eques sella x.change

I

iceland

någon som har ridit eller så i denna sadeln?:) tror det är en relativt ny sadel fanns med på annons i senaste nr av islandshästen, agersta ridshop är det som säljer den är lite intresserad av den. tacksam för alla svar.:)

Sv: eques sella x.change

På Joras.dk finns en tråd om Sella sadeln! Den har nog funnits ett tag i norge och danmark tror jag.Det är väldigt positiva kommentarer i alla fall =)

fast oj hittar inte alls där inne..:(kan du länka eller säga vart jag ska klicka??:)

:bow:

kl
verkar bara vara positivt om denna sadel iaf..:)

Det är en mycket skön sadel att rida i, hästen gillar den också eftersom det är flexibel bom och stoppningen är ju latex och formar sig efter hästens rygg.
Jag väntar på att min ska komma nästa vecka. Rekommenderar den varmt. Det är flera som säljer sadeln inte bara agersta, jag köpte av evakarin gunnarsson.

tack för ditt svar!! :) har hon någon hemsida som du köpte sadeln av? du menar inte evakarin bengtsson??

Om ungefär en månad kommer en sadelutprovare till oss, och så ska vi se om denna sadel passar till en av mina hästar. Provade att sitta i den på SM och jag tycker att den var väldigt bekväm, det återstår att se hur den sitter på Gjöf. Kan uppdatera här när sadelutprovaren varit ute!

Senast ändrad:

ja gör jätte gärna det!! vad för typ av rygg/kropp har det stoet du funderar på att ha sadeln till? :)

Jo eva karin bengtsson menade jag. Dalhem.se elle nåt liknande heter hennes hemsida.
Jag har fått hem min sadel nu, och den är mycket skön. Den är kort och nätt, vilket jag gillar eftersom min häst inte har så lång rygg.

hej
jag har nu denne sadeln och den er jätte skön och ride i kåpene er rett til mine ben sen mine ben er inte så lange och den passar til min ene korte is jag brukar den på 3 islandshästar sen man kan byte koppjern.
jag er veldig nöyd med min

Jag har köpt den från tillverkaren själv.. Jo den är ganska ny, den blir snart ett år nu. Jag gillar sadeln skarpt, har ridit den på flera hästar och så köpte jag en egen sadel åt mig också :D jag gillar att den är kort för jag har en ganska liten islandshäst, sen hålls den bra på plats fastän min häst är lite bakhög. Jag gillar knästöden (har de längre) man får tillräckligt stöd av den. Ett till plus är att den är ganska simpel så de går super lätt att putsa den :D först fick jag lite sjukt i sidorna på baken men de gick snabbt över när man hade ridit in sadeln.! :)

Jag rekommenderar.!
Mauni

Nu har Jag också en sella, den passade mina två hästar bäst enligt utprovaren..

Jag sitter också bra i den så klart :)

JAg har ridit i en sådan ett par gånger.
Underbar!!

Förresten Sputnick - Visst var du och Gjöf i ridhuset på Edeby i tisdags ? ;)

Hur är sitsstorleken på den, är den normal i sitsen eller stor? Är sugen på en sådan, men är osäker på om det är en 17 eller 16,5" jag borde ha. Jag brukar ha 17" för det mesta, men sellan ser inte så djup ut, så det kanske finns en vits med att ha en 16,5" om man gillar att ha bra stöd.

Och så funderar jag på om det är stor skillnad mellan "Soft" och den vanliga. Jag har fattat att det är lite extra stoppning i softversionen, men är den andra väldigt hård?

Jag hade 17 på min Top Reiter.. Men på min Sella så har Jag 16,5..

(Utprovad åt mig och hästarna på Agersta,för ett par veckor sedan)..

Jag har soft också.. Så stor skillnad vet Jag inte om Jag kände när sadlarna var nya när Jag provsatt dom i butiken..
Och i början fick Jag ont i rumpan även av soften(Rumpan är lite mörbultad efter att ha ridit i min reserv sadel Gloi ett tag,så det tog ett par gånger för "den" att inse att nu sitter "den" rätt lyxigt) ;)..
Nu sitter Jag som en Kung!! Ångrar inte mitt val av varken Sella eller soft modellen :)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
722
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 050
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka