Equiterapeut eller massör?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag funderar mycket kring skillnaderna mellan dessa och vilket som är bäst, om vi säger att man t ex har en stel häst?

Har inte riktigt fått kläm på vad det är en equiterapeut egentligen gör, har fått för mig att de är som en kiropraktor, men är inte helt säker.

Kan man på något sätt ta reda på vilken av dom man ska använda sig av utan inrådan av veterinär eller måste veterinären vara inkopplad?
Finns det fördelar vs nackdelar med att använda dom, i så fall vad?

Många frågor nu.

Det beror helt på person skulle jag vilja säga. Alla gör olika o ffa ser olika.

Jag åker dock HELT klart till en klinik med en stel häst om det inte är så att den precis är utredd. Har hästen ont eller är skadad så BLIR den ju stel/rör sig inte fritt. Är helt övertygad om att hästarna har betydligt fler skador än vi tror som vi hade kunnat behandla mer förebyggande om vi öppnat våra jävla ögon lite mer.

Det beror helt på person skulle jag vilja säga. Alla gör olika o ffa ser olika.

Jag åker dock HELT klart till en klinik med en stel häst om det inte är så att den precis är utredd. Har hästen ont eller är skadad så BLIR den ju stel/rör sig inte fritt. Är helt övertygad om att hästarna har betydligt fler skador än vi tror som vi hade kunnat behandla mer förebyggande om vi öppnat våra jävla ögon lite mer.
Hur gör man med gamla hästar som blir stela med åldern? Eller om man inte har möjlighet att åka till klinik, kan man utreda hemma?

Så om jag förstår det rätt så måste veterinär vara inkopplad alltså?

Nej, veterinär måste inte vara inkopplad men det finns ett stort problem med att många vänder sig till alternativbehandlare ISTÄLLET för veterinär när man misstänker att något är fel med hästen. Och det är galet för det kan finnas skador, inflammationer etc som behöver behandlas.

Att använda alternativbehandlare som komplement fungerar oftast alldeles utmärkt. Min veterinär rekommenderad mig att kolla igenom hästen hos en equiterapeut efter att hästen gjort en riktig praktvurpa i hagen. Då hade veterinären först kollat igenom hästen och även röntgat/ultraljudat de delar som fick ta den största smällen. Det gjordes för att utesluta skelett- och ligamentskador.

Gamla hästar har också ofta artros och/eller ledinflammationer o likande efter att ha gått sneda o vinda ev m skador hela sitt liv. Vad tjänar man på att knåda musklerna o dra i benen på en sådan stackars häst? Niet.

Jag tycker inte att vet måste vara inkopplad. Men jag tycker det är korkat att inte kolla sin häst hos en bra vet regelbundet eller vid misstanke. Eller om man har en bra et/massör/what ever som är bra på att se o känna och som känner hästen o hänvisar en vidare vid behov.

Men en ny häst, en häst som blivit stel eller på annat vis ändrats hade jag definitivt kört till klinik. Min vet använder rullband o ett ultraljud som inte finns på många ställen o är av förklaring anledning inte flyttbar. Hemma kan väl en vanlig vet böja men jag personligen ser ingen större mening med det. Upplever du ngt konstigt så vill du garanterat ha mer koll än så.

Senast min häst var hos vet hade han pga mitt jobb fått vila 4 veckor sedan jag kände symptom. Vet, som ser VÄLDIGT mycket, tyckte han var ok på bandet men eftersom jag känt ngt så ulades problemområden o mycket riktigt var det en liknande grej som spökade igen. En vanlig vet hade ALDRIG sett detta vid böjprov (enl erfarenhet då hösten dömdes ut på klinik för en allvarligare skada i samma område som denna vet tydligt såg men de inte kunde hitta) ute på en random gårdsplan.

Hur vet man vilka är bra och när man ska göra si eller så?

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad en equiterapeut egentligen gör?

Vad ska man då göra med gamla stela hästar, låta dom lida ännu mer eller?

Hur vet man vilka är bra och när man ska göra si eller så?

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad en equiterapeut egentligen gör?

Vad ska man då göra med gamla stela hästar, låta dom lida ännu mer eller?

Framgick inte det? Man kör dem till klinik, utreder ordentligt och sedan, ev med vissa ålderskrämpor som man då känner till, tar man ut ngn typ av alternativare o håller efter hästen utifrån den nu kända veterinära statusen.

Massörer brukar bara massera. Equiterapeuter gör ofta ngn rörlighetskoll, använder tex laser o eller akupunktur för o mjuka upp o manipulerar ofta i kombination m massage o stretchar sedan ofta o kan ge lite övningar o göra hemma. Det beror lite på. En kiro manipulerar tex oftast bara. Senast friskvården till min häst är någon typ av IR-terapeut. Det var okänd mark för mig så jag var med på några behandlingar, gillade vad jag såg och bokade tid. Upplevde framförallt att hen undersökte hästen väldigt noggrant map på lite mer än bara "muskler o vanliga låsningar".

Jag ser massage och et (eller finska motsvarigheten) mest som underhåll. Stelhet hos "friska" hästar tror jag allt mindre på. Är hästen stel beror det ofta/oftast på en underliggande skada. Det finns klart undantag, alltså att stelhet inte beror på inflammerade leder(muskler), men då måste man ju ha undersökt rätt noga för att veta att det är så. I bland vet man ju också att stelheten beror på något tillfälligt, t.ex. att hästen har träningsvärk efter ett extra hårt pass, råkat ut för att frysa, etc.

Sen kan man ju hamna med en äldre häst i ett läge där man har en kronisk skada typ spatt eller dåliga bakknän som man visserligen kan hålla under kontroll med ledbehandlingar men som inte blir helt bra. Då tror jag alternativbehandlingar, tillsatser etc kan vara värdefullt för att göra avstånden mellan ledbehandlingarna så långa som möjligt. Massage och streching gör ju musklerna smidiga och kan på så vis underlätta för lederna. Den typ av et jag sett är som sjukgymnastik och hjälper hästen att bli balanserad och bära vikt korrekt på alla fyra benen så att man undviker belastningsskador. Kiro och ryggar/bäcken har jag inte mycket erfarenhet av men skulle inte ge mig på nåt sånt utan veterinärinrådan.

Har man inte möjlighet att ta sin häst till veterinären ska man inte ha häst. Svårare än så är det inte.

Misstänker man att något är fel börjar man ALLTID med veterinär utan undantag.

Håller helt med. Själv är jag av åsikten att utredning hemma lika gärna kan vara ogjort, det kostar pengar utan att man kan gå vidare om det inte finns röntgen och UL med. Dessutom har få stall tillräckligt bra faciliteter för att ens få ett hyfsat resultat av ett böjprov.

Jag känner ingen alternativbehandlare som behandlar en problemhäst utan att först ha klartecken från veterinärunderöskning. Det går ju faktiskt att göra ont värre genom alternativbehandling, om man har otur och det finns ett underliggande problem av allvarlig natur.

Har man inte möjlighet att ta sin häst till veterinären ska man inte ha häst. Svårare än så är det inte.

Misstänker man att något är fel börjar man ALLTID med veterinär utan undantag.
Men veterinären kommer ju till hästen? I alla fall har vi det så. Vi behöver inte åka iväg får att ta oss till veterinären den kommer till oss här, är det kanske ovanligt att det är så? :confused:

Men veterinären kommer ju till hästen? I alla fall har vi det så. Vi behöver inte åka iväg får att ta oss till veterinären den kommer till oss här, är det kanske ovanligt att det är så? :confused:

Läs Lovisas inlägg.
Vi har också veterinären som kommer ut. Tog ut till Fille när han blev akut sjuk och inte var i lastbart skick.
Annars är det alltid, alltid klinik just pga de anledningar Lovisa nämner

Läs Lovisas inlägg.
Vi har också veterinären som kommer ut. Tog ut till Fille när han blev akut sjuk och inte var i lastbart skick.
Annars är det alltid, alltid klinik just pga de anledningar Lovisa nämner
Men varför ska man alltid åka till klinik? Då finns det väl ingen vits att någonsin ta ut en veterinär om det ändå räknas som "ogjort" eller? Förstår inte.

Men varför ska man alltid åka till klinik? Då finns det väl ingen vits att någonsin ta ut en veterinär om det ändå räknas som "ogjort" eller? Förstår inte.
Ta ut veterinär gör jag för vaccinationer, om ens då. Nu har vi årliga kontroller på klink och vaccinerar samtidigt som tänder, vetcheck och vitaminsprutan.

Läs Lovisas inlägg.

Jag tar ut vid akuta situationer, är det planerat, hältutredning, hälsoundersökning osv åker jag alltid till kliniken

Jag kan bara tala för mig, så klart. Varför MAN åker får väl MAN förklara.

Behöver jag en veterinär åker jag till klinik. Allt annat är för mig bortkastade pengar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 842
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V