Equiterapeut, massör, kiropraktor etc

Jag har använt det periodvis. Tror faktiskt inte de två jag har nu har varit hos equi/ kiro/ massör alls, faktiskt.

Jag går gärna själv och får hjälp när jag har ont, har fått väldigt mycket hjälp!
Hunden jag har nu får ofta laser för spända muskler (problem med ryggen) och den förra fick det som underhåll när han blev äldre och fick artros med allt vad det innebär.

Har för tillfället ingen som jag vet är bra/ litar på till hästarna och har därför inte blivit av. Har man en som kan sina saker kan man få extra hjälp med träningsupplägg samt bekräftelse på att hästen är liksidig och om man gör ett bra jobb.
Men har en bra tränare som jag litar mycket på.

Vi använder en tjej med jämna mellanrum, hon masserar, kör med elterapi och djuvågsbehandling. Upplever hästen fräschare ( har små skavanker ) efter behandling. Tävlar och tränar bättre. Sen om de beror på de eller annat låter jag vara osagt men hon hittade en stor muskelbristning som var boven i dramat och då var ändå hästen behandlad hos veterinär innan.

Eller så var halskotpelaren grunden till att frambenet släpade/den gick omkull .
Delvis ja
Den hade varit så sen föltiden
När jag började jobba där så fick jag knappt ut honom i hagen
Ett halvår senare galopperade han runt och var jämnt musklad mm
Synd att han skadade sig mera

Använder osteopat både till mig och hästen då och då.

Då osteopaten jag använder till hästen även är en släkting till mig så blir det så att jag alltid ringer honom för att bolla om jag ska åka till han eller till vet och i så fall vilken vet han rekommenderar, har fullt förtroende för han när det kommer till detta.

Dom flesta alternativare skulle jag inte låta pilla på mina hästar då många utbildningar saknar mycket.

Jag har inte så stort förtroende för alternativare längre. Det är bara den veterinärkliniken samarbetar med som jag känner kan få ta min häst. Detta iom att hon verkar kompetent nog för att avgöra vad som är veterinärt och vad hon kan behandla. Hon har kollat min häst två gånger och inte behandlat den nån av gångerna, däremot kunnat peka på var vi ska slå en plåt och gången efter bara clearat hästen som fräsch och oöm. Gillar att hon inte behandlar för att jag som ägare ska bli nöjd utan avstår om inget behov finns eller om hästen sannolikt är skadad på ett sätt som veterinärmedicin ska lösa.

Min behandlas ca var 8-12:e vecka av equiterapeut under vinterhalvåret (oktober-april) sen snart 4 år tillbaka. Ponnyn har en outsinlig energinivå som får henne att härja vilt i våra hagar så fort det blir kallare i oktober :meh: Fryser det/blir lera/snö/is och hon inte kan ridas ordentligt bubblar energin över, hon härjar runt i backarna och gör kast, slidestops och hopp (och faller omkull) så att hon får låsningar i kroppen, främst i ryggen. Märks direkt att när hon hittat på något. Ponnyn är utredd av veterinär och även röntgad i rygg och hals. Det enda som hittades var en minimal pålagring i nacken som inte bör störa. Har en kollega som är överrörlig, hennes problem påminner starkt om min ponnys :p

Jag anlitade en akupunktör/massör till min häst vid två tillfällen. Han (hästen) behövde vanligtvis en del hjälp med att få igång bakbensarbete men jag tyckte att han kom igång snabbare efter sina behandlingar.

Jag anlitade en akupunktör/massör till min häst vid två tillfällen. Han (hästen) behövde vanligtvis en del hjälp med att få igång bakbensarbete men jag tyckte att han kom igång snabbare efter sina behandlingar.

Jag måste bara tillägga att min pålle inte var den keliga typen och var inte helt förtjust i att främlingar tog på honom. Men han njöt till fullo av massage och akupunktur. Det var kul att se hur avslappnad han blev!

Jag låter en osteopat titta på min häst ungefär en gång per år, det har inte behövts oftare. Jag ser det som en check att min träning är väl avvägd och att någon annan med mer kunskap än jag, tittar på min häst. Jag har stort förtroende för denna person och hens gedigna utbildning (utbildad både på människa och häst) men har tidigare träffat alternativare av olika slag som varit lite mer åt det flummiga håller vilket gjort att jag slutat att anlita dem. Jag tror att man måste bli mycket bättre på att ifrågasätta utbildning, det kan skilja sig väldigt mycket åt.

Jag har en equifysioterapeut som kommer hit minst en gång i månaden (har 14 hästar) och så mycket som hon har hjälpt oss och våra hästar, det är helt ovärderligt. Att förstå vad som händer i hästens kropp, själva mekaniken och vilka följder olika saker får - det gör att man slipper många vet.räkningar. Själv ställer jag mig väldigt frågande till att inte alla som rider tar sådan här hjälp.

Jag har en equifysioterapeut som kommer hit minst en gång i månaden (har 14 hästar) och så mycket som hon har hjälpt oss och våra hästar, det är helt ovärderligt. Att förstå vad som händer i hästens kropp, själva mekaniken och vilka följder olika saker får - det gör att man slipper många vet.räkningar. Själv ställer jag mig väldigt frågande till att inte alla som rider tar sådan här hjälp.

Handlar nog som sagt mycket om att gemene man har svårt att sålla i djungeln av ”titulerade” i branschen .

Finns ju som sagt mycket ”inte så renommerat” här, och är man dessutom en ”mindre insatt” hästägare löper det risk att bli fel, även om intentionen från hästägarens sida är den bästa .

Handlar nog som sagt mycket om att gemene man har svårt att sålla i djungeln av ”titulerade” i branschen .

Finns ju som sagt mycket ”inte så renommerat” här, och är man dessutom en ”mindre insatt” hästägare löper det risk att bli fel, även om intentionen från hästägarens sida är den bästa .

Här omkring finns ju en del behandlare som av gemene man anses duktiga som behandlar veterinärfall. Om man skiter i det eller bara är för dålig på att diagnosticera vet jag inte. Men det är många hästar som behandlats år efter år som sen mött tex min sambo som är rätt krass, inte är så rädd att loosa kunder etc och vägrar behandla och då skickas de till vet eller tandis ist. Och där hittar man orsaken till problembeteenden av olika slag. Som då kräver vetvård alt tom är för risigt för vet att kunna göra ngt åt. Då har folk ridit på de stackars smärtpåverkade och ibland tom halta djuren länge. Det finns givetvis fler såna behandlare som ser och skickar vidare. Men tyvärr för få.

Så jag håller med dig i att folk har svårt att välja rätt iom att utbildningarna i sig inte borgar för kunskap nog.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 177
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 228
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka