För jag anmälde henne genom detta förbund....

axel skrev:
Min ET från E-tuna fixade min häst som var synbart sned i korset.

Jag hade varit på klinik 3 v. tidigare och diagn. hälta H.B knä. Den blev sprutad och skulle skrittas. Provade efter 14 da´r men kände på en gång att det inte var någon skillnad.
Åkte till E.T. Hästen "knäcktes "till och fick en annan uppsyn. Det var rena Magic. Satt på honom 3 da´r senare och vilken skillnad. Nu var han OK.
Med facit i handen så hade han varit dämpad för att efter detta blev han återigen en glad o vaken häst. Ringde till kliniken o berättade.

Tänk om fler kunde ringa kliniken och tala om att vi oxå kan få ordning på hästarna:D Veterinärertna här tror inte ett smack på det vi gör, vilket är jävligt tråkigt(inga vet som jag har träffat i varje fall), men ändå så har man fått ordning på flertal hästar som vet har gått bet på:o

De blir jätteglada på kliniken när man kommer in med en häst och säger: Jag vill röntga den hasen för det har min ET sagt ;)

Nu har hon ju haft rätt hittills så nu kan hon tom följa med till kliniken och bossa runt veterinärerna där :rofl:

Som equiterapeut ska man aldrig kommendera en veterinär och tala om vad denna ska göra eller inte. Om man anser att en häst behöver röntgas så ska den undersökas och diagnostiseras av veterinären själv. Som hästägare kan man alltid fråga om veterinären vill röntga den eller den leden. Gärna då tala om att en equiterapeut trodde att det var något att finna där.
Som equiterapeut ska man alltid försöka att få till ett samarbete och det får man inte genom att kommendera veterinärer hit eller dit. Ömsesidig respekt är det enda som fungerar.

"Vår" ET samarbetar med flera vet på kliniken som gärna VILL ha hennes input vid ex rörelsestörningar där vet inte hittar orsaken. Hon är där nån gång per vecka oftast. Man talar ju om att hon hänger på när man bokar tid för en häst som är knepig att hitta problemet på. Ofta har man då redan varit där utan att komma fram till ngt klart svar eller har behandlat utan resultat.

Det var mer tänkt som ett svar på Tottis inlägg där vet i hennes område inte alls tror på vad ET gör. Tråkigt att det ska behöva vara så tycker jag. Så det är kul att det har svängt i Östergötland där jag bor! Att det finns veterinärer som faktiskt respekterar och lyssnar. Och ibland säger rent ut att det här kan inte jag reda ut, det får du nog ta upp med en ET.

Vi har en privat vet. här som gärna samarbetar med ET och ger remiss om det är aktuellt (IF ersätter ju ET behandling om det är befogat och på remiss idag) samt konfererar om samma fall/häst per telefon. Det var kanon tyckte jag när min häst fick en muskelskada pga vurpa i hagen! Bästa av två världar om man säger så...

Senast ändrad:

jag har ut en skit bra till mina hästar, han tar 600 kr första gången och sedan 500 kr på återbesök, :D

Den beskrivningen var klart bättre! Precis så ska det vara:)

Jag pratade med Rülcker om min erfarenhet av ET.
Han sa att han hade ett samarbete med J.Mossenberg(kiropraktor)

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 886
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar