Envis ponny - vägrar gå

Twirro

Trådstartare
Hejsan! Jag har ett litet problem med min medryttarhäst (d-ponny med typisk ponny envishet) som jag gärna skulle vilja ha förslag på lösningar för :) Jo, problemen ligger i när vi ska rida ut. Om vi tex tar att jag ska rida ut själv, omkring 100 m ifrån stallet brukar hon stanna och vägra gå.. Jag har fått förslaget att vänta ut henne, och jag ser till att ha all tid i världen och sitter och väntar. Men när hon tappar tålamodet börjar hon antingen backa, gå i sidleds eller försöka kasta sig runt. När hon kastar sig runt tar jag bara in henne på en cirkel, och går hon sidleds kommer hon inte så långt. Men när hon backar? Vad ska jag göra? Ska jag bara sitte helt passiv och låta henne backa, om hon så gör det hela vägen till stalldörren - ska jag bara fortsätta och visa att jag vill framåt? Eller har ni någon annan idé? Kan tillägga att hon blir likadan när jag har sällskap - ifall hon måste gå först! passerar hon den första hästens bog med sitt huvud blir det tvär stopp. Om det nu skulle vara så att hon har väldiga problem med att lämna kompisarna, hur ska jag gå tillväga för att träna bort det då? Men jag upplever det mest bara som att hon inte vill rida ut, för går vi mot padocken är det nemas problemas.. Gud så långt det blev xD men är det något som är otydligt så är det bara att fråga :)

Sv: Envis ponny - vägrar gå

Nu vet jag inte om det skulle fungera på din ponny men... När jag sitter på en häst som backar brukar jag försöka backa hästen tills dess att den tröttnar på det. Brukar inte ta så många meter innan de upptäcker att det faktiskt inte är så roligt om ryttaren vill att de ska backa. När jag känner att jag backat tillräckligt slutar jag och ger en lätt hjälp om framåtbjudning och förhoppningsvis har hästen då ingen lust att gå bakåt längre och går istället fram. När hästen går fram är jag bara som vanligt, tycker inte att det hjälper att bli arg. Fick lära mig metoden vid lastträning och den har fungerat bra även på ryggen.

Jag gör precis som Bartley gör när hästen börjar backa. Sen när den slutar så tvingar jag den att backa och DET är inte roligt att bli tvingad.
Jag gjorde det så senast som igår på min pålle. Efter allt det här regnandet så hade det svämmat över och runnit över grusvägen och det var jättefarligt!! :eek:
Så min pålle la in backen och jag bara satt där tills hon hade slutat, då tvingade jag henne bak ett par steg för att sedan skänkla och då gick hon och gick över det "farliga" vattnet. :idea:

kl.
Sådär gjorde min häst i början när jag red henne, hon har gjort så mot i stort sett alla nya ryttare som ridit ut själva.
Som föregående skriver kan man "tvinga" hästen att backa när den självmant slutat att backa.
För mig har det också fungerat att backa hästen åt det håll den inte vill gå, syrrn fick en gång backa min häst ut från stallplan eftersom att hon vägrade gå framåt :D
För mig har det aldrig hjälpt att bli arg, tålamod, tålamod och återigen tålamod är det som funkat för mig.

Min häst gjorde precis lika dant med mig ett tag.. när han tvär stannade och jag kände att jag helt enkelt inte kunde kontrollera det ifrån ryggen så hoppade jag av och ledde honom fram och tillbaka. Eller vi sprang fram och tillbaka på vägen där han stannade.. om han stannade så piskade jag på honom ifrån marken och så sprang vi kanske 50meter, vända, sprang lika långt osv. ända tills han inte ens tänkte stanna längre. Sedan hoppade jag upp och fortsatte rida bortåt och då stannade han inte en ända gång.

Något annat du kan prova är att piska till henne så fort hon stannar.. funkar på en del hästar, eller att du skänklar på när du känner att hon börjar tveka.

Eller så kan du prova att rygga henne när hon tvärt stannar. Rygga några steg, sen erbjuder du henne att gå framåt, väljer hon då att stanna igen så ryggar du igen .. funkar på några hästar (:

Tack för alla tips men jag tror tyvärr inte något av det funkar. Skulle aldrig få för mig att bli arg på henne för det vet jag bara förvärrar saker, men när hon slutar backa och jag säger till henne att backa mera tycker hon bara det är en utmärkt idé för då kommer vi närmare stallet. Vänder jag henne och backar mot det håll hon inte vill gå så kan jag backa hela ridturen om jag vill för det hjälper inte... Att slå henne är inte någon bra idé, hon blir bara rädd (då hon troligtvis blivit slagen förrut för hon är livrädd för en del spön).. Någon som har någon annan idé?

Ja att försöka få min häst att gå framåt med hjälp av spö är också lönlöst, dels blir hon stressad och sen går det bara fortare bakåt :p

Jag har provat lite olika varianter med min dam, hela första året jag red henne så kunde jag inte rida ut själv, vi kom kanske 500m sen backade hon hela vägen tillbaka till stallet.
Har provat att hoppa av och backa henne tillbaka till stallet när hon börjat backa, för när jag hoppat av är hon mer än villig att gå framåt, sen gå fram och förbi stället där hon stannade och sedan gått tillbaka till stallet och hoppat upp och ridit iväg och gjort om proceduren om hon börjat backa igen.
Numera är det väldigt sällan hon gör dom här dumheterna och jag behöver oftast bara ge henne lite tid så lyssnar hon när jag ber henne gå framåt.

När hon väl börjar backa när du försöker vänta ut henne börjar hon backa även om du bara sitter där? Det är alltså inte när du ber henne att gå framåt som hon börjar backa?

Senast ändrad:

Okej, värt ett försök! :) Det är lite båda: när jag ber henne gå gramåt så är det bakåt, och när hon tappar tålamodet är det alla håll förutom framåt :P Fast oftast bakåt dåra men ibland även sidleds som sagt :)

är du helt från vettet !!!??

att slå en häst (smiska) är helt oacceptabelt och kan anmälas som djurplågeri ... du borde nog se över hur du behandlar din häst innan någon anmäler dig !

Jag förstod inte riktigt om du kan leda henne från marken hemifrån?

Så gjorde jag med en tidigare häst som inte ville ut själv (och jag var dessutom själv rädd för att rida ut ensam). Jag promenerade många rundor med honom. Så småningom så gick jag bortåt och red hemåt och vid ett(? kommer inte ihåg om det blev flera gånger) tillfälle körde jag ut hö i förväg som han fick äta av vid vändingen.
Gissa om han hade spetsade öron nästa gång vi skulle ut?

I vårt fall var både han och jag rädda för att ge oss ut själva så jag tog mig god tid att vänja oss bägge genom att promenera. Bra motion dessutom.

Det där med att ha nått att äta är ju bra :) Jag kan leda henne med protest men hur mkt jag än leder henne så blir det ändå samma problem när jag sitter på, antagligen för att hon känner sig säkrare med mig på marken (kan ju tilläga att detta är en väldigt rädd fröken så hon gillar att ha stöd och någon som går före)... Har även funderat på att bygga upp vårat förtroende genom att börja träna henne för läskiga saker och att vi ska lösa det tillsammans eller liknande.. det kanske hjälper? :)

Det kan ju vara så att sara inte Piskar utan uttryckte sig lite fel också, visst kan man väll tillrätta visa hästen med spöt genom att dutta bestämt på dom (så länge inte hästen stannade för att den är rädd), det tycker iaf jag är okej.. Tror (och hoppas) inte att sara misshandlar hästen, utan kanske bara uttyckte sig lite fel? :)

Sikta in dig på ett elstängsel, ta tag i manen och vänta nästa gång hästen backar. Min förra "backare" slutade efter jag gjorde så.

Alternativt två snabba rapp på rumpan och tala om vem som bestämmer. Man kan hålla på och locka och pocka och gulla och få ett resultat efter lång tid - eller så tar man den snabba "hårdare" vägen och får en häst som lär sig att framåt betyder framåt och att matte bestämmer.

Det innebär inte att man ska piska sin häst hela tiden eller vara arg hela ridturerna - men när hästen larvar sig och ska vända/backa hem - då är det slut på leken.

Jag har också en häst som ibland bestämmer sig för att man absolut inte kan gå framåt om man är ensam ute i skogen. Hon kör hela repertoaren, med att backa, snurra runt, bocka och studsa.

Bestämde mig från början att det viktigaste är att vi kommer runt den runda som jag tänkt mig. Började hon joxa väntade jag tills hon stod till med näsan åt rätt håll, satt av, ledde henne en liten bit framåt, satt upp igen, osv. I början stannade hon och krånglade på samma ställen varje gång, då satt jag av innan krånglet kom, ledde henne förbi stället och satt upp strax efter. Det ledde till att rundorna kunde ta ganska lång tid att rida, men runt kom vi i alla fall. Jag tänkte att det var viktigare att hon inte fick lyckas med att vända och gå hem, än att jag satt i sadeln till varje pris.

Stoppen blev gradvis färre och färre, och när jag kände mig tillräckligt säker på att hon inte skulle lyckas slänga av mig slutade jag sitta av när hon stannar. Backar hon vänder jag henne och backar åt hållet vi ska. Snurrar hon runt får hon vackert fortsätta snurra tills hon har näsan i rätt i riktning igen. Men hon kommer ingen annanstans än framåt på den vägen jag har bestämt oss för.

Första diskussionen uppsutten tog säkert en kvart, men sedan gav hon sig och knatade glad i hågen vidare. Nu mera är diskussionerna ganska sällsynta (och förekommer oftast när hon är brunstig... :p) och framför allt tar det inte så lång tid innan hon kommer på att hon ändå inte slår mig i envishet, och att det är lika bra att gå fram. Det kanske inte är det mest effektiva sättet att träna på, men det har funkat för oss.

Det enda som har hjälpt mig med dessa problem är att visa min plats. Det är jag som är ledaren, kort och gott. En häst som tänker bakåt ska man inte backa mer. Markarbete, tillit och lite små enkla volter samt gå vart som helst - bara det är framåt. Bara det inte är att stå stilla eller backa. Det behöver inte vara rakt fram, men fram ska det vara. Så ska det vara enkelt också. När du känner att hon ge sig, och faktiskt förstå att hon ska lyssna på dig, så ge henne beröm, gå en liten bit till sedan hem. Ta bara en liten runda den dagen och behåll allt det positiva hos hästen. :)

Om du tar in henne på en pytteliten volt när hon ryggar då? Böj halsen så mycket att nosen hamnar vid ditt knä och rid på runt, runt, de flesta hästar brukar ledsna snabbt på att gå runt sådär. Tror heller inte det är nogon idé att bli arg, utan lugn och fint korta en tygel mycket (den andra ganska lång) och ta in henne på pyttevolten. Lycka till!

Sikta in dig på ett elstängsel, ta tag i manen och vänta nästa gång hästen backar. Min förra "backare" slutade efter jag gjorde så.

Alternativt två snabba rapp på rumpan och tala om vem som bestämmer. Man kan hålla på och locka och pocka och gulla och få ett resultat efter lång tid - eller så tar man den snabba "hårdare" vägen och får en häst som lär sig att framåt betyder framåt och att matte bestämmer.

Haha min häst backade in i ett stängsel med el när vi red i en sommarhage, var dock inte min mening att hon skulle göra det, blev en jädra fart framåt men hon glömde det rätt fort och fortsatte med sitt backande :p

Det är ju inte på alla hästar som det fungerar att "sätta hårt mot hårt" så att säga, på min fungerar det inte alls hon blir jättestressad och det går bara ännu fortare bakåt. På henne var jag tvungen att vara lugn, envis och bestämd och det gav resultat även om det tog tid men som sagt det gick inte att få henne att gå framåt med hjälp av spö på rumpan och ta den hårda vägen.

Har haft min häst i fyra år nu och kan numera utan problem rida ut själv utan att hon backar, det tog inte fyra år att komma till den punkten men det tog en hel del tid och tålamod.

Kan tillägga att jag tränat mycket på marken med min häst, hon ska respektera mitt personliga utrymme och flytta sig för mig osv, sånt kanske kan hjälpa?

Senast ändrad:

Hejsan! Jag har ett litet problem med min medryttarhäst (d-ponny med typisk ponny envishet)

Jag fastnade redan i början av ditt första inlägg. Vad är typisk ponny envishet? En häst beter sig så som den har fått lära sig. Om man har den inställningen från början att ponnyn är envis för att den är en ponny så kommer man nog på fel spår. Jag har passerat ponnyåldern för många, många år sedan men har ändå en egen ponny och har en stor del av de trettio år som jag har ridit mest ridit på ponnyer. Jag håller inte med dig om att de är speciellt envisa däremot så är det säkert en del av dem som har blivit behandlade av barn som inte har så lång hästvana själva.

Jag köpte min ponny när hon var två år. Hennes uppfödare var vuxna och hon har alltså aldrig blivit hanterad av ngn utan hästvana. Hon är mkt samarbetsvillig och lyhörd för vad jag har planerat att vi ska göra. Hon skulle nog aldrig få för sig att hon inte skulle gå någonstans eller liknande. Men jag tror kanske inte att hästar tänker så. Däremot så var hon ganska osäker i början när jag skulle rida ut på henne. Jag hade ingen att rida med så hon var tvungen att gå först. Nu hade vi gått långa promenader i skogen innan jag började rida henne och jag fortsatte helt enkelt att leda ut henne en bit på väg och red sedan resten. Till sist försvann hennes osäkerhet. Jag kan fortfarande hoppa av henne ngn enstaka gång om det blir ngn situation som jag känner blir jobbig.

Jag är ganska säker på att om man börjar krångla med hästen och gör stor affär av att den inte vill gå så förstärker man nog snarare beteendet - om man inte är så pass säker själv att man verkligen förmedlar den känslan till sin häst. Och jag är ganska säker på att det gäller alla hästar båda stora och små.

Så mitt råd är helt enkelt att leda henne en bit på väg och sedan kanske vända henne och rida tillbaka alternativet kan ju vara att be ngn gå före när du rider.

Jag har väll aldrig sagt att jag rider iväg med inställningen: "Nu jävlar kommer denna envisa skithäst att börja backa". Uttrycket ponny envishet är det många som förstår sig på och därför valde jag att använda detta, säger man bara envis har jag många gånger fått folk som tror att det är lätt att få som man vill - då jag tror du missuppfattade mig där ;)

Nu svar till lite olika inlägg: Backa in i ett elstängsel är lite svårt eftersom att det är värsta diket och sedan en jätte brant backe upp innan hagstaketet kommer, och dessutom: kan man inte få en stöt själv då också om man nuddar hästen på något vis? :P Eller är det bara jag som suger på vad som leder elektricitet och inte? xD Aja, kan tillägga till er alla som ger mig rådet att inte bli arg: Det har jag inte blivit heller, för hon reagerar väldigt mycket på om jag har adrenalin i kroppen eller inte, blir jag arg går allt åt skogen så det har jag insett för länge sedan, men tack ändå ^^ Och som någon sa med att arbeta på marken: Vi har hållt på hela vintern med nästintill endast sådant arbete, så det funkar utmärkt. Men det är när jag sitter på som det blir problem. Aja, ska nog öva upp tilliten lite mera, det kanske bara handlar om att hon är för rädd att något farligt ska hända henne och att hon känner sig "ensam" med mig.. :)

Jag antar att hästen är helt fräsch och inte har ont någon stans eftersom tråden är på ridning, men jag vill bara säga att min häst gjorde precis lika dant. Han visade ingen hälta eller något och han gick igenom besiktningen vid köpet utan problem men ändå höll han på och trilskades hela tiden. Jag fick massor med tips på hur jag skulle få honom att sluta men inget funkade.. Något år senare blev han halt och efter ett antal klinikbesök diagnostiserades han med svår artros i båda bakknäna :crazy: Veterinären sa att artrosen måste ha funnits redan när jag köpte honom men det känns inte så bra att jag har ridit runt och krävt en massa saker av en häst som haft jätteont :(

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama