Equiterapeut vs. Hästmassör

Sv: Equiterapeut vs. Hästmassör

Jag tycker det är svårförklarat men:

En hälta kan en veterinär ställa diagnos på, hästen haltar verkligen. Ofta brukar man kunna bedöva bort en hälta - en rörelsestörning finns kvar då det sitter i muskler eller skelett, inte leder.

En rörelsestörning kan vara ett förkortat steg, utan egentlig hälta.

Ja, oki, då fattar jag lite mer.
Men en ET kan alltså säga att hästen har en hälta ELLER en rörelsestörning utan att det ska vara samma sak?
*säger hon som knappt kan se*

Li

Jag har haft ute både Et och hästmassörer till min pålle.Och han blir mkt bättre av massagen än när Et har varit ute,då märker jag ingen skillnad på honom alls.vet inte riktigt vad dom egentligen gör,jag har försökt förstå men hajjar inte:crazy: En jag hade ute mest drog i benen och petade hårt med finger topparna på honom??KANSKE var ett "MÅNDAGS"exemplat till et jag fick tag på den gången?Det finns säkert de som är duktiga på det dom gär också det betvivlar jag inte.
Min pålle tycker mest om när "hans"massör kommer ut,hon är även vår instruktör och han verkar tycka att hon är en okej människa att ha och göra med.
Sen är det ganska bra att man kan få "övningar"att göra med hästen själv,då kan man underhålla mycket på hemma plan mellan besöken av et och massören.

Hon kunde inte komma.. :( Hon sa typ "jag kan komma då på kvällen eftersom jag ändå kör förbi" men det hade blivit för mkt andra bokningar så det gick inte.
Hon kommer den 16 november, nu är det Vänta, vänta, vänta.. *suck* Nu vet jag iaf 99 att hon kommer för vi har bokat fast tid, så det är bra..

Hästen är inte sämre, snarare lite bättre, och jag tar det väldigt lugnt med henne. Ger Glucosamin, masserar regelbundet m. Arnika.

Provade (lite, kort kort stund och mkt lätt!) på volten i går att tömköra, hon var inte fräsch utan såg nästan ut att markera i höger varv men hon var INTE halt utan det var mera som om hon "satt fast" på något sätt, i bäckenet möjligtvis. Hon tyckte det var jobbigt trots att jag tog en stoooor volt, lugnt tempo och inga krav.
Blev bättre efter lite värmning i skritt men inte bra så det blir inget mer sånt i alla fall utan bara "raka spåret". Hon behöver röra på sig för hon stelnar på andra ställen annars och jag tror inte hon tar skada av LÄTT motion.

Ska bli en lättnad att få henne uppkollad så att jag vet hur jag ska fortsätta.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, vad tråkigt att det inte blev nåt. Skriv gärna på... *räknar* torsdag hur det har gått. :)

Så i går var hon hos oss. Inga som helst problem med bäckenet, alldeles jämnt och fint, inga problem med ryggen alls och muskler som en 3-åring :love: Bogarna var så mjuka att hon nästan blev lite förvånad :D

Det var FRAMKNÄNA hon föll på. Eller föll och föll, det var där problemet satt. Samt i bakkotorna. Pålagringar. Inte allvarliga men ändock finns de där, och är lite värre på höger fram DÄRFÖR KAN JAG INTE SITTA PÅ DET SITTBENET! Det har jag inte haft minsta tanke på. Men det är ju ganska klart nu när jag tänker efter. Därför väljer hon också höger galopp, hon orkar ej ta så mkt tyngd på höger fram.
Tar vi hand om dessa pålagringar noggrant från och med nu, så ska hon hålla många år till vilket känns skönt :love: Troligtvis ska jag kunna sitta på bägge sittbenen sedan behandlingen har börjat verka.

Först när hon sa pålagringar, satte jag hjärtat i halsgropen. I somras fick vi ta bort en häst som hade hemska pålagringar i ena bakkotan :cry: Och jag bara tänkte "Neeeeeeejjj.. SÄG INTE..!!" usch :( Men som tur är bedömde hon de inte som alls farligt utan de går att stoppa utvecklingen rätt markant med rätt metoder och konsekvens.

Pålagringarna beror enl. Et enbart på åldern, hon är jättefin annars och absolut ingenting att anmärka på. Hon kollade även sadeln (hon är sadelutprovare med) och hon had einget att anmärka på den :) Provade en bomsadel med som jag köpte, men den gick bort och hon sa att den bomfria Torsion är mycket bättre för min häst :bow: Bomsadeln var alldeles för hårt stoppad och tryckte lite mkt där bak.

----

Så nu ska matte köpa Back on Track knäskydd (paddar till bakkotorna har vi redan hemma), hon ska få stötdämpande sulor eller gummiskor på framtassarna, hon ska gymnastiseras i framknä och kotor samt bakkotor innan ridtur. Hon ska också promeneras eller ridas innan hovis kommer så att hon inte blir så besvärad av att hålla uppe benen så länge.
Trav på hårt underlag (typ asfalt, hårdpackat grus) är förbjudet, och bara skritt när marken fryser och det inte ligger snö på backen (inte för att jag brukar trava på frusen mark, men ändå).

Jag kan alltså rida som vanigt OM jag håller mig till mjukare underlag som mjuka grusvägar, ridbana, stubbåker, gräs osv.

Sen ska hon äta Glucosamin och Nyponpulver i maten, varje dag..

Sen ska hon troigtvis må mycket bättre än hon gjort på länge! :)

:love: GLAD att jag tog ut någon, jag har varit hemskt orolig.

Så nu funderar jag på, är det "någon idé" att ta hit hästmassören igen eller ska jag hellre satsa på en Equiterapeut/kiropraktor?
Känns som om det kanske kan vara typ snett bäcken eller något, efter att ha läst på lite bla här på buke.

Vad hade ni gjort?

Veterinär före alternativ behandling.
ALLTID.

Veterinär före alternativ behandling.
ALLTID.

Kan bara hålla med. Det bästa brukar vara om man kan hitta en veterinär som samarbetar med en alternativbehandlare. Då kan man få hela paketet på en gång.

Mvh

Tora

Hon klämde och kände och böjde och visade. Kände själv små hårda utbuktningar på knäna (som även gamla människor kan få) hästen ömmade inte och har aldrig gjort.
Snälla inget "du borde åkt till veterinären i stället" för det orkar jag inte med.

Jag väljer att tro på henne och att hon hade sagt ifrån om veterinär behövdes, det gjorde vi sist och då sa massören att den hästen måste ni kolla upp hos vet. (Ja, hon "såg" med pålagringar eftersom de var så påtagligt stora att de syntes utanpå, och hästen visade tydligt). Den hästen åkte in på röntgen direkt så tro för guds skull inte att jag struntar i det för det gör jag inte!! Hästen finns för övrigt inte längre som sagt, han åkte till himlen i somras.

Tycker med att veterinär är väldigt viktigt men säger någon person med stor kunskap, som jag litar på, att det ej är nödvändigt så tror jag på det. Min häst lider inte.

Min häst är inte världens mest lättlastade eller lätt att åka bort med (hon är inte van alls att varesig åka eller vistas på okända platser) så det är inget man gör i en handvändning och mitt psyke pallar inte allt för mycket press på en och samma gång.
SJÄLVKLART om hästen har ONT eller blir uppenbarligen försämrad, så blir det veterinär nästa gång. Det är jag helt inställd på! Blir hon inte bättre av dessa allternativbehandlingar så åker vi till vet såklart.

Bara lite konfys, hur kunde hon SE att det var pålagringar?
Att hästen har problem någonstans är väl en sak att upptäcka.

Säger inte att din ET har fel, inte alls, men jag blir stum när de kommar ut och ställer diagnoser som man bara kan ställa mha röntgen och veterinär.

Sedan beror det väl på hur hon uttryckte sig, att det kan
mycket väl bero på pålagringar och då kan vi prova att göra såhär etc.

Läs svaret ovan. Mer än så kan jag väl inte säga, tyvärr kanske. Hon kallade det pålagringar, sa att det är när hästen blir gammal bygger benen på för att förstärka ev. svagheter osv.
Redan efter att hon böjt och mjukat upp knäna och kotorna så var hästen synligt mjukare och mera bekväm i sin hållning. På vår gamla häst gick inte kotan att böja över huvud taget för den var så ihopväxt, så där drar jag en liten jämförelse. På honom hjälpte inte Glucosamin, gurkmeja och enl. vet hade inte mediciner hjälpt heller.
Så det blev himlen för honom, enda utvägen förutom att bara gå i hagen.

Har gett min häst Glucosamin ett par månader nu (tror jag skrev det förut här i tråden eller :confused: ) och jag märker positiva förbättringar, hon lyfter bakbenen utan att knota (förut drog hon ju upp dom som sagt) och har mjukare gång över lag.
Även hovis sa att hon känns mycket finare i benen nu.

Hästen är väldigt sparsamt tagen och har i princip aldrig varit halt, aldrig någonsin på frambenen åtminstone.

Det förklarande inlägget var för att några ville veta hur det gick, och jag berättar gärna.
Jag vill förklara genast nu att pga mitt handikapp är jag inte kapabel att föra debatter, så jag svarar endast lite kort med mina åsikter :) Hoppas det är ok.

Ni vår gärna ge kritik och säga vad ni tycker, jag kan lägga in ett ord här och där men mycket mer blir det inte.

Se det inte som kritik mot dig, jag är bara fundersam...
Var lite seg när jag skrev så andra och även du hann före innan mitt inlägg kom.
Vet hur och varför pålagringar uppkommer, men kan inte begripa hur man kan påstå sig VETA att det är sådana utan röntgen.

Nu har jag redigerat inlägget ytterligare, så jag vet inte om du hunnit läsa det :D Jag redigerar rätt mycket innan jag är nöjd.. :o

Jag förstår mycket väl att du är fundersam, jag som amatör såg ingenting och trodde att det berodde på bäckenet eller något sådant. Kännde inget särskilt även om jag visiterat knäna och kotorna varje dag i flera år.

Jag förstår det som att hon har lärt sig känna igen och märka små skildnader i bla. benets rörlighet och hur det "ska kännas" när lederna är friska..
Om man jämför med 5-åringen i stallet som har rena fina knän så känns min hästs knän lite knotigare om man säger så.

Osteopat el liknande kan mobilisera tex SI leden om det är bäckenet som är snett. Jag använder Mossenberg tex och är av tror att det ej räcker med mjukdelsmobilisering om Tex bäckenet behöver "rättas till".

Otroligt kompetenta är de osteopater jag mött. Att se både nerver, muskler och leder tillsammans. Finns säkert nån chiropraktor som är duktig också. Bra om personen kan både mobilisering och rörelsemekanik och muskler.

Tror ej att liknande problem (tex roterat bäcken ) går att träna bort eller stretcha.

Camilla / sjukgymnast som skall läsa till hästsjukgymnast när utbildningen kommer igång.

Vid artros hjälper Glukosamin och chondiotrinsulfat bra. Ett symptom på artros (förslitning) är morgonstelhet och att det blir bättre vid rörelse.

Om ngn vill ha hemsideadress till "min" ET ås går det bra att PM:a. Där finns en del att läsa om vad hon utövar, utbildningar mm.
Inte för att bevisa eller påpeka något alls, men någon kanske är nyfiken :)

Hej!
Hoppas din häst blir bra trots de många frågetecken som finns kring diagnosen. Jag vill gärna att du PM:ar hemsidan då jag är lite nyfiken på ET:en du anlitat. MVH Molle"

När jag läser denna tråd tänker jag på vad synd det är att det inte finns fler osteopater för häst, att det inte är mer "känt" med hästosteopater och blir faktiskt lite sugen på att utbilda mig till det :angel: :D

Jag kan bara berätta att jag själv gått i behandling hos en osteopat i 3,5 år, trots att hon numera bor ca 30 mil bort ;) för att hon är så grymt duktig!! Jag har en nackskada och osteopatin är det enda som riktigt hjälpt mig.

Det skulle vara riktigt roligt att prova en osteopat till hästen någon gång, för de besitter sån enorm kunskap, det är 4 eller 4,5 års högskoleutbildning för att bli osteopat -för människa! -sedan vet jag inte riktigt vilken väg man tar för att bli hästosteopat mer än som "elev" åt andra hästosteopater? I England tex är osteopatin mycket mer känd och utbredd, i länder som USA krävs läkarutbildning i botten innan man får bli osteopat, så det är stora gedigna utbildningar som krävs för detta yrke.

För den som är nyfiken går osteopatin mycket ut på att se Helheten i kroppar, arbeta med samband och inte bara behandla den enskilda del av kroppen som symptomet finns i. Kroppen hänger ihop. Värk i magen kan bero på skada i ländryggen tex.

Till TS
Det låter som du fått mkt hjälp utav ditt besök!
Hoppas du att din häst blir bättre och får hålla många år till.
Det är skönt när man själv kan Göra nåt också, som tex sulor, massage, anpassa ridningen osv.
Min häst har sedan flera år tillbaka fått regelbunden behandling av en fysioterapeut som är jätteduktig. Till skillnad från din häst, var min duktig sned och det tar tagit tid att få bra, men wow vilken skillnad det är i hästen!

Lycka till :bow:

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Hästvård Är det någon som har använt sig av kraniosakralterapi till häst - i förebyggande eller behandlande syfte - och vad tyckte ni om detta...
Svar
2
· Visningar
1 823
Senast: Esset
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka