Equiterapeut eller massör?

y
Men det talar inte om varför man jämnt å ständigt ska åka till klinik? Det talar ju bara om hur du gör. :/

För att en veterinär som kommer hem till en kan inte ha samma utredningsmöjligheter som de har på en klinik, och det kan bli så att du tar ut en veterinär som tittar på hästen -tar betalt- och sedan har de inte gjort så mycket mer än att titta på hästen och säga att du får åka till klinik ändå.

Förutsättningarna är att på klinik är det renare än hemma i stallet, man har bra underlag för att undersöka hältor (löpargång och ofta tillgång till både hårt och mjukt underlag för att testa på böjt spår), man har både röntgen, ultraljud (och personal som KAN hantera dem), hovslageri och operation på samma ställe. Man kan få hjälp av olika professioner om det skulle behövas.

Som ett egna exempel:
-Vid intag upptäcktes att min häst haltade, vid närmare undersökning hittades en SPIK som satt fast i hasleden. Stallägarna ringde ut en veterinär som drog ut spiken, tittade på den, såg ledvätska -och skickade oss omgående till klinik. Detta då en "hemmaveterinär" inte hade möjligheter att röntga och sedan spola leden utan det behövde göras på klinik. Hästen fick stanna på kliniken i över en vecka.

-Häst som under ridpass började bete sig konstigt, tappade bjudning m.m. Ingen hälta eller liknande. Här hade man ju kunnat tänka sig att ta ut en veterinär som kollar igenom hästen. Orsaken till detta beteende gick dock enbart att hitta med ultraljud på klinik, och hade inte gått att hitta på hemmaplan. Hemma hade man kunnat hitta en spänning i ryggmusklerna (som berodde på smärta från den riktiga anledningen). Det var en bäckenfraktur...

Jag gör som de flesta andra i tråden. Tar hem veterinär för vaccination, sårskador som kan behöva sys, eller akuta fall där hästen inte går att lasta -benbrott eller liknande.

Om man upplever att hästen har problem av någon slag tex är halt, stel mm eller sjuk på något vis så är man som djurägare skyldig att se till att hästen får veterinärvård. Som flera nämnt så är det då oftast effektivast att åka till en klinik där de har betydligt bättre möjligheter att göra en bedömning. Ta dock reda på om den kliniken faktiskt är genuint kunnig på det du söker för. Alla veterinärer är såklart inte experter på exakt allt som rör hästar.

Om man däremot upplever hästen som frisk på alla vis, men vill ge den förebyggande omvårdnad så är det fritt fram att använda en massör, ET osv.

En massör, ET osv är skyldig enligt lag att hänvisa dig till veterinär om hen vid sin undersökning märker att hästen har någon typ av problem. Då får hen heller inte utföra någon behandling för som någon nämnde så kan det ställa till det genom att om spänningar lättar så kan tex en hälta synas mindre än vad den egentligen borde. Då kan det bli svårare för vet att göra en mer korrekt bedömning.

En person som har gått en ET-utbildning har redan under sin utbildning fått lära sig att använda olika redskap som tex massage, laser, nålar och kiropraktik (alla har inte exakt samma redskap så det kan skilja). Sen finns det de som skapar sin egen ET-utbildning genom att gå kurser inom respektive redskap.

Att tänka på är att tillgång till mer redskap inte behöver betyda tillgång till mer kunskap. Som någon skrev så är det helt beroende på personen i fråga, tex vad den personen kan sen innan och hur pass uppdaterad och intresserad personen är.

En massör behandlar i huvudsak med massage och då är det alltså någon som fördjupat sig på just massage och hästens alla strukturer. På olika grepp, tekniker, tryck, hänsyn till nerver och lymfsystem mm mm. Dessutom, finns även massageutbildningar där man lär sig använda fler tekniker än massage och även kan komplettera med kurser i andra tekniker. Tex stresspunktsbehandling, akupressur och strain & counterstrain (mjuk kiropraktik, men extremt effektiv). Gemensamt för dessa tekniker är att man använder sina händer på olika vis. Även på en massörutbildning ingår det vanligen också att lära sig om hästen utrustning, skoning, foder mm mm. Så det är betydligt mer än "bara" massage.

Det är inte ovanligt att massörer även lägger till utbildning i tex laser mm som ett komplement och även ibland för att spara på händerna så att man undviker skador.

Åter igen, det beror jättemycket på personen vad din häst får ut av en behandling av en ET respektive en massör. Det går inte att säga att ena titeln är bättre än den andre för varje behandlare skapar sin egen verktygslåda utifrån kunskap och talang etc.

Jag tycker att det enklaste är att höra runt med bekanta vem som ofta anlitas. Här kan man även höra med en uppdaterad veterinär. Om möjligt så var med och titta när andra får sin häst behandlad av personen i fråga.Titta på olika behandlares hemsidor och se vad de skriver. Verkar de veta vad de håller på med? Ring och prata med några olika. Och såklart är även kemin viktig! Spelar ingen roll hur duktig en person är om du inte förstår vad personen menar och hästen hatar hen : )

Sen får du helt enkelt prova lite olika personer och se vad du tycker funkar bäst för dig och din häst.

Lycka till!

Vi försöker svara, och det verkar ärligt talat inte som du läser hälften av vad som skrivs. Jag har länkat, men den informationen är tydligen inte ens värd att kommentera.
Jag har inte tid att sitta här 24/7 (jag har ett liv utanför internet också, som jag hoppas ni också har) och läsa länkar, när jag ska sova, så inte så konstigt jag inte läste länken. Ja, jag såg att du länkande men jag har inte haft tid att läsa den än. Kom precis hem nu och är lika trött som jag var igår så läser den troligen imorgon istället eller är det så att man måste läsa den precis i samma ögonblick som den postas?? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 842
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama