ENZION o BIOTIN

Casper

Trådstartare
Hej allihopa.

Jag vill bara ge er som står och kliar sig i huvudet ett tips på hur ni kan få bra hovar på era hästar.

För ett halv år sen trodde min hovslagare att jag skulle behöva avliva min häst pga av en kass hov pga av belastningsfång. Jag har haft biotin i alla år men sen sa hovslagaren till mig att använda enzion i stället och gud så mkt bättre det är!! tycker jag i allafall! :angel: det är bra för min häst kan jag väl säga.

Resultat visar sig snabbt och nu har det vänt för oss och vi ser ljust på framtiden igen.. :banana:

Dessutom fick min häst MKT bättre man och svans och de började växa ut helt ny man och svans.(så den blev tjockare liksom)och på en månad så hade den växt hela tio cm. :)

Så funkar inte biotin på er häst, pröva enzion i stället, det fungerade perfekt! Visst lite dyrt är det kanske,men det är väl värt det. kostar 500kr per spann. tror det är ca 1kg i den.

Kram!

Sv: ENZION o BIOTIN

Casper skrev:
Hej allihopa.

Jag vill bara ge er som står och kliar sig i huvudet ett tips på hur ni kan få bra hovar på era hästar.

För ett halv år sen trodde min hovslagare att jag skulle behöva avliva min häst pga av en kass hov pga av belastningsfång. Jag har haft biotin i alla år men sen sa hovslagaren till mig att använda enzion i stället och gud så mkt bättre det är!! tycker jag i allafall! :angel: det är bra för min häst kan jag väl säga.

Resultat visar sig snabbt och nu har det vänt för oss och vi ser ljust på framtiden igen.. :banana:

Dessutom fick min häst MKT bättre man och svans och de började växa ut helt ny man och svans.(så den blev tjockare liksom)och på en månad så hade den växt hela tio cm. :)

Så funkar inte biotin på er häst, pröva enzion i stället, det fungerade perfekt! Visst lite dyrt är det kanske,men det är väl värt det. kostar 500kr per spann. tror det är ca 1kg i den.

Kram!

TACK TACK för tipset!
Min häst käkar biotin (har inte gjort det så länge än. Ca 2 1/2 månad. Köpte kiselgur i går för att ha det senare.

Vad inehåller enzion/vad är det för ngt egentligen?
Har bara läst lite om det och inte riktigt fått klämm på det.
Finns det att köpa överallt, lr är det ngn speciell återföräljare/internet? som man kan köpa det ifrån?

Så här står det ordagrant på burken...

"Enzion är ett kompletterande fodertillskott till hästar med dåliga hovar,Det är en balanserad blandning av proteiner,mineraler,spårelement och aminosyros som är viktiga förutsättningar för en frisk hovtillväxt. En koncentration av biotin,metiotin och zink hjälper till att bygga upp hoven och gör den stark.tillskottet är i granulatform och smakar sött som knäckebröd,så hästen äter det gärna."

Analysgaranti:

Råprotein 30%
Råfett 0,5%
Växtråd 5,0%
Kalcium 0,3%
Fosfor 1,0%
Magnesium 0,3%
Metiotin 1,3%
Aska 5,6%

Ingredienser.

vetegroddsmjöl,magnesiumoxid,metionin.

Detta tillverkas i USA och jag köper det på Börjes. Jag vet inte var du bor men har du nära dit kan du köpa det där.Det finns ett par ställen i blekinge som har det annars.

Men annars har jag nr till dom som importerar in och som levererar till affärerna.jag antar att jag inte får lägga ut det här så du får maila mig så kan du få det. ;)

Hovslagaren sa till mig att på vissa hästar fungerar det jätte bra och på andra syns det inte lika bra men på min märktes STORA skillnader så ja höll på att trilla av pinnen nästan när jag hade varit iväg en v på studieresa.

Dessutom ger det snabba resultat.Biotin prövade vi i ett år minst och det syntes ingen förändring alls och nu hade vi inte tid att vänta längre :confused:
men nu är det bättre!! :banana:

Fast den mängd mineraler och aminosyror som ingår i i dagsdosen ”1-3 ounces” av Enzion får hästen väl i sig med råge om den har en välbalanserad foderstat? HH

det beror ju på, jag har ju problemet med min häst som inte tar åt sig vissa delar av sin foderstat.(vi får alltså spruta henne ett par gånger om året)Om just enzion hjälpte oss.

hej! vi använder oxå enzion på vårat fullblod, hennes hovar var jättehemska, men sen började vi använda det (våran hovslagare gav oss tipset) och man såg på det som hade växt ut att det blev en superhov!! mkt tjockare, blankare o finare var det! :rofl: :D
det ÄR dyrt men det ÄR värt det!!!!!! :bow: :bump:

man kan även smörja med ett medel som heter alison, men det säljs BARA av en gubbe någonstans.. vet ej vart (våran hovslagare fixade det åt oss) men den gubben är försvunnen nu! så vi vet inte riktigt vad vi ska göra när burken tar slut....! :confused: :crazy:

i varje fall så borde alla använda enzion som har hästar med hovar av lite sämre kvalitet (tex fullblod) tycker jag

Om man ger enzion behöver man alltså inte ge andra mineraler? Eller innehåller det selen? Min häst är mkt lättfödd (och har haft fång - därav så dåliga hovar :( ), så det är kanske inget bra tillskott att ge honom då?:confused:

jag tror inte att den innehåller alla mineraler somhästen behöver, vi ger i varje fall mineraler ändå, det funkar utmärkt!:D

jag tror att det inte skulle vara några problem att ge det till en fånghäst, men du kan ju kanske prata med din hovslagare om det? ha kanske känner till fodret. :smirk:

man kan köpa det i vissa hästaffärer, men inte i alla

min häst har fång....just därför började vi med enzion först faktiskt...Vi behövde ha ett snabbt resultat för att kunna hjälpa henne och då föreslog både hovslagare och veterinär enzion.

Och hästarna är i behov av vanliga mineraler vid sidan av för enzion täcker inte upp hela behovet..

Hoppas fler folk får upp ögonen för enzion för det kan hjälpa många!;)

Hur mycket ger du din häst då? Såg att det innehåller mycket protein :crazy: Drog du ner på grovfodret/ersatte höet med halm för att kompensera det?

i början behövde vi som sagt ett mkt snabbt resultat så vi gav full dos, alltså fyra mått om dagen.

Numera får hon två mått om dagen.

Ger du fyra mått om dagen räcker en burk/spann ganska exakt en månad.
Men det finns även större säckar osv med enzion men det har jag ingen aning om vad dom kostar osv.

jaa ger oxå min häst enzion nu (har gett det en längre tid nu) och det funkar verkligen jätte bra, mkt starka/fina hovar har hon fått:)

/kallzon:bump:

skönt att höra!;)

Kul att veta att dom flesta får bra resultat efter användning.Min häst får oxå kanon bra hovar!:)

Kram!

Nu har jag beställt hem det... :) undrar vad hästarna kommer tycka om det :d

*puttar upp gammal tråd*

Du sa att du köpt det på Börjes, men jag hittar det inte? Heter det bara Enzion?

Jag har mailat börjes om detta i förra veckan för det finns inte med varken i katalogen eller på nätet,men dom har det i sin affär på stallbacken så det är bara att maila in sin beställning sa dom till mig! Inga problem!:banana: Jag ska beställa nu i veckan..:)

Det kostade 434:- för 1,36 kg. Ganska billigt tycker jag,när jag jämfört med andra butiker och nätet. På ett ställe här på nåtet kostade samma burk 595:-...:eek:

exelina skrev:
hej! vi använder oxå enzion på vårat fullblod, hennes hovar var jättehemska, men sen började vi använda det (våran hovslagare gav oss tipset) och man såg på det som hade växt ut att det blev en superhov!! mkt tjockare, blankare o finare var det! :rofl: :D
det ÄR dyrt men det ÄR värt det!!!!!! :bow: :bump:

man kan även smörja med ett medel som heter alison, men det säljs BARA av en gubbe någonstans.. vet ej vart (våran hovslagare fixade det åt oss) men den gubben är försvunnen nu! så vi vet inte riktigt vad vi ska göra när burken tar slut....! :confused: :crazy:

i varje fall så borde alla använda enzion som har hästar med hovar av lite sämre kvalitet (tex fullblod) tycker jag

Alosin?
Ser ut som vaselin?
Finns bla på travshopen i Mantorp!

var förutom på Börjes kan man då köpa detta mirakelmedel?

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 905
H
Hästmänniskan Tjosan! Jag har tidigare haft en ridtravare på foder, men nu efter en häst-break på några år så är jag sugen på att starta igång igen...
Svar
5
· Visningar
1 626
Senast: Hepzheba
·
Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 410
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama