Envis två-åring som lämnar flocken

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag fick en tvååring i maj som jag nu har börjat ta med i skogen då jag rider någon av mina andra hästar, det finns en liten väg i skogen som är lite blöt och lerig och där VÄGRAR tvååringen att gå!

Jag har då: Lämnat henne där och ridit vidare på flockens ledar sto, stått och väntat på andra sidan i en timme. Unghästen kommer INTE!:devil:

Jag har tagit med mig resten av flocken( de är fyra sammanlagt) med duktiga ryttare på de resterande ridbara hästarna och lämnat unghästen och både galopperat i väg på vägstycket samt skrittat lugnt! Unghästen kommer INTE!:devil:

Unghästen går då hem i stället!:eek:

Hur ska jag på andra sätt få med mig denna extremt envisa unghäst om hon inte ens följer med sin flock som obehindrat kan gå på den aktuella vägen?:crazy:

Unghästen kan gå på andra blöta och leriga ställen men har fått för sig att denna väg helt klart betyder döden för henne, bara henne eftersom vi andra kan gå där!

Jag har nu vid två tillfällen fått ge upp och rida hem igen!

Någon som har tips på hur jag kan göra!

Sv: Envis två-åring som lämnar flocken

led hästen över stigen? Ha den som handhäst? Fattar det som att de är helt lös?

Glömde skriva att vi även försökte rida i flock och där jag hade unghästen i grimskaft, jag red först med unghästen med koppel och de andra två red tätt bakom henne för att vi i samlad trupp skulle gå över den livsfarliga vägen!

Försökt själv utan andra hästar förutom ledarstoet som jag red att få över henne kopplad!

Gick inte!

Jag skulle väldigt gärna vilja ha lite tips!:bow::banana:

Haha! Min kan oxå totalvägra att gå över nån liten obetydlig vattenansamling, då min äldre häst inte bryr sig ett duft om det. Så ja det kan ta en stund ibland att komma över sådannna saker.. Jag brukar vänta ut, sen blir min andra häst otålig, för han får ju då oftast stanna på nått "obevkämt" ställe, ja högt gräs, lr vatten. Nån gång har vi tvingats ta en omväg (vilket egentligen inte är att rekomendara, men nöden har ingen lag sas) då ena hästen lessnat och den andra ser ut som att döden väntar henne. Så då har man två hästar som inte är nöjda med sitationen, på olika sätt.. Men sen har hon oxå tagit sats och hoppat över, då hon blev rädd för nått bakifrån. så ja, det var ju inte heller så lyckat..

Oftast vill hon ju följa med, hon vill inte gärna bli lämnad ensammen, så där skiljer sig ju våra hästar lite från varandra.

Men det bästa är nog att försöka vänta ut, och ja jag vet det är lättare sagt än gjort ibland, speciellt när det kommer till riktigt envisa, ifrågasättande 2-åringar ;). Och draghjälp tkr jag borde ju underlätta, fast ibland undrar jag, speciellt om draghjälpen inte vill annat än gå därifrån och den lilla vägrar gå frammåt :rofl:... Ja du, man har alltid nya utmaningar med nya hästar, det som funkar på den ena verkar inte ha nån större effekt på en annan.

Lite skrämselövningar är ju toppen, för min häst, då jag har tiden och tålamodet att vänta ut hennes rädslor. att börja på en lagom nivå, sedan utöka. succesivt märker hon att brevlådor inte bitts, att presseningar inte är så farliga som de ser ut osv. Min andra häst har ju inte alltid varit en klippa, en gång i tiden var han oxå rädd för sådanna saker, vatten däremot har aldrig varit några problem. Och vissa hästar kommer nog alltid att vara mer försiktiga för omvärlden än andra.

men när man är 2 år så får man ta tid på sig, gäller bara att matte oxå är med på noterna ;). Ibland får man va lite påhittig.

Om jag var du skulle jag ta henne ensam till vägen, bara promenad dit och vänta ut och berömma när hon går på den. Bara nått steg till en början är gott nog, utöka sedan. inre demoner ska man kämpa med att få bort, inte förtränga, gäller både hästar å folk.

Om du leder den själv då? Ta i longerlina och prova om du kan driva på den bakifrån, antar att det bara är dragkamp om du försöker dra :) Innan kan du ju leda och driva den över andra leriga ställen och vattenpölar ett tag så den förstår hur den ska göra. Min häst vägrade gå i vattenpölar förut men efter en dag med träning för hand över och i vatten ett par gånger med belöning och beröm springer hon lika gärna rakt igenom stora pölar som att gå runt, fortfarande 6 år senare ;P

Ok! Det finns alltså fler galna tvååringar:rofl: Skönt att veta, min är även inavel så jag började fundera om det är där skon klämmer. Hennes föräldrar är halvsyskon!:angel

Jag ska testa era tips att gå dit själv med henne och bara få henne att gå ett par steg eller kanske bara ett på det specifika stället och sen gå dit med några dagars mellanrum!

Trodde aldrig att en tvååring skulle välja att lämna flocken, men man slutar aldrig att förvånas över dessa underbara djur och man är aldrig för gammal att lära sig nya saker!:banana:

Glömde skriva att vi även försökte rida i flock och där jag hade unghästen i grimskaft, jag red först med unghästen med koppel och de andra två red tätt bakom henne för att vi i samlad trupp skulle gå över den livsfarliga vägen!

Försökt själv utan andra hästar förutom ledarstoet som jag red att få över henne kopplad!

Gick inte!

Jag skulle väldigt gärna vilja ha lite tips!:bow::banana:

Förlåt... jag sitter och småfnittrar lite åt din självständiga och envisa unghäst. :rofl: ;)

Som axel skrev - kan du inte rida över från andra hållet, på väg hem? Då kanske det går lättare?

Kan du rida lite vid sidan av "det värsta" på vägen, en sväng ut i skogen och upp på rätt sida?

Glömde:

Kanske funkar det att gasa på lite - komma i galopp?

Provade detta åxå! Men icke:devil: Envis som synden tvärstannade hon i början av den livsfarliga vägen då vi andra drog i väg i full galopp och försvann, det var då hon bestämde sig för att gå hem!:bump::devil::eek::cool:

Om jag ska prova från andra hållet blir det en låååång promenad men jag ska testa även det, risken är ju att hon sticker igen och då är vägen tillbaka icke hästvänlig tyvärr!

Ston är ju smarta o kloka.:love:

Jag har en fullvuxen fuxmärr;) som har varit väldigt rädd för mark som ger efter o förra vintern skulle jag rida genom en av hennes hagar där tråden var avskuren.

det gick ta mig 17 inte. Hon gick in i sig själv o jag fick rida ut genom grinden.
Nu pratar vi inte blöt mark utan mkt snö.

På tillbakavägen gick det efter mkt övertalning. Mental blockering- som iofs är meningen med elstaket. Hon var dock ganska mallig att hon klarade av det- fick mkt beröm o luften gick liksom ur. Puuuh vilken bragd:rofl:

Ston är ju smarta o kloka.:love:

Jag har en fullvuxen fuxmärr;) som har varit väldigt rädd för mark som ger efter o förra vintern skulle jag rida genom en av hennes hagar där tråden var avskuren.

det gick ta mig 17 inte. Hon gick in i sig själv o jag fick rida ut genom grinden.
Nu pratar vi inte blöt mark utan mkt snö.

På tillbakavägen gick det efter mkt övertalning. Mental blockering- som iofs är meningen med elstaket. Hon var dock ganska mallig att hon klarade av det- fick mkt beröm o luften gick liksom ur. Puuuh vilken bragd:rofl:

Jo det där har jag åxå sett, hästar som vägrar gå mellan två stolpar eftersom det har suttit tråd där:rofl::rofl:

Min unga dam ska bli fälttävlans häst åt min dotter är det tänkt och med den envisheten kommer de säkert gå långt:rofl::rofl:

Berättade för en äldre innevånare i byn om mitt besvär med min envisa unghäst och fick till svar att det var inte så konstigt eftersom den vägen har varit förbjuden!

Då personen i fråga var barn för femtio-sextio år sedan fick ingen vara i skogen där vägen går!:eek:

Spökar det?:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar