ENZION o BIOTIN

Sv: ENZION o BIOTIN

Casper skrev:
Hej allihopa.

Jag vill bara ge er som står och kliar sig i huvudet ett tips på hur ni kan få bra hovar på era hästar.

För ett halv år sen trodde min hovslagare att jag skulle behöva avliva min häst pga av en kass hov pga av belastningsfång. Jag har haft biotin i alla år men sen sa hovslagaren till mig att använda enzion i stället och gud så mkt bättre det är!! tycker jag i allafall! :angel: det är bra för min häst kan jag väl säga.

Resultat visar sig snabbt och nu har det vänt för oss och vi ser ljust på framtiden igen.. :banana:

Dessutom fick min häst MKT bättre man och svans och de började växa ut helt ny man och svans.(så den blev tjockare liksom)och på en månad så hade den växt hela tio cm. :)

Så funkar inte biotin på er häst, pröva enzion i stället, det fungerade perfekt! Visst lite dyrt är det kanske,men det är väl värt det. kostar 500kr per spann. tror det är ca 1kg i den.

Kram!

Jag vill oxå ge ett mkt bra tips om att få fina starka hovar...tipset heter ALGER:) :) ! Alltså alger i från havet! Min pålle hade torra hovar som lätt fick sprickor ch trasade sig i kanterna men nu, efter 2-3 månaders användning av alger, är dom hur fina som helst!
Märket heter "Alg-börje" om jag inte minns fel och det var min mkt duktiga hovslagare som rekommenderade detta! Och förutom att hovarna blir jätte fina så är alger dokumenterat MKT effektiv mot t.ex sommar exem, klåda, dåliga magar m.m....dessutom får hårremen en vacker glans! :) Det ända som är minus är att alla pållar inte äter detta....det luktar (och smakar antagligen) inte speciellt gott.:crazy: ....men det är värt ett försök!:idea: Jag rekommenderar det STARKT och kan intyga att det funkar jätte fint med mina pållar i alla fall!;)

Jag köpte på EKOhallen

Vet ni nån stans Enzion säljs nära norska gränsen??? Evt. internett-affärer som skickar til Norge???

Tackar

Senast ändrad av en moderator:

ulle.j skrev:
Det kostade 434:- för 1,36 kg. Ganska billigt tycker jag,när jag jämfört med andra butiker och nätet. På ett ställe här på nåtet kostade samma burk 595:-...:eek:

hur länge räcker denna nurk på 1,36 kg? en månad eller längre? känns väldigt dyrt om d e månadspris på typ 500 spänn..

funkade super på in häst med,hans hovar växte så snigelsakta så de de var hemskt...

Han fick enzion i ett år sen tog vi bort ,har inte behövts sen dess

hur länge räcker denna nurk på 1,36 kg? en månad eller längre? känns väldigt dyrt om d e månadspris på typ 500 spänn..

oj det var länge sen jag kollade in min egna skapade tråd:o men eftersom jag själv tycker enzion är så bra så gör det kanske inget me en putt uppåt:)
Till en början om din häst har dåliga hovar så är det full dos som gäller och då kostar det alltså 430-500kr i månaden, men i regel så efter en månad kan du trappa ner till hälften iallafall (alltså 2mått).

Lycka till, o jag hopps ni som prövat det har fått lyckat resultat!

He, he gamla trådar läses fortfarande!
Undrar bara vart zinket tog vägen?? Ngn som vet hur mkt zink som finns i enzion? Ha det gott!

Använder ren MSM från hovis samt vid behov även Alosin, rek av både vet samt hovis! :bow:
Har dock provat det som finns ute i affären men det ger inte samma skjuts även om det är bra... (Dom blandar väl ut det lit för att tjäna mer på det.. :angel:)

Pållens "kexchokladfötter" är ett minne blott :banana:

Har oxå hört gott om enzion, problemet för mig var att få ihop en välbalanserad foderstat när jag skulle fodra med det...

Fast den mängd mineraler och aminosyror som ingår i i dagsdosen ”1-3 ounces” av Enzion får hästen väl i sig med råge om den har en välbalanserad foderstat? HH

Tack, så behövde inte jag skriva det. Jag tjatar och tjatar om samma sak när det gäller dåliga hovar. Balanserad foderstat först och främst, allt annat är sekundärt. Istället för att ta till enstaka dyra fodermedel, bör det väl vara långt mycket bättre att se över foderstaten i sin helhet och det bör ge ett bättre resultat än något annat.

Tack, så behövde inte jag skriva det. Jag tjatar och tjatar om samma sak när det gäller dåliga hovar. Balanserad foderstat först och främst, allt annat är sekundärt. Istället för att ta till enstaka dyra fodermedel, bör det väl vara långt mycket bättre att se över foderstaten i sin helhet och det bör ge ett bättre resultat än något annat.

En fråga till dig Boj bara... : )

Om jag skriver vad min häst äter här kan ju hjälpa mig att balansera foderstaten på ett annat sätt än vad jag gör idag för att hans hovar ska bli bättre, utan att någonting annat blir lidande så att säga? Skulle vara så bra med ett förklarade inlägg på hur man ska tänka då när du räknar ut en balanserad foderstat för att hans hovar ska få bättre kvalite?
Analys på höet:

Torrsubstans 84%
Smältbart råprotein 86 g/kg foder
Energi, foder 8.8 MJ/kg foder
Kalcium Ca 4.1 g/kg foder
Fosfor P 1.8 g/kg foder
Magnesium Mg 1.8 g/kg foder
Kalium K 8.2 g/kg foder...

Min arabvalack på 7 år får...

Morgon: 2 dl havrekross
morötter
2 kg hö...

Insläpp: 2 dl havrekross
morötter
2 kg hö

Kväll: 1 dl betfor ( mätt torr )
2 dl havrekross
0.75 dl mineraler ( Krafft Blå )
morötter
2,5 kg hö

Står på halm..

Hur skulle jag med denna kunna förbättra hovarna?

Ha en bra dag!

Man kan säkert ge det i förebyggande syfte. Men jag tror mer på en bra foderstat vilket redan står i tråden.

i och med att min häst fick enzion då hon va skadad så hjälpte inte en balanserad foderstat.Jag hade helt enkelt för "kort" tid på mej. Skulle hon ha någon hov kvar så va jag tvungen att göra ngt fort och full dos av enzion en månad sen fortsätta i betydligt mindre dos till ny hov växt ut gjorde susen, rsultatet kom MKT fortare. Jag har riktigt bra hö och hade en bra uträknad foderstat men ibland fungerar inte allt som på räls.

Det finns säkert tillfällen när det kan vara bra att ge tillskott för hovarna. Jag gav min häst ngt som innehöll biotin (minns inte vad det hette) när hon hade haft fång. jag menar mer om man tänker på lite längre sikt. Då är det nog bättre att lägga pengarna på ett bra foder. dessa tillskott är ju inte gratis precis.

Finns Biotin på Tradera nu till riktigt bra pris. Har inte köpt det men innehållsförteckningen ser bra ut

måste tyvärr va lite negativ här. min häst har dåliga hovar. det är genetiskt och medfött. han har en uträknad välbalanserad foderstat och jag provade med enzion efter tips av min mkt duktiga hovis för att främja hovtillväxten. Hände ingenting. Har provat 5 burkar. Vissa fungerar det på och vissa inte. tråkigt nog. Roligt att det fungerade för Dig TS :)

måste tyvärr va lite negativ här. min häst har dåliga hovar. det är genetiskt och medfött.

Jag håller med dig, att en häst har dåliga hovar betyder inte alls att den har en foderstad som inte är välbalanserad.:mad:

Många hästar svarar positivt på Enzion, min är en sådan.

Man kan säkert ge det i förebyggande syfte. Men jag tror mer på en bra foderstat vilket redan står i tråden.

Skulle inte du kunna titta på min då och se vad det är som är i obalans i den så att man förstår vad man ska leta efter..

Ha en bra dag!

Är detta nått man kan ge även i förebyggande syfte? Eller är det bara vid besvär??

Men kan nog ge det i förebyggande också... Jag har köpt Enzion, men jag har bara gett det i två dagar till hästen och än ser jag inga guldskor..;)

Skulle inte du kunna titta på min då och se vad det är som är i obalans i den så att man förstår vad man ska leta efter..

Ha en bra dag!

Om det är den häst som du har entråd om så tror jag som flera andra att det beror på en skada och inte på ngn brist av ngt. Nu är jag inte bra på detta med hovar men har ändå svårt att tro att det kan bli som den pga något annat än en skada.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 905
H
Hästmänniskan Tjosan! Jag har tidigare haft en ridtravare på foder, men nu efter en häst-break på några år så är jag sugen på att starta igång igen...
Svar
5
· Visningar
1 626
Senast: Hepzheba
·
Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 410
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama