Equipe hoppsadlar...

Sv: Equipe hoppsadlar...

Förresten vilken modell är du intresserad av? :bump:

rödbrunt kalvskinn är snyggaste färgen ! har det till alla mina träns och tkr faktskt det "matchar" till alla träns !

btw så är Extreme sadlen skönast :D

Anna, Hera och Covetous: Jag har provat alla deras modeller... Känner även många som har Equipe och ser hur sadlarna ser ut även fast de sköter sadlarna som man ska. Lädret är plastigt (det här med präglat läder har jag aldrig förstått... Blir bara fult, hur bra man än sköter det, och det gäller inte bara Equipe) och tappar färgen alldeles för lätt. Dessutom tycker jag inte heller att de är värda sitt pris iom att man inte kan få sadeln hur man vill. För 20-25 000 vill jag kunna ha hur stora kåpor jag vill, stl L räcker inte för mig. Fanns inte så mycket man kunde få ändrat sin sadel när hon var ute hos mig för några år sen. Dessutom är inte S någon utprovare, så jag hade aldrig litat på hennes måttagning. Alla jag känner med Equipe har fått sadlar i fel bomvidd.
Sen vet jag inte om jag har sett så många hästar som dom verkligen passar på... Folk litar för mycket på S. Sadlarna är väldigt takformade, och på en bredare rygg blir det inte bra. Hästen måste vara väldigt takformad och omusklad över ryggen för att sadeln ska kunna ligga bra. Och det här med bossorna är också en sak som inte går att ändra... Hade det varit ullstoppade bossor hade man kunnat ändra litegrann, men med latexpaneler blir det ju svårt....

Vad jag rekommenderar för sadlar istället beror på hästen... Gillar inte dessa "nya" italienska och franska sadlar som har dykt upp i Sverige. Amerigo, CWD osv är inget att ha enligt mig. Hade dom kostat 10-15 000, visst, det är dom väl värda... Men 20-30? Nej, absolut inte... För 15-17 000 kan du få en engelsk sadel med buffel och älgskinn som du inte ens behöver smörja för att det är så bra läder i den. Nu finns det ju inte en engelsk sadel för just alla typer av hästar, men andra sadlar jag gillar är bl.a. Stubben och Passier. De håller också mycket bra kvalitet och har modeller till riktigt bra priser. Den enda italienska sadeln jag gillar är Prestige... De har bra sadlar till bra priser. Nu har priserna stigit väldigt mycket (iofs pga att de har ändrat lädret hos många modeller)... Men förr var de t.o.m rätt billiga och höll ändå bra kvalitet.

Okej, ja alla är vi olika.

Håller inte med om någonting men det är inte lönt att diskutera eftersom detta är en smakfråga och vi kommer ingen vart med det.
Kan väl bara fylla i att jag gav 15 tusen för min och är absolut allt annat än platig. Den sadeln för 11 tusen är plastig, det kan jag hålla med om.
Sen är min häst lite omusklad över ryggen och ser lite "takåsig" ut. Tur för mej ;)

Anna, Hera och Covetous: Jag har provat alla deras modeller... Känner även många som har Equipe och ser hur sadlarna ser ut även fast de sköter sadlarna som man ska. Lädret är plastigt (det här med präglat läder har jag aldrig förstått... Blir bara fult, hur bra man än sköter det, och det gäller inte bara Equipe) och tappar färgen alldeles för lätt. Dessutom tycker jag inte heller att de är värda sitt pris iom att man inte kan få sadeln hur man vill. För 20-25 000 vill jag kunna ha hur stora kåpor jag vill, stl L räcker inte för mig. Fanns inte så mycket man kunde få ändrat sin sadel när hon var ute hos mig för några år sen. Dessutom är inte S någon utprovare, så jag hade aldrig litat på hennes måttagning. Alla jag känner med Equipe har fått sadlar i fel bomvidd.
Sen vet jag inte om jag har sett så många hästar som dom verkligen passar på... Folk litar för mycket på S. Sadlarna är väldigt takformade, och på en bredare rygg blir det inte bra. Hästen måste vara väldigt takformad och omusklad över ryggen för att sadeln ska kunna ligga bra. Och det här med bossorna är också en sak som inte går att ändra... Hade det varit ullstoppade bossor hade man kunnat ändra litegrann, men med latexpaneler blir det ju svårt....

Vad jag rekommenderar för sadlar istället beror på hästen... Gillar inte dessa "nya" italienska och franska sadlar som har dykt upp i Sverige. Amerigo, CWD osv är inget att ha enligt mig. Hade dom kostat 10-15 000, visst, det är dom väl värda... Men 20-30? Nej, absolut inte... För 15-17 000 kan du få en engelsk sadel med buffel och älgskinn som du inte ens behöver smörja för att det är så bra läder i den. Nu finns det ju inte en engelsk sadel för just alla typer av hästar, men andra sadlar jag gillar är bl.a. Stubben och Passier. De håller också mycket bra kvalitet och har modeller till riktigt bra priser. Den enda italienska sadeln jag gillar är Prestige... De har bra sadlar till bra priser. Nu har priserna stigit väldigt mycket (iofs pga att de har ändrat lädret hos många modeller)... Men förr var de t.o.m rätt billiga och höll ändå bra kvalitet.

Håller med dej, och dessutom tyckte S att "alla" sadlar låg fint på min häst, som tur var fanns min tränare på plats och det var bara en som låg någorlunda bra på henne utav dom som S hade med sig. Hon har ganska speciell manke. Tror att S mest är ute efter att sälja och inte bryr sig så mkt om ifall det blir rätt eller inte, iaf fick alla vi i stallet det intrycket av henne.
Lycka till med vad du än beslutar dej för! :)

Detta låter ju lovande då S ska komma och prova ut en Equipe sadel till min häst imorgon :crazy:

:bow::bow::bow:

Sitter själv i en måttad Jensen, alltså engelsk sadel....träbom, ullstoppad med kilbossor då min häst inte kan ha rundbossor...fick alltihop serverat på fat av J.Jensen som sen följt upp det hela med en fyllnadsstoppning efter ca 8 månader då sadeln sjunkit lite.

Jag sitter som en gud i min sadel i SLÄTT läder med kåpor och klossar anpassade efter min figur och längd till det facila priset av 13700 svenska Riksdaler...:p

Jag är lite inne på Linnea faktiskt. den är likson inte den billigaste sadeln, men inte heller den dyraste.

Ja, jag kan ju bara säga bra saker om den. Är lyrisk efter varje ridpass :)

Har också en Jensen ;) Än så länge har jag fått riktigt bra service av honom. Två mån efter köpet ändrade han bomvidden och stoppade upp sadeln ordentligt, och gjorde det helt gratis dessutom ;)

Oho det lät ju bra. jag tycker att det ser skönast ut på hemsidan iallafall. men den är bra att hoppa i oxå alltså. nu får du berätta lite om den, nu när du har provat hoppa med den oxå :D

Fundarar på att prova equipe på min häst - undrar om de är värda sitt pris och om ni är nöjda mer era equipesadlar...
Måste man åka till Halmstad och prova ut där eller finns de på andra ställen?

Jag har en Equipe Oxer. Är super nöjd. den kostade drygt 22 000 kr. Det var utan med följande uyrustning. Kan valde i och för sig kalvskinn och då blir det lite dyrare..

Jag har bara gott att säga om den. Susanne var precis ut och checkade så att sadeln fortfarande var okej, eller om vi skulle byta upp oss. Men allt var i sin ordning, fick åka en sväng till Italien bara och bli omstoppad!

Du behölver inte åka ill halmstad. det betror lite på vart du bor. Vet att hon har återförsäljare runt om i landet som kör runt och rpovar och finns ute på tävlingar"

Vill gärna oxå veta mkt om dessa sadlarna!:)

Ja, den ger en väldigt fri sits helt allmänt. Jag kan sätta mig "där jag vill". Alltså, den sätter mig inte i ett speciellt läge hela tiden. Mina underben, (vader) får ett perfekt läge. Dom rör sig inte utan är väldigt stilla om man jämför när jag red i min förra sadel. Och nu när jag hoppar, så har jag en tendens att bli efter i sprången förut, men nu är jag mer med eftersom jag kan mer komma fram med höfterna och ja, jag tror du förstår. Svårt att förklara såhär sent på natten, precis hemkommern från en fest :D hihi

Ja jag vet inte hur jag sak göra nu - ska jag prova equipe eller inte?;) Vi får se... Har kollat lite på jensen - hemsidan och de sadlarna såg väl också trevliga ut. Har inte hört talas om de tidigare.
Jensen-sadlarna är ju inte heller så billiga precis...:cool:

Förstår att du är kluven. Hade jag också varit.
Men jag tycker iaf att du ska prova en Equipe, om du inte gillar den ska du självklart inte köpa den. Tycker du ska bilda en egen uppfattning både om sadeln och sadelutprovaren.

Sen kan jag väl säga att jag bara hört en massa problem om Jensen och hans sadlar... Så nu bidrar jag kanske till ännu mer förvirring för dej ;)

Jo det finns ju alltid olika åsikter om sadelmärkena... Det gör de ju inte lättare. Men jag går alltid på min egen känsla till sist...
Jag kommer nog iallafall att prova equipe - det finns ju utprovare som har både equipe och andra märken. Har hittat en butik ( Horsefarm) som har en massa olika märken , bla Equipe.

Går det inte att ändra bomvidden på equipe? eller vad menade du? :o

Jodå. Men inte på Linnea, Expression och Synergy pga. dessa har nylonbom tillskillnad från de övriga (dyrare) modellerna som har träbom och dessa går att ändra vidden på.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 508
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka