Envist varmblod som sparkar bakut! :S

A

Ankiz90

Hej. Jag har ett envist varmblod på 17år på foder och jag har haft han i ett år. Han var hur snäll som helst dom två första månaderna men sen har han blivit helt knäpp. Han började med att springa ifrån mig i hagen och sen puttade han in mig i väggen. Sen har han bara blivit värre och värre med att börja sparka mot mig i hagen och galopperar i full fart mot mig.:( Jag är ju rädd för han nu, han var ju inte alls så föut och jag gör så som han har blivit omskött förut. Jag liksom kan bara inte förstå. I sommras i juni/juli började han sparka bakut och jag trodde att det bara var glädje skutt men det är det inte längre. Han sparkar bakut hela tiden och jag rider han ca. 4-6ggr i veckan. Han har vart jätte nära att få av mig från ryggen flera gånger men jag har suttit kvar för glatta livet. Min utrustning är det inget fel på. Jag har kollat om det kan vara något som skaver eller gör ont men inget. Han har haft ont i ryggen men det är borta nu för ett bra tag sen. Han älskade att hoppa förut men helt plöttsligt en dag började han stegra lite smått och försöka slänga av mig när jag skulle hoppa.. Min mamma och pappa vill inte lyssna ett skit heller. Dom säger typ: Nej då, det är ingen fara. Han tar bara några glädjeskutt. Det är inget att vara rädd för. Men jag är ju rädd för han lite grann. Jag kämpar och kämpar men känner att jag inte klarar av att hålla på längre men jag måste kämpa för det är mitt ändå sätt att få rida. Jag behöver verkligen ridningen som något lungnade och roligt! Jag älskar att rida men inte på en halvgalen häst som jag kan dö när som helst med. det är bara så svårt för dom att förstå att jag är värd något bättre en ett varmblod som försöker slänga av mig. Det är bara mig han gör så med också. Jag har tävlingsabitioner och vill ha ett intresse men jag har gjort allt för att försöka rädda det jag har jusst nu. Men det verkar inte funka alls. Det handlar om mitt liv. Jag har enkligen fått en häst men sen blir det såhär, guud! Mitt liv tillhör hästar!
:confused:Hjälp mig snälla och skriv om ni har några råd om hur man får en häst att sluta sparka bakut och dumma sig. Jag tappar snart intresset för att rida när jag inte kan få rida på en häst som inte bråkar med mig så fort jag säger åt honom att göra någonting. :cry:

Kram <3

Sv: Envist varmblod som sparkar bakut! :S

Eftersom det bara är dig han gör som han gör med har han helt enkelt tagit över! Är du helt 100 på att han inte har ont tycker jag du ska ta hjälp av en duktig instruktör som kan hjälpa dig :)

Eventuellt också någon rutinerad och tuff ryttare som kan rida hästen ibland också?

Antar att en sadelutprovare/sadelmakare kollat utrustningen.
Kanske en god idé att låta en kiropraktor ta en titt på honom om det inte är gjort, då du skriver att han har haft ont i ryggen.

Får hästen för mkt energi?

Jobba med ledarskapsövningar. Du är ledaren, dig ska han absolut inte hota!
Prova att göra annat än att rida, tömkör, osv. Ska du rida; longera en kort stund, eller kör lite ledarskap innan ridningen.

Vbl skriver du, menar du vbl travare? Någon kanske kan hjälpa dig att köra honom?
Som Borin även skriver, TA HJÄLP.

Hoppas att det löser sig för dig, stort lycka till!!

Jag instämmer de två föregående som svarat. Det verkar som om hästen har tagit över och helt klart behöver du ha hjälp med att komma över din rädsla.

Immer

Även jag sällar mig till övriga svar du fått. Ta hjälp! Så länge hästen känner att du är rädd kommer den bara att bli värre och tillslut kanske de träffar med sparkarna eller får av dig...

...och om du lyckas få hjälp att lösa problemen med din nuvarande häst kommer du att vara mycket bättre rustad även om det skulle bli så att du skaffar en annan häst eftersom de flesta hästar kan ta över om situationen uppstår.

Kan inget annat än att hålla med föregående talare. Som jag ser det handlar det om 2 saker;

1. Hästen har ont eller får ont av något, eller
2. Hästen har ifrågasatt dig som ledare och sett sin chans och nu tagit över den rollen.

Är utrustningen kollad (även om de inte får sår kan t.ex en sadel sitta illa), skulle jag gå vidare med att kolla tänderna hos en utb. hästtandläkare och en kiropraktor ifall den är snedställ. Sedan skulle jg ta hjälp av någon som kan sin sak om hästhantering och ledarskap.

Ingen häst är "elak" utan anledning. De måste använda kroppsspråket för att göra sig förstådda, och det tror jag din häst försöker med.

Du skriver att du är värd något bättre än ett varmblod som försöker slänga av dig.

Jag skulle vilja vända på det, Ditt varmblod är värd något bättre än någon som inte vill ha den... Hela inlägget känns det som att hästen skriker att den har ONT eller mår dåligt på annat sätt, något är FEL och du tycker synd om dig själv?

Ge bort eller sälj hästen till någon som är intresserad av att lösa problemet istället för att bara säga att hästen dummar sig. Jag har aldrig träffat någon medvetet elak häst...

Du jag tycker faan heller synd om mig själv bara.. jag älskar den hästen och vill inte göra mig av med honom för något i världen!!! Jag skrev här för att kolla om någon hade någon idé om vad jag kunde göra för att JAG bryr mig om honom.. jag var inte ute efter någon som säger att jag tycker synd om mig själv men det är synd om hästen. Och JA, jag tycker att jag inte ska behöva vara med om att han försöker slänga av mig hela tiden... HUR KUL ÄR DE?! Ni måste väl ändå förstå att jag blir ledsen.. jag får ingen hjälp av någon fast jag frågar så jag måste vända mig någonstans, och då vände jag mig hit för att kolla om ni hade någon idé. Jag har en JÄVLAR till KÄRLEK till den hästen och hoppas att ni förstår det!! Det jag minst vill är att göra mig av med honom.. Jag vill bara hjälpa honom..

Jag ska antagligen vända mig till en tränare som dom flesta tycker.. Jag har funderat på det länge och jag måste bara få mamma att ställa upp på mig först... Jag vill ju verkligen fixa det här..

Du, jag tycker synd om dig... det är inget roligt när ridningen inte fungerar. Har du pratat med hästens ägare? Du skriver att du har honom på foder, så jag undrar om du kan ta upp problemet med ägaren och säga att det inte fungerar längre. Kanske vill ägaren hjälpa dig?

Annars tycker jag att du ska visa dina föräldrar vad du har skrivit här, de måste förstå att du inte klarar av hästen som det är nu utan du behöver hjälp.

*kl*

Till Ts; det verkar i mina ögon som om hästen helt enkelt tagit över ledarskapet. Han testade om det gick att skrämma dig och det gick, alltså fortsätter han.. Du behöver en tränare som kan hjälpa dig ta tillbaka ledarrollen om du ska ha kvar hästen. Dina föräldrar måste dessutom lyssna på vad du säger, det är farligt med en häst som tagit över!

Joo, jag vill så gärna göra så mkt jag kan för min häst och hade tankarna på att åka och träna på ridklubben för instruktör bortanför oss. Men jag måste bara fixa transport... :( Det är inte så lätt.. någon idé ifrån er som kollar in detta?

Många tränare kommer ut och håller lektioner. Välj en som har erfarenhet av varmblodstravare.

Ursäkta om du tog illa upp, men på ditt inlägg kändes det som om du tycker att det är hästens fel och sådant gör mig ganska ledsen...

Men jag tycker inte att det är hästens fel.. Jag älskar honom verkligen och vet att det är något fel.. :( Men jag ska försöka att fixa så jag får rida för tränare.. Men jag har kollat upp och hittar ingen tränare som kommer ut och jag har ingenstans att rida.. jag kan inte rida på gräset för han halkar bara och det är jätte jobbigt för båda.. Men jag måste försöka att hitta en transport jag kan få låna ca. 2ggr i månaden.. jag har redan hittat en intressant tränare..:smirk:

Se till att det är en sakkunnig på just det område du behöver hjälp med! Tänker kanske en som håller på med "NH" eller liknande, hur man ska klassa det. Själv har jag uppfattningen att typiska ridinstruktörer kanske inte är införstådda med hästars beteende, utan det bara blir "ett kock stryk som behövs för att sätta den till rätta"

Drar inte alla över en kam, bara min egna uppfattning. Finns stora skillnader på hästfolk och hästfolk. Viktiga är att den förstår hästarnas naturlig beteende och kan jobba utifrån det.

Lycka till!

ja, jag ska prata med henne och kolla om hon håller på med NH, annars fanns det en till också som jag kan prata med..:D Det finns lite tränare här och där men ingen som åker ut längre.. så jag måste ju försöka att hitta en transport att låna ibland..

Joo, jag vill så gärna göra så mkt jag kan för min häst och hade tankarna på att åka och träna på ridklubben för instruktör bortanför oss. Men jag måste bara fixa transport... :( Det är inte så lätt.. någon idé ifrån er som kollar in detta?

Finns det inga hyr-släp i närheten? Nån granne som vill hyra ut? Du lär få börja jobba från marken, att bli ledare där innan du kliver upp. En häst som uppfattar sig som högre i rang än ryttaren har en viss tendens att protestera ordentligt mot att bli riden..:bump: Prova att flytta undan honom. Så fort han kommer för nära så tvinga honom att backa. Går han på dig så tvinga bort honom nåt steg. Samma i boxen, man kliver gärna undan när de puttas eller trängs, men dit på en gång och knuffa bort honom. Hästar flyttar varandra hela tiden som dominanstecken. Och märker du att han börjar hota när du flyttar honom så gå därifrån och vänta med det arbetet tills du har kunnig hjälp, så det inte händer nåt..:eek:

Jo, jag ska ta och kolla det.. men det kan inte kosta för mkt bara.. det är jag som får betala allt själv för mamma och pappa vill inte hjälpa.. :(
Jag ska pröva det du säger, putta undan hästen när han kommer för nära och lite sådant.. :)

ja, jag ska prata med henne och kolla om hon håller på med NH, annars fanns det en till också som jag kan prata med..:D Det finns lite tränare här och där men ingen som åker ut längre.. så jag måste ju försöka att hitta en transport att låna ibland..

Finns ingen privat person som du kan låna eller hyra för en billigare slant då? Men har du frågat om de verkligen inte åker ut? Här åker varje tränare ut vad jag vet. Visst får man betala lite för resan, men billigare än att hyra släp. :idea:

Finns ingen privat person som du kan låna eller hyra för en billigare slant då? Men har du frågat om de verkligen inte åker ut? Här åker varje tränare ut vad jag vet. Visst får man betala lite för resan, men billigare än att hyra släp. :idea:

jo, jag ska höra med grannen och min kompis om jag kan få låna någon av dom släpen. Men jag bor ju i mora i dalarna och jag har kollat men jag hittar ingen tränare, men det finns kanske fler hittar inga mer hemsidor eller någonting. Jag har ändå ingenstans att rida ialla fall om tränaren skulle kunna komma.. Jag har en liten gräsplätt men det går inte.. han halkar när jag rider där.. :( inget vill funka.. min mamma och pappa bara säger; -Ja, vi ställer upp och stjutsar dej men du får betala och fixa resten själv.. vi har inte tid.. jag blir så störd på dom.. sen är det inte ens min häst, så om jag lägger ner några tusen på honom kanske hon bara kommer om något åt och säger; -jag vill ha hem min häst och sen har inte hon bidragit alls.. känns jätte jobbigt.. mamma och pappa bara försöker halka undan allt hela tiden också.. dom fattar inte hur jävla ledsen jag blir när jag inte får någon hjälp.. :cry:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama