equine dentist???

B

borsalino

Någon här som vet vad en cert. equine dentist har för utbildning. Får de verkligen operera bort vargtänder, tror jag vet svartet men är intresserad av vad ni har för erfarenheter.

Sv: equine dentist???

Har ingen aning om deras utbildning, men kan gissa att de kan handla om den utbildning som gick i USA.

Borttagande av tänder får endast göras av veterinär, eller i samarbete med veterinär. Ett sådant ingrepp kräver smärtstillande/lokalbedövning och det kan endast en veterinär ge.

Enbart veterinärer får operera bort vargtänder dock med undantag för humantandläkare i direkt samarbete med veterinär.
PL

Så vad gör man när man har en häst står på vidareutbildning, får ett SMS som undrar om jag vill att tandläkaren ska titta på den, vilket jag samtyckte till under förutsättning att det var en tandläkare.
Fick sms att två blindvargtänder var bortopererade, och att han inte fick ha bett på 1 vecka.

I dag kom räkningen XXXX Cert. Equine Dentist. Ingen adress, inget telefonnr. Men jag ska betala 1600,- för munvård.Fakturan förfaller 20/3 (10 dgr).

Har ringt vet.förbundet hela em men inte kommit fram. Jag är lindrigt sagt förbannad.

Du kan fortsätta ringa alla förbund som finns. Men du betalar det utförda arbetet snarast!
gulan

Skall man betala om för ett olagligt utfört ingrepp?
PL
Iom att jag samtyckte till ev beh antar jag att jag måste betala.

Lite OT så stör det mig att han skrev munvård, är det för att han är medveten om att det han gör är olagligt? Sen att fakturan saknar adress och telefonnr vilket inte heller är OK. Sen vet väl varenda människa att det är 30 dgr som gäller om inte annat har avtalats.

Gulan; mina samtal till vet.förbundet gäller inte om jag skulle betala eller inte, utan att få klart för mig vad som gäller rent jurididkt.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan fortsätta ringa alla förbund som finns. Men du betalar det utförda arbetet snarast!
gulan

Vem är du? "Tandläkaren"?

Till ts:

Om de frågade ang tandläkare och det visade sig vara något annat kanske du ska kräva dem som frågade dej på pengarna och hota med anmälan också. Om de inte sa som det var från start ang titeln.

Om de frågade ang tandläkare och det visade sig vara något annat kanske du ska kräva dem som frågade dej på pengarna och hota med anmälan också. Om de inte sa som det var från start ang titeln.

Jag har redan pratat med dem. De är på intet sätt oseriösa, har tävlat int. och tillhört landslaget. H*n hade ingen aning om att detta var olagligt, och tyckte situationen var minst sagt olustig med tanke på att han även behandlat deras hästar varav flera mkt värdefulla. Just detta med det juridiska känns viktigt. Vad händer om ngt går fel när denna "Cert. Equine Dentist" behandlar?

Jag har ju anlitat en sdn. Han arbetar ALLTID med veterinär.

Har stort förtroende för denne som har behandlat bägge mina, till skillnad från den populäre humantandläkare som "behandlade" min ena.

Han hittade ngt under tandköttet på grannens häst som låg i ena lanen. Det kallades för ngt som jag aldrig har hört talas om, bensporre tror jag. Hästen reds med kandar o hade obehag av detta.

En EM-dressyrponny lär ha haft rejäla spänningar av sitt usla bett, men är nu en glad ponny.
Denne fick jag tag på av rekommendation av en svårklasshoppryttare.

Nu har jag pratat med Christina Arosenius på Sveriges Veterinär Förbund.

Iom att hästen har bedövats, är det ett lagbrott. Vill jag gå vidare så är det polisanmälan som gäller.

Om något skulle gå fel, finns heller ingen ansvarig person att ställa till svars, och det är också tveksamt om ev försäkringar täcker.

Min Nisse valde i samråd ,med Vet.att ej behandla en äldre häst med blåsljud på hjärtat o kollade bara utan att sedera.
Nu har jag pratat med Christina Arosenius på Sveriges Veterinär Förbund.

Iom att hästen har bedövats, är det ett lagbrott. Vill jag gå vidare så är det polisanmälan som gäller.

Om något skulle gå fel, finns heller ingen ansvarig person att ställa till svars, och det är också tveksamt om ev försäkringar täcker.

Jag hoppas att du polisanmäler. Det här är människor som tjänar stora pengar. Många hästägare litar blint på fina titlar utan någon som helst koll vad som får och inte får göras.

Hoppas också att Ridsport tar upp ämnet snart, det behövs INFORMATION.

Dessutom har den vet som försett honom med mediciner också begått ett lagbrott.

Om hästvärlden vill bli tagen på allvar tror jag det är viktigt att rensa i leden. Seriösa sporter/fritidssysslor tillåter inte avarter av det här slaget. Jag blir så förbannad när jag hör människor som normalt (till yrket) är väldigt granskande, men när det kommer till fritiden (hästarna) accepterar nästan vad som helst bara det kommer från en typ med välsmort munläder.

Det är INTE ok att vem som helst ger sig på operativa ingrepp på min häst. Det är INTE ok att de utger sig för att vara behöriga.

Och det ska defintivt fram att det kan leda till stora kostnader och straff för hästägaren!

Vem är du? "Tandläkaren"?
Nej varför tror du det? MEN jag tycker att äger man djur ska man ha så pass mycket kött på benen att man tar reda på hur saker och ting ligger till. Jag tycker det är fuktansvärt oansvarigt att ge tillåtelse per telefon att "någon" får undersöka och min häst!! Och jag skulle överhuvudtaget inte låta någon undersöka eller behandla mina hästar om jag inte själv var med om jag inte själv ringt och ville ha en tjänst -även om det är en utbildad vetrinär med allt i "ryggen".
gulan

Detta är en verksamhet som behöver en fällande dom.
Polisanmäl o bestrid fakturan.
Ja det är det. Ska vi gissa att det är lättare att strunta i att betala och strunta i att polisanmäla?
gulan

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
588
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 989
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: bettysmatte
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
732
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka