eques sella x.change

Sv: eques sella x.change

JAg har ridit i en sådan ett par gånger.
Underbar!!

Förresten Sputnick - Visst var du och Gjöf i ridhuset på Edeby i tisdags ? ;)

Ja, det var jag! Tyckte att Johanna pratade med någon Michis, men koncentrationen var på topp förstår du ;)

Det är så det ska vara! :laugh:

Kl

Angående sellan så provade jag den på Gjöf och den både låg bra och var skön att rida i. Jag föll däremot ännu mer för en Segul från Tölthester, så den fick flytta in i sadelkammaren istället! Jag tyckte att jag kom närmre hästen i den och de korta knästöden passade bättre till mina långa ben. :)

Generellt så kan en flexibom bli lite för flexibel och få skruvstädseffekt.
Om det stämmer vet ej, det stod i någon artikel jag läst.

Jag tror att flexibom är ett begrepp som kan tolkas olika.
kolfiberbom eller skinn som ger en viss svikt jämfört med träbom.
Det har funnits sadlar som även flexar/har svikt i sidled. Det är väl dom som kan bli obehagliga för hästen. Det var en hel del reklam ang denna för ett par år sedan, kommer inte ihåg vilket märke.
En del tolkar det som flexibel bomvidd med koppjärn.
Min gamla bomlösa sadel heter kari flex, någon typ av plast som gav sadeln stadga under bossorna. Har sett att även den kallas flexibom ibland.
Man får kolla upp sadeln man är intresserad och se vad som menas med flexibelt.

Nu har jag provat sella idag.
Eva Karin var och provade ut sadel till en annan häst i stallet så jag passade på.
Den passade min häst och var skön att rida i. Den är inte flexad i sidled vilket är bra.Knästöden var bra. Lite hård att sitta i, så det får i så fall bli softvarianten. Kan vara intressant i sadeldjungeln när jag skall köpa bomsadel.
Får googla lite på latexstoppning först.
Skall testa equippen också, finns 2 i stallet. Är sugen på att testa pessoas lipposadel leia innan jag bestämmer mig. Den är 4000:- billigare.

Nu har jag köpt en begagnad Eques sella, har ridit i den kanske 10ggr och är jättenöjd! Den är mjuk för rumpan :) och ger bra stöd. Lätt att hamna i lodrät sits. Hästen rör sig bra, och jag kommer "nära" henne. Dessutom ser den väldigt bekväm ut på undersidan med bred kanal och breda paneler. Den är väldigt flexibel i längsled, sätter jag den mot benet och drar i bakvalvet när jag håller handen i sitsen så flexar den bra. Den ligger bra på hästen också. Läderkvallan är klart sämre än på min gamla Jeremy Rudge, men så är ju de dyrare i inköp också. (Det skiljer drygt 5000kr)

Jag tog hem en lippo leiha och jämförde med eques.
På min häst så låg lipposadeln bättre så det fick bli den.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
722
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 050
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka