Equiterapeut??!!

G

Gargamella

*Vad gör eg en equi-terapeut? (lr vad det heter)
*Hur går kiropraktor tillväga?

Själv har man ju varit hos naprapat, han masserad och "knäckte" mig lite här och där :D, men nu undrar jag lite för hästars räkning...

Kan ingen berätta lite vad de gör och vad det kostar!!! Tack på förhand! :bow:

en kiropraktor iaf gör väl ganska exakt samma sak som han skulle gjort på en människa..iaf gjorde min det..

Jag hade en ute i våras! man kan väll säga att en equiterapeut är lite allt möjligt, kiropraktor, massör, de kan behandla med laser,magneter, vissa håller även på med akupunktur. Så om din häst är sne eller har någon låsning nånstans så vet de oftast hur du ska göra för att ställa allt tillrätta! Min gubbe kostade 400 kr och då raspade han även tänder!

:bow:

Hade också en ute i april och maj och hon ska komma ut i juli också. Kostade 900kr första gången och förra gången kostade det 650kr.
Hon gjorde i pricnip allt när hon kände igenon hästen och angav både "fel" på muskler och i skelettet (låsningar) samt att hon kollade utrustningen, foderstaten och kollade på hur hästen rörde sig.

Hon har definitivt varit till enorm hjälp!
Så ska man kolla igenom hästen tycker jag personligen att det är bästa alternativet.

Hade ut en kiropraktor i mars på min häst. 400 kostade det. Han hade en sträckning i korset och fick akupunktur. Ska ta ut en annan i augusti igen då jag inte tyckte han var särskilt bra, visst han har inte ont i ryggen längre men han kollade inte genom HELA hästen... :crazy:

Jag rekomenderar varmt en equiterapeut!!
JAg har med erfarenhet, bara gott att säga om dem!
Jag har anlitat en flera gånger till flera hästar med diverse symptom som inte veterinären kunnat se.
De går igenom HELA hästen, rygg, ben, muskler, nacke m m till ock med rörelseschemat på hästen. Man kollar upp historia om hästen ,vad som varit problem och sedan hittar man en lösning. Det kan vara att behandla hästen med massage, laser, stretsching, men även att lägga ngr kotor i läge m m. Man ser till helheten HÄST och hjälper en med ett träningsschema för hästen så att man själv är med i processen. Equiterapeuten är utbildad att behandla både skelett och mjukdelar.

Jag har nu alltid en equiterapeut två gånger per år- en gång före igångsättning hösten- och en gång under våren. En billig försäkring så att det inte händer nåt på vägen. Rider vi fel så speglar detta av sig på hästen direkt!

Jag betalar 350 kr /undersökning och 750 kr/behandling.

Jag tycker det beror väldigt mycket på vem man tar ut och inte vilken "titel" personen i fråga har.
Min häst har kollats av två equiterapeuter, där den ena hittade det problem som verkar vara "huvudproblemt" (kotkompression) men där det sedan ändå inte blev helt bra. Nästa eq sa att de gamla problemt var löst hon behövde bara muskla sig lite och jag trodde inte att det gick att få till det bättre. När sedan kiropraktorn kom ut 2 år senare "löste" han det första problemt dvs ryggstelheten och hon blev bättre än någonsin. Tidigare har hon alltid sett stel ut i ett bakben, särskilt före uppvärming. Nu fíck hästen helt nya gångarter och tycker plötsligt hoppning är ok ...
Så personligen har jag haft mest hjälp av kiropraktorn, men jag har tyckt att det har utfört ganska liknande undersökningar av hästen. Men i första hand tror jag det beror på vad problemt är samt vilka metoder personen i fråga utför. Enligt kiropraktorn finns det tex olika skolor inom hans område....

Helt rätt, det beror nog mycket på personen och hur duktig och engagerad denne är! Det är som vanligt, vissa är bra andra inte!
Försök hitta en som är rekomenderad av ngn du litar på!

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 499
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 437
Senast: Motacilla
·
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 384
Senast: Asko
·
Tjatter Snön gloppar från taket, dagarna blir längre och talgoxen sjunger sin vårsång utanför fönstret. Det vädras vår i luften och vad passar...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
19 521
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar