Twirro
Trådstartare
Hejsan! Jag har ett litet problem med min medryttarhäst (d-ponny med typisk ponny envishet) som jag gärna skulle vilja ha förslag på lösningar för Jo, problemen ligger i när vi ska rida ut. Om vi tex tar att jag ska rida ut själv, omkring 100 m ifrån stallet brukar hon stanna och vägra gå.. Jag har fått förslaget att vänta ut henne, och jag ser till att ha all tid i världen och sitter och väntar. Men när hon tappar tålamodet börjar hon antingen backa, gå i sidleds eller försöka kasta sig runt. När hon kastar sig runt tar jag bara in henne på en cirkel, och går hon sidleds kommer hon inte så långt. Men när hon backar? Vad ska jag göra? Ska jag bara sitte helt passiv och låta henne backa, om hon så gör det hela vägen till stalldörren - ska jag bara fortsätta och visa att jag vill framåt? Eller har ni någon annan idé? Kan tillägga att hon blir likadan när jag har sällskap - ifall hon måste gå först! passerar hon den första hästens bog med sitt huvud blir det tvär stopp. Om det nu skulle vara så att hon har väldiga problem med att lämna kompisarna, hur ska jag gå tillväga för att träna bort det då? Men jag upplever det mest bara som att hon inte vill rida ut, för går vi mot padocken är det nemas problemas.. Gud så långt det blev xD men är det något som är otydligt så är det bara att fråga