C
Covetous
Sv: Equipe hoppsadlar...
Förresten vilken modell är du intresserad av?
Förresten vilken modell är du intresserad av?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Anna, Hera och Covetous: Jag har provat alla deras modeller... Känner även många som har Equipe och ser hur sadlarna ser ut även fast de sköter sadlarna som man ska. Lädret är plastigt (det här med präglat läder har jag aldrig förstått... Blir bara fult, hur bra man än sköter det, och det gäller inte bara Equipe) och tappar färgen alldeles för lätt. Dessutom tycker jag inte heller att de är värda sitt pris iom att man inte kan få sadeln hur man vill. För 20-25 000 vill jag kunna ha hur stora kåpor jag vill, stl L räcker inte för mig. Fanns inte så mycket man kunde få ändrat sin sadel när hon var ute hos mig för några år sen. Dessutom är inte S någon utprovare, så jag hade aldrig litat på hennes måttagning. Alla jag känner med Equipe har fått sadlar i fel bomvidd.
Sen vet jag inte om jag har sett så många hästar som dom verkligen passar på... Folk litar för mycket på S. Sadlarna är väldigt takformade, och på en bredare rygg blir det inte bra. Hästen måste vara väldigt takformad och omusklad över ryggen för att sadeln ska kunna ligga bra. Och det här med bossorna är också en sak som inte går att ändra... Hade det varit ullstoppade bossor hade man kunnat ändra litegrann, men med latexpaneler blir det ju svårt....
Vad jag rekommenderar för sadlar istället beror på hästen... Gillar inte dessa "nya" italienska och franska sadlar som har dykt upp i Sverige. Amerigo, CWD osv är inget att ha enligt mig. Hade dom kostat 10-15 000, visst, det är dom väl värda... Men 20-30? Nej, absolut inte... För 15-17 000 kan du få en engelsk sadel med buffel och älgskinn som du inte ens behöver smörja för att det är så bra läder i den. Nu finns det ju inte en engelsk sadel för just alla typer av hästar, men andra sadlar jag gillar är bl.a. Stubben och Passier. De håller också mycket bra kvalitet och har modeller till riktigt bra priser. Den enda italienska sadeln jag gillar är Prestige... De har bra sadlar till bra priser. Nu har priserna stigit väldigt mycket (iofs pga att de har ändrat lädret hos många modeller)... Men förr var de t.o.m rätt billiga och höll ändå bra kvalitet.
Fundarar på att prova equipe på min häst - undrar om de är värda sitt pris och om ni är nöjda mer era equipesadlar...
Måste man åka till Halmstad och prova ut där eller finns de på andra ställen?
Jag är lite inne på Linnea faktiskt. den är likson inte den billigaste sadeln, men inte heller den dyraste.