Enzion, kiselgur och annat som kan tänkas vara bra för hovar

LinnK

Trådstartare
... som kan tänkas vara bra för hovar

Jag har gett mina hästar ett mått kiselgur/dag i två veckor nu ungefär,
bara för att se om ena hästens man blir lite fräshare, då linfröolja inte biter på den.
Det sägs även ge bättre hovar.
Än är det ju för tidigt för att se om det stämmer.

Jag funderar även lite på enzion då jag märkt att hovarna har börjat bli lite dåliga på båda två. Enzion verkar dyrt men bra efter att ha sökt på nätet..

Fodrar ni med något av dessa medel?
Hur tycker ni att det funkar?

Nåt annat som kan tänkas vara bra för hovarna?

biotin har jag hört att det inte hjälper alls, det är som att kasta pengarna i sjön har flera av mina bekanta sagt.. så det vill jag inte prova i första hand iaf..

har ni andra tips om hjälp till hovarna?

Sv: Enzion, kiselgur och annat som kan tänkas vara bra för hovar

De flesta tillskott är som att slänga pengarna i sjön, det finns inget bevisat "undermedel" i dag.

Det jag tycker hjälper bäst är en bra foderstat. De gånger vi givit lucern har det haft mycket positiv inverkan - men då blir också den totala foderstaten bättre ;)

Jag ger enzion till min häst, och jag tycker att det fungerar bra:).
Min häst har haft torra hovar med mycket sprickor, men sedan jag började med enzion + fodertran har de blivit mycket bättre:banana:.
I mitt fall började hovarna växa lite fortare och därmed växte "problemen" bort fortare. Man börjar med en dunderkur för att så småningom minska på "dosen". Ganska dyrt, men klart prisvärt;)

jag har gett min ena häst biotin för hovarna och jag upplevde att det funkade väldigt bra.
hon hade alltid väldigt sköra hovar förut, och dom gick sönder så fort hon slog i dom i någonting.
men efter att hon började få biotin har dom blivit mycket finare och även hovslagaren har sagt att han tycker att dom har blivit bättre.

jag ger biotin,, har gjort det i 2 år nu.. och hästen har helt andra hovar... från att vara spröda sköra å fick mkt sprickor i så går han nu barfota året runnt förutom värsta vintertiden... Inga sprickor å trasar inte sönder alls längre!
Hovslagaren muttar lite bara för han har så starka hovar nu så det är lite svårt att spika i sömen å att raspa!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 809
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 850
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka