S

StarNate

Min 18åriga katt har idag fått två korta epilepsianfall.
De varade inte länge.
Men är det någon som vet vad man ska göra när en katt får ett anfall? jag vill bara hålla fast den stackarn när kroppen rycker sådär.

och vet någon om medinicering brukar funka?

Vill ju inte att min älskling ska lida, så funderar allvarligt på avlivning.
 
Sv: Epilepsi

Hej
Det finns medicin som förebygger krampanfall. Om katten är pigg för övrigt ska du inte behöva ta bort den pga epilepsi. Kontakta närmaste veterinär för att diskutera medicinering.
 
Sv: Epilepsi

har hört att veterinärer inte tycker att det är nån idé att ge epilepsimedicin till så gamla katter..att det biverkningarna är värre..?
 
Sv: Epilepsi

INGEN som vet NÅGOT om katter med epilepsi??

Lider dom?
 
Sv: Epilepsi

Efter ett epilepsianfall så är bäst om katten får lugn o ro gärna med neddragna persienner och tyst.

Katten lider inte av själva anfallet eller har ont....den vet inte vad som händer.
Dom är inte riktigt vid medvetande s.a.s trots att de kan rusa runt.
Så har min veterinär förklarat för mig.

Min Birma fick vid 17år ålder ett epilepsi anfall och ofta när de är så gammal så har själva anfallet en underliggande orsak.
För min birma var det troligtvis en hjärntumör så jag lät honom somna in.
Ville inte ens försöka med medicin då jag hört att medicinen kan har svåra biverkningar.
Och min veterinär höll med mig i det fallet.

Men om din katt är pigg och kry för övrigt så skulle jag avvakta lite och prata med veterinären om det.

Beror också på HUR ofta de kommer....
En katt kan få epilepsianfall nån gång som sedan aldrig kommer tillbaka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Epilepsi

ja..ska prata med veterinären och höra vad dom säger.
har oxå hört det där med att medicin kan ge biverkningar.

dom anfallen han har fått nu verkar inte vara så kraftiga..
han har leget i sängen..å rätt som det är krampat..i ett ben..
å han har ryckt till med hela kroppen..å snurrat något varv.
men inte så att han "flyger" runt eller springer runt.
och han verkar inte rädd efteråt..mer lite undrande.
och dom har gått över på två sekunder typ.

i övrigt är han en ovanligt pigg 18åring.
sover mycket dock..men har sina mer piggare dagar oxå.
slåss med andra katter osv.. fast för några veckor sänn flyttade han hem till min nya lägenhet..så slipper han gå ut å bråka å ha sig..
han verkar inte tycka alls illa om att vara innekatt..han gillar inte att va ute så mkt alls nu längre. och han verkade sakna mig jättemycket dom två månaderna vi bodde ifrån varandra.
 
Sv: Epilepsi

Det låter som ett lindrigt anfall....min rusade runt helt okontaktbar i några sekunder tills jag fick tag i honom...och efteråt var han som din....så ut som han undrade vad som hade hänt.
Sedan ruskade han på sig gick o åt lite och sedan sov han många timmar. Det tar på kraferna precis som för människor.

Sov mycket gjorde min Birma också....även min huskatt som blev 19år..

Ett tips som jag kan ge dig eftersom din katt har en sån aktningsvärd ålder :-)
är att ta ett blodprov på honom...då kan dom se t ex om han har dåliga njur/lever värden, diabetes m m som många äldre katter ofta får.
Sådana sjukdomar kan ibland trigga ett epilepsianfall.

Ofta får äldre katter problem med njursvikt....min huskatt hade det....men levde pigg o glad tre år med specialfoder efter det.

Håller tummarna för din katt...han verkar ju mycket pigg för sin ålder..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Epilepsi

tackar för tipset.

för ett år sedan hade han problem med kisseriet..så jag tog han till vet.. det var urinvägsinfektion..så han fick pencilin..å blev bra igen efter någon vecka. iaf..när vi var hos vet den gången..så tog dom blodprov och kollade hans värden..och dom sa att han hade ovanligt bra värden för att vara så gammal.det enda var att han hade blåsljud på hjärtat..men det var inget farligt.

ja tror oxå han har rätt lindriga anfall än så länge..men det kan ju bli värre.
 
Sv: Epilepsi

Idag började han med medicinen Fenemal Recip mot epilepsi.
Jag kände att jag vill ge honom en sista chans,
så ska prova med det nu under några veckor.
 
Sv: Epilepsi

Förstår mycket väl att du vill ge din katt denna chans...
Hoppas allt går bra med din katt :-)
 
Sv: Epilepsi

Tack!

Jag vågar bara inte hoppas på för mycket..
men idag har jag inte sett att han har haft ett enda anfall, men har varit på jobbet så vet ju inte..men nu på kvällen har han inte haft ett enda iaf och igår hade han 10 små anfall.. så hoppas hoppas han kan leva något år till.
 
Sv: Epilepsi

Det går bra! :bump:
Min kisse har ätit medicinen Fenemal Recip mot epilepsi, regelbundet nu sänn vi började med den för snart två månader sedan.
Och han har inte haft ett enda litet anfall sänn dess.
Han bor här med mig i lägenheten fortfarande (har tidigare varit hus å mkt utekatt i hela sitt liv,men ville va inne mest på senare dar).
Han har blivit piggare sänn han började med medicin, men han sover fortfarande mycket.. fast är ändå piggare när han är vaken..ibland leker han till å med med en kattleksaksmus :) å ställer sig på bakbenen när han ska få kattgodis (när han va ung hoppade han efter godis). Och han har lite väl god aptit, men det har han alltid haft..och kisseriet å bajseriet är det verkligen inget fel på..fattar inte hur han lyckas göra ifrån sig så mkt..fast jag har inte varit den som har mockat hans låda förut så det blir tydligen så mycket.
Han är inte mycket för att gå ut..men ibland tar jag ut han på balkongen en stund..fast han brukar vilja gå in efter två sek. å se ut att undra vad han ska göra ute i kylan..tror han trivs bra med att vara innekatt..slippa ha ett revir att försvara och tidigare åt han sin mat utomhus., nu äter han inne och det gillar han.
Är så mysigt att ha honom här.. när jag ser på tv hoppar han upp i soffan å gosar å är sällskapssjuk, han gillar min nya soffa mkt..
flera mornar när han är försvunnen från sovrummet hittar jag honom sovandes i soffan..den är favoriten.
Så att ja.. än så länge hjälper absolut medicinen.
Även om det är värsta fighten varje morgon å eftermiddag när han ska ta en halv tablett... han viftar bort mig med en tass med klor och har rivit mig rätt mkt.. nu lägger jag alltid en kudde över hans tassar å håller hårt emot..annars vet jag att det blir minst en reva på handen.
 
Sv: Epilepsi

:banana: :banana: :banana: :bump: :bump: :bump:
Det var roligt att höra att kisse mår bra. Lycka till.
 
Sv: Epilepsi

Vad jag lärt mig av hur man hanterar människor som får anfall borde väl gå att applicera på katt också?

Ta undan allt runt i kring som kan skada under anfallet. Försök inte hålla fast, ha inte in något i munnen. Tala möjligtvis lugnande.

Efteråt är den som fått anfall trött och behöver lugn och ro och få sova.
 
Sv: Epilepsi

som sagt så får inte min katt epilepsianfall längre.
när han fick det hjälpte det att lägga något tyg över honom,
det lugnade.
 
Sv: Epilepsi

Den 29 Mars 2006, somnade min älskade vän in för alltid. :cry:

Medicinen hjälpte mot hans epilepsi, han fick inga fler anfall,
förutom ett och det var när vi hade slutat med medicinen ett tag,
för att han var så mycket bättre och jag trodde att medicinen egentligen inte var bra för honom.
Men man ska aldrig sluta med medicin så fort, det vet jag nu.
Det hände inget med honom pga avbrottet med medicin, men det hade kunnat göra det.

Den sista veckan i livet, spydde han några gånger.
Men jag tänkte inte att det kunde vara något.
Han var ungefär som förut, trött och så, men han var ju gammal så
han har varit trött och sovit mycket dom senaste åren.
Aptiten var det aldrig något fel på, han var det glupska matvraket han alltid varit in i det sista.
Dagen innan hade jag öppnat en Whiskas burk med hans dåvarande favorit Rödspetta/torsk och ställt på köksgolvet, när jag var och hämtade en sked, hade han redan börjat slaffsa i sig maten, från burken. Och det betyder inte att han va nära att svälta ihjäl :)

Samma dag som han dog, åt han med god aptit frukost vid 7.30
och lunch vid 10.30 (gick alltid hem på min rast och gav honom mat.)

När jag kom hem klockan 17, märkte jag på än gång att det var något som hade hänt. Hans ben var alldeles kalla och jag förstod ju att något hade hänt. Men han har haft sina svackor och dåligare perioder förut, så jag trodde inte det var värre nu, men samtidigt förstod jag att nu var det allvar och nu skulle han kanske dö.
Jag la mig i sängen och la honom på min mage och klappade hans mjuka päls och kramade honom.
Han la sitt huvud mot min kind och det kändes som att han sa
"jag orkar inte mer nu."

Jag tog med honom till köket och försökte ge han lite mat,
men han ville bara slicka i sig lite sås från maten.

Efter ett tag kom min syster hem till mig.
Då blev han ännu dåligare.

Han öppnade munnen stort och skippade efter andan,
han fick ingen luft.

Jag ringde alla jag kunde komma på, men ingen kunde komma och köra oss till veterinären. Jag ringde akut.vet. men alla sa bara att
dom bara kom för större djur.

Jag har läst om det..och jag tror att han hade fått något hjärtfel,
eller att han iaf hade fått en stroke, som gjorde att hjärtat inte
orkade pumpa ut blod ordentligt, så att ingen luft kunde komma till
lungorna..eller hur det nu ska vara..
Dom sista minutrarna, var han så rädd, min stackars lilla prins.
Han jamade och tittade på oss och de var som att han sa
" men hjälp mig då! varför hjälper ni mig inte!?"

Det var det värsta jag varit med om..att inte kunna göra något för att hjälpa honom. Men jag vet ju att även om jag hade fått tag på någon som kunde ta oss till vet, så hade vi förmodligen inte hunnit dit, då hade han dött på vägen dit eller så fort vi kom dit.
Nu fick han ju iaf dö hemma, i sin säng med sin matte och han behövde inte vara ensam.

Jag låg brevid honom och sa allt jag ville säga honom, hur mycket jag älskar honom och hur tacksam jag är för att han alltid har funnits i mitt liv och tagit hand om mig och jag berättade för honom att jag skulle klara mig, att han måste dö och att han kommer få träffa alla dom andra döda djuren som han saknar och att han kommer få komma till en fin plats med grönt gräs och att han kommer ha kvar sin vishet som den kloka gammla katt han är nu, men hans kropp kommer kännas som en kattungens, han kommer bli pigg igen.


Tilllslut tog han ett lättat djupt, sista andetag, la sig till rätta i en bekväm sovställning, slängde fram sin tass och la den mot min hand, sedan somnade han in.. för alltid.


Jag vet att han blev gammal, han skulle blivit 19 år om två månader.
Och jag vet att han har haft ett jättebra liv, först som utekatt när jag var liten och bodde hos mamma och pappa på landet,
och sedan som innekatt dom sista 8 månaderna hos mig i min lägenhet, där allt vara anpassat efter hans behov, madrass på golvet som han sov på när han inte orkade hoppa upp i sängen,
äta inne (innan åt han alltid utomhus), behövde inte vara ute,
fick vara på balkongen när han ville.) Och han verkade trivas utmärkt
här med mig.

Men, jag saknar honom så det gör ont.
Jag gråter varannan sekund, och jag tänker på honom hela tiden.
Han var mer än en katt för mig, han var mitt allt.
Jag har haft honom sedan jag var 3 år.. han har alltid tröstat mig när jag varit ledsen och alltid sovit i min säng. Han tröstade mig när jag var ledsen nu när jag var äldre också. Och om jag hade försovit mig, väckte han mig. Han hade alltid en egen stark villja, men oftast gillade han att gosa med mig.
Finns ingen jag tycker om mer än honom.
Jag har inga vänner, han var min enda och bästa vän.
Det gör så ont att han inte finns mer, att jag aldrig mer kommer få se honom, aldrig mer få klappa hans mjuka päls, aldrig mer kommer få se honom förutom på kort och aldrig mer kommer få krama honom och känna hans tassar mot min hand, aldrig mer få möta hans blick.


Det här är det värsta jag har varit med om.
Känns som att jag aldrig mer kommer bli glad igen.
Men det måste jag, för jag har lovat honom att jag kommer klara mig.
Och att jag vet att även om jag inte kommer kunna se honom, så kommer han alltid att finnas med mig ändå.


Jag vet att folk inte kan förstå att en katt kan betyde så mycket,
men för mig var han allt.


Vila i frid, min älskade katt, Modig.
Du är den finaste jag vet.


:cry:
 
Sv: Epilepsi

Hos äldre djur kan man tyvärr inte utesluta tumör som orsak till kramperna. "Riktig" epilepsi debuterar oftast hos unga djur, 0,5-3 år. Hjärtproblem kan ge anfall som kan misstolkas som epi.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 212
Senast: GoLightly
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 027
Senast: Thaliaste
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp