ENZION o BIOTIN

Sv: ENZION o BIOTIN

Jag vill oxå ge ett mkt bra tips om att få fina starka hovar...tipset heter ALGER:) :) ! Alltså alger i från havet! Min pålle hade torra hovar som lätt fick sprickor ch trasade sig i kanterna men nu, efter 2-3 månaders användning av alger, är dom hur fina som helst!
Märket heter "Alg-börje" om jag inte minns fel och det var min mkt duktiga hovslagare som rekommenderade detta! Och förutom att hovarna blir jätte fina så är alger dokumenterat MKT effektiv mot t.ex sommar exem, klåda, dåliga magar m.m....dessutom får hårremen en vacker glans! :) Det ända som är minus är att alla pållar inte äter detta....det luktar (och smakar antagligen) inte speciellt gott.:crazy: ....men det är värt ett försök!:idea: Jag rekommenderar det STARKT och kan intyga att det funkar jätte fint med mina pållar i alla fall!;)

Visst alger i all ära, de är bra.. Men, vart kommer de ifrån? Jo, korallrev och annat som är extremt viktigt för havets ekosystem. Alger är alltså inte särskilt miljövänligt att fodra med, snarare skadligt för miljön. Fodrade med det för längesedan, men slutade snabbt när jag insåg att kalken kom från korallerna.

Tror ni enzion funkar om man "bara" vill ha tjockare man och svans, hennes hovar är av bra kvalitet som det är, men manen och speciellt svansen är i tunnaste laget.

Senast ändrad:

Någon som vet om detta kan vara bra till en shettis som har lätt att få hålväggar och sedan inpackningar i dessa?
Shettisar brukar ha hårda o bra fötter, men inte min..

Säljer Börjes det fortfarande? Och vad kostar det nu mera?

Visst alger i all ära, de är bra.. Men, vart kommer de ifrån? Jo, korallrev och annat som är extremt viktigt för havets ekosystem. Alger är alltså inte särskilt miljövänligt att fodra med, snarare skadligt för miljön. Fodrade med det för längesedan, men slutade snabbt när jag insåg att kalken kom från korallerna.

Nu är jag inte alls insatt i marinbiologi men undrar ändå om alger kommer ifrån korallrev? Det måste i så fall bara vara en ytterst liten del av alla alger som finns och kanske då speciella arter. Är det just dessa som man ger till hästar eller hur hänger detta ihop? Att det finns kalk i ett korallrev är jag med på. Innehåller alger sedan kalcium? Jag inser att det är mkt om alger som jag inte vet.

Läser man innehållsförteckningen så står det att det är 100% korallfossil, och det är inget man odlar fram precis.

Läser man innehållsförteckningen så står det att det är 100% korallfossil, och det är inget man odlar fram precis.

Jag undrar om vi pratar om samma sak? Jag menar det du svarade på:

Citat:
Ursprungligen postat av Trinity
Jag vill oxå ge ett mkt bra tips om att få fina starka hovar...tipset heter ALGER ! Alltså alger i från havet! Min pålle hade torra hovar som lätt fick sprickor ch trasade sig i kanterna men nu, efter 2-3 månaders användning av alger, är dom hur fina som helst!
Märket heter "Alg-börje" om jag inte minns fel

Jag har slagit upp Alg - börje. det är alger från ishavet. Det låter inte riktigt som korallfossiler.

Jag undrar om vi pratar om samma sak? Jag menar det du svarade på:

Jag har slagit upp Alg - börje. det är alger från ishavet. Det låter inte riktigt som korallfossiler.

Nu är det ju så att Alg- Börje är ett företag och de säljer mer än en produkt. Det framgick inte heller i det inlägg jag svarade på vilken produkt det var som skulle användas.

Det står att läsa om Alg-Börjes foderkalk, så här; Alg-Börjes foderkalk består av en fossil kalkalg i mjölform som är mycket
lättupptaglig för våra husdjur,
foderkalken innehåller förutom kalcium, magnesium och fosfor, en stor mängd
olika mineraler och spårämnen.

Även om det inte var denna produkt som åsyftades har iaf jag svårt att stödja ett företag som utnyttjar naturen på detta sätt.

Alg- Börje har även en produkt med det talande namnet Corallkalk och på hemsidan står det så här om det (det är slående likt foderkalken, fast vänder sig till människor,
En 100 procent ren naturkalk i mjölform som består av den fossila kalkalgen
Lithotamnion, vilken är mycket lättupptaglig för oss människor.
På grund av försurningen, så har det mesta av den naturliga kalken i våra
åkerjordar försvunnit – därför är det viktigt att tillföra kroppen extra kalk.
Corallkalken innehåller förutom kalcium, magnesium och fosfor en stor mängd
olika mineraler och spårämnen.

Herregud mina katter får inte ens äta mat som innehåller vare sig torsk eller tonfisk (enligt innehållsförteckningen), av samma anledning.(eller utfiske och utrotningsrisk snarare)
Det kan säkert tyckas att jag överdriver det här, men faktum kvarstår, utan korallrev- inga levande hav (iaf enligt forskarna)

Senast ändrad:

Tror ni enzion funkar om man "bara" vill ha tjockare man och svans, hennes hovar är av bra kvalitet som det är, men manen och speciellt svansen är i tunnaste laget.

Japp det kommer på köpet!!! i allafall på min häst! Man såg väldigt väl i svans och man.
Hov,man o svans fick en omgång av enzionet.

Nån annan frågade om det fanns på börjes, ja det gör det och det kostar runt 450 kr per burk. Full dos räcker i en månad.

OKi tack. Va dyrt.... Men kanske värt det..
Men ja ska göra ett prov nu under sommaren o låta ponnyn gå o se om hans fötter håller.
Inga inpackningar till följd av hålväg dom senaste två gångera hovis varit här! trots blöt "vinter".

Då är ju Steel Joint rena rama billighetspreparatet.:banana:

En hink a 15 kg kostar 800 o räcker många månader:idea:

Jag har aldrig provat Enzion i o m att jag fick den effekt som jag ville ha av SJ.

Det är ett dolomitkalk o kisel- som ska göra att upptaget blir bättre.

Har ju under vintern testat Ursonne- ett örtmineral med algkalk o blev mindre nöjd med hur hästarna såg ut. Är nu tillbaka till SJ o Chevinal.

Då är ju Steel Joint rena rama billighetspreparatet.:banana:

En hink a 15 kg kostar 800 o räcker många månader:idea:

Fodrade med SJ förut och det var jättebra för hovar och leder... men, hästen blev i princip konstant brunstig, så jag slutade med det och fodrar nu med MSM (för lederna).
Men visst det var väldigt prisvärt.

Nej, det var året runt och jag läste någonstans om andra som hade råkat ut för samma sak, det var då jag bestämde mig för att sluta, även om jag i övrigt var mycket nöjd med produkten.
MSM funkar fint som ersättning nu till lederna.

Mitt varmblods valack hade också ganska dåliga hovar, hovslagaren sa att när hon spikar i spiken känns hoven som smör , och hon sa att jag skulle pröva Enzion och inte sko honom på några månader, fast han ömmar när han inte har skor så han fick stå. Och bara på mindre än en månad så var hoven hård som vanligt :), och nu anväder jag det bara under vinter och sommaren så att hästens kropp kan producera själv under hösten och våren, mkt bra val om hästens hovar är mjuka.

Jag har och använder fortfarande Biotin men tycker inte det gör någon större verkan så jag ska prova Enzion.

Fanns på Stallbacken Börjes Tingsryd?

Tack!! :bow:

Hej allihopa! :)
Måste tränga mig in i denna tråd då jag fick detta "mirakelmedel" kastat i ansiktet igårkväll :d

Har aldrig hört talas om de tidigare men som jag läst här å hörde igår så verkar det vara bra?!

Men nu undrar jag...

Hur mkt ska man ge? hur ofta? en gång/dag eller nån gång/vecka lr flera ggr/dag? snackar vi matskedar eller dl/liter? :P

Har en haflingervalack på 10 år som fick fång 2009, men har sedan dess vatt "fångfri" alltså utan symptom.. Han väger väl runt 400 kg ungefär. Äter hö och Primero total (http://www.primerototal.eu/2vfA.html) Nästan året runt.. Har gett brunalger tidigare men efter ett tag ville han inte äta de längre = ÄCKLIGT! ;P

Har blivit tillsagd av min förra hovis att han skulle ha biotin (för att de dåliga efter fången skulle växa ner och försvinna) Dock vill jag väl inte påstå att jag tycker de har hjälpt ngt spec..

Överlag måste ja säga att han alltid haft dåliga hovar, (Ätit mängder me socker osv hos förra ägaren) han är skodd runt om för att inte bli öm, så han har väl inte haft/har de bästa hovarna...

Hovis jag har nu rekommenderade Enzion och jag skulle kunna tänka mig att prova det, Men ni som har "fånghästar" själva, hur tycker ni att de funkar?

(är väldigt nojjig att fången ska komma tillbaka, trots att han verkligen inte är i riskzonen längre då han bantats ordentligt å är numera en häst å inte FLODhäst! :)

funkar de att ge till en fånghäst?

Ha de fint gott folk!:)

Enzion är en dyr och meningslös produkt.

Ge din häst en balanserad och näringsriktig foderstat istället så kommer hovkvaliteten att förbättras radikalt.

Det enda som är bra med denna produkt är att det innehåller aminosyran metionin som behöves för att bilda keratinet i hoven. Du kan emellertid köpa ett metionintillskott eller ge potatisprotein istället. Det blir mycket, mycket billigare.

Den viktigaste mineralen för hovkvaliteten och den som det brukar vara brist på i ett grovfoder är zink. Produkten innehåller visserligen en liten mängd zink (70 ppm) men detta är på tok för lite. Man skulle behöva ge 5,7 kg/dag av denna produkt för att komma upp i underhållsbehovet av zink för en 500 kg häst!! Desutom innehåller produkten MINST 100 ppm järn genom tillsatt järnsulfat. Järn hämmar upptaget av zink och dessutom lagras ett järnöverskott i kroppen. Järn är definitivt ett mineral man ska undvika om man har en fånghäst. Det finns andra trådar här som diskuterar sambandet mellan järnöverskott (iron overload) och IR. Betydligt bättre är att skaffa zink- och koppartillskott istället.

Om du ändå vill köpa ett hovtillskott så välj ett som inte innehåller tillsatt järn och som innehåller mer metionin och zink än Enzion. Hoof Aid t.ex. innehåller inget tillsatt järn, 7 gånger mer metionin, 80 gånger mer zink och 2400 gånger mer biotin!!

Du kan läsa mer om vilka näringsämnen som hoven behöver här:

http://www.hovbalans.com/artiklar/Fodra hovar1.pdf

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 905
H
Hästmänniskan Tjosan! Jag har tidigare haft en ridtravare på foder, men nu efter en häst-break på några år så är jag sugen på att starta igång igen...
Svar
5
· Visningar
1 626
Senast: Hepzheba
·
Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 410
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama