Equiterapeut vs. Hästmassör

Sv: Equiterapeut vs. Hästmassör

Vad bra att du är nöjd med besöket. Hoppas att behandlingen hjälper och pållen håller i många år framöver. :D Lycka till!

Hej på dig...bev lite fundersam. Min häst kändes inte så fräsch när jag efter sommarbetet skulle sätta igång honom. Han var absolut inte halt men gnistan fanns inte där. Hade han varit halt hade jag åkt till klinik direkt. En annan tjej i stallet hade fått kontakt med en ir terapeut och jag tänkte också tesa.
Min häst tyckte det var otroligt skönt och blev mycket bättre efter första behandlingen. Ir terap. var jättduktig och kompetent. Vi gjorde ca tre behandlingar och sedan gjorde vi ett litet längre uppehåll. I slutet av det uppehållet kände jag att gnistan försvann igen. Jag blev lite fundersam och pratade med IR. Hon sa att det kunde bero på att det behövde "fyllas på".
Vi gjorde två behandlingar till. Bestämde mig nu fr när vintern närmade sig att mest ta det lugnt ochskritta mycket. Jag var även ute och red för henne en gång och hon märkte då att steget fram var kortare än bak. Men hon sa att behanlingarna skulle hjälpa. EFter en tid blev min pålle halt,:cry: nu beställde jag en tid på kliniken. Hästen visade sig ha hovledinflammation på båda fram samt knäledsinflammtion höger bak.:crazy: Jag fick panik och tänkte på hur länge han kunde ha gått med detta och som har kämpat med IR. Jag vill inte verka negativ men iband kan det vara skönt att kolla upp det riktigt. Jag kommer efter hans vila absolut att ta ut henne igen för han lbev ändå bättre óch mjukare i hela kroppen efter behandlingarna. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter.........;) ;)

Jo, det kan vara bra att kolla hos veterinär vilka symptom hästen har men att bara behandla symptomen är ju ej tillräckligt. Man måste ta reda på grundorsaken och det är därför man måste ta ut en duktig Osteopat , Chiropraktor eller liknande!!!

Att tysta symptomen men antiinfammatoriskt är ju att tysta kroppens hjälprop. Grundproblemet kan sitta kvar.

Tack för allas åsikter, intressant att läsa :)
Jag tror inte heller vet. hade gjort så mkt åt min häst, hon är ju trots allt gammal skrutt som inte gör mer än skogsluffar ;) Jag är lite inne på den banan med, eftersom ET samarbetar med djursjukhus och jag tror inte sjukhuset hade gjort mer än vad hon gör ärligt talat.

Röntga förståss.

Jag ska lastträna för jag har ev. tänkt få hästen till någon NH-träning till våren, alltså markträning i kommunikation o liknande, och går hon då bra att lasta så kan man ju ev kolla upp detta närmare om det behövs hos vet.
Men eftersom hon blev så synbart mjukare av "gymnastiken" hon fick så provar jag detta alternativ och ser om det fungerar.

ET ska även komma en gång om året minst, och kolla, så jag litar på att hon säger ifrån om det krävs mer än vad hon kan göra. Och så har jag många duktiga, vana människor omkring mig som också kan säga sina åsikter om det är något de tycker är fel, så jag känner mig rätt trygg.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Hästvård Är det någon som har använt sig av kraniosakralterapi till häst - i förebyggande eller behandlande syfte - och vad tyckte ni om detta...
Svar
2
· Visningar
1 823
Senast: Esset
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka