Sv: Equiterapeut vs. Hästmassör
Så i går var hon hos oss. Inga som helst problem med bäckenet, alldeles jämnt och fint, inga problem med ryggen alls och muskler som en 3-åring
Bogarna var så mjuka att hon nästan blev lite förvånad
Det var FRAMKNÄNA hon föll på. Eller föll och föll, det var där problemet satt. Samt i bakkotorna. Pålagringar. Inte allvarliga men ändock finns de där, och är lite värre på höger fram DÄRFÖR KAN JAG INTE SITTA PÅ DET SITTBENET! Det har jag inte haft minsta tanke på. Men det är ju ganska klart nu när jag tänker efter. Därför väljer hon också höger galopp, hon orkar ej ta så mkt tyngd på höger fram.
Tar vi hand om dessa pålagringar noggrant från och med nu, så ska hon hålla många år till vilket känns skönt
Troligtvis ska jag kunna sitta på bägge sittbenen sedan behandlingen har börjat verka.
Först när hon sa pålagringar, satte jag hjärtat i halsgropen. I somras fick vi ta bort en häst som hade hemska pålagringar i ena bakkotan
Och jag bara tänkte "Neeeeeeejjj.. SÄG INTE..!!" usch
Men som tur är bedömde hon de inte som alls farligt utan de går att stoppa utvecklingen rätt markant med rätt metoder och konsekvens.
Pålagringarna beror enl. Et enbart på åldern, hon är jättefin annars och absolut ingenting att anmärka på. Hon kollade även sadeln (hon är sadelutprovare med) och hon had einget att anmärka på den
Provade en bomsadel med som jag köpte, men den gick bort och hon sa att den bomfria Torsion är mycket bättre för min häst
Bomsadeln var alldeles för hårt stoppad och tryckte lite mkt där bak.
----
Så nu ska matte köpa Back on Track knäskydd (paddar till bakkotorna har vi redan hemma), hon ska få stötdämpande sulor eller gummiskor på framtassarna, hon ska gymnastiseras i framknä och kotor samt bakkotor innan ridtur. Hon ska också promeneras eller ridas innan hovis kommer så att hon inte blir så besvärad av att hålla uppe benen så länge.
Trav på hårt underlag (typ asfalt, hårdpackat grus) är förbjudet, och bara skritt när marken fryser och det inte ligger snö på backen (inte för att jag brukar trava på frusen mark, men ändå).
Jag kan alltså rida som vanigt OM jag håller mig till mjukare underlag som mjuka grusvägar, ridbana, stubbåker, gräs osv.
Sen ska hon äta Glucosamin och Nyponpulver i maten, varje dag..
Sen ska hon troigtvis må mycket bättre än hon gjort på länge!
GLAD att jag tog ut någon, jag har varit hemskt orolig.