Envis ponny - vägrar gå

Sv: Envis ponny - vägrar gå

Jag vet inte när senast ägaren kollade detta eftersom att det är min medrytarhäst, men eftersom att hon går helt utan problem så länge hon har kompisar och problemfritt även i padocken så antar jag att hon inte har ont? Springer även glatt runt i hagen osv osv..

min ponny kan också vara så ibland men det är bra som du gör att "vänta in hästen".

Om den börjar baka är ett tips att trycka på.

Om det skulle vara så att hästen inte alls vill gå fram så kan du ju alltid hoppa av o leda den en bit;)

kolla även in bloggen:rofl: Länk borttagen enligt bukefalos regler. /moderator

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte avgöra det utan att ha sett hästen, men ja det kan börja med ovilja i vissa "pressade" moment. Det är ju emot hästens natur att lämna flocken (rida ut själv) men de flesta hästar brukar acceptera det ändå men om de har det minsta ont så får de ju "mindre anledning att lämna tryggheten i flocken".

Väldigt flummigt beskrivet men du kanske förstår :p

Jag förstår precis :) Men eftersom att hon alltid varit lite så och jag är övertygad om att vetrinär varit ute under tiden det pågått så har jag svårt att tro att hon har ont.. Så jag får som sagt öva på hennes förtroende för mig på marken och uppsuttet, så kanske det släpper :)

Jag kan ge ett tips som jag använde mig av på min förra foderhäst. Hon var ett halvblod, men även de kan ha "ponnyenvishet" som du uttrycker det! Haha! Hon blev precis som du beskriver hysterisk om man gick på henne hårt, med spö eller ben eller vad som. Då stod hon rakt upp och backade på bakbenen istället, följt av hysteriskt sken hem... Så det är inte på alla häster det fungerar att "visa vem som bestämmer"... Det jag gjorde var att "leka" mig förbi de ställen hon började stöka på.
Ex: På samma grusväg, samma ställe, stannade hon alltid och började backa. Jag förekom henne genom att redan 20 m innan stället kom börja rida en öppna, som efter ca 10 steg övergick till en sluta över grusvägen, som sedan blev en öppna åt andra hållet, som blev en sluta över grusvägen vilket upprepades om igen osv osv. Detta gjorde att hon "glömde bort" att hon skulle fjanta sig och jobbade istället. Jag började göra detta i trav för att få drivet framåt, efter ett antal gånger gjorde jag det i skritt och efter ca 8-10 ggr gick det att skritta förbi på lång tygel!
På ett annat ställe där hon också töntade sig (hon hade lite sådana ställen) där det var lite mer plats gjorde jag en liten volt som "flöt" bort mot det otäcka och förbi det. Även där började jag i trav, sedan skritt och efter ett antal gånger hade det "släppt i skallen" och hon skrittade förbi på lång tygel.
Så, lek fram något som gör att ni rör er framåt, vilken övning som helst kan ju hjälpa, och med tålamod tålamod tålamod kommer det släppa och förhoppningsvis försvinna helt.
Lycka till!

Ok ja då är det nog lugnt :) Fortsätt kämpa och tänk på att det är viktigt att vara konsekvent ;)

Nu ska du få ett råd som är helt värdelöst tills man inser vad det innebär.

Var ännu envisare än hästen.

Jag har en ponny som är helt tvärtemot konstens alla regel. Han är otroligt viljestark och det är väldigt jobbigt att ha att göra med honom när han har en halvtaskig dag.
Det enda som hjälper är att bestämma sig för att man ska göra något och sedan göra det.
Inget bankande, slagande, ryckande, backande.. Bara en stark övertygelse. Skänkelhjälp som vanligt, men med "ett mentalt eftertryck". Det lämnas ingen plats för diskussioner. Men så fort man tar till någon form av "våld" hamnar man i en konflikt och då blir det bara värre.
Det är fruktansvärt jobbigt att alltid vara tvungen att veta allt och vilja mest, men man lär sig. Och känslan när man väl fick som man ville! Helt obeskrivbar!

Några mer konkreta tips på samma tema:
Försök att inte tänka att "hästen är si och så, gör det och det". Tänk istället att "nu ska vi ut och rida, hej och hå vad kul det ska bli!". Uppbåda all positiv energi du kan!
Ta sikte på något längre fram, ett träd eller vad som helst, och tänk att dit vill jag gå! Du måste verkligen vilja det för att det ska fungera, kan vara svårt i början.

Ibland hjälper det att göra något annat. Rid inte rakt fram på jobbiga sträckan, utan gör något som får hästen att tänka. Beroende på vad det är för häst kan det antingen bli succé eller få hästen avigt inställt till allt..

Om du finns i närheten hjälper jag gärna till ;)

Okej, ska tänka på det du sagt :D Brukar försöka att ha rätt inställning och inte tänka på att hon kommer trixa, men det är lätt att glömma :) Jag får helt enkelt kämpa på och prova konstens alla regler ;D Närheten och närheten.. utanför stockholm håller vi till ;P

Gå åt sidan och sen försöka gå rakt fram igen. "Lura" hästen :) Funkade för mig och busiga ponnyn.

Min D-ponny fick också för sig att inte gå längre än ett par hundra meter innan han frös fast, backade eller tvärvände! Inget funkade, jag hade till och med andra i stallet som sa att det var jag som inte var tillräckligt hård och som skulle visa mig hur man gjorde. De lyckades inte heller få honom framåt! Det spelade heller ingen roll om han hade en häst som gick framför honom, han såg hellre den hästen försvinna långt framför än att själv gå framåt..

Det hela slutade med att jag kom gråtande hem och bara kände att nu orkar jag inte bråka med han mer, nu ska jag inte rida ut på ett bra tag. Jag satt och harvade på ridplan i tre veckor och när jag sedan red ut tvekade han inte en gång :D Tror han också ledsnade lite på ridplanen plus att jag under dessa tre veckorna fick ännu närmre kontakt med min ponny!

Så mitt tips är att helt enkelt låta bli att rida ut ett tag och låta hästen själv komma på att det faktiskt är ut den helst vill :D

En häst jag hade förut gjorde sådär, det jag tillslut gjorde var att värma upp hemma och börja gallopera direkt. När vi väl kommit förbi stanna-vända området så skrittade vi och allt var frid och fröjd :) Nu måste man ju ha en väg med bra underlag, annars blir de svårt ;)

En sak jag fått lära mig är att när hästen stannar och man vill få den att gå igen le! Det är lätt att man blir arg och det är inte så uppmuntrande.. ;) Sedan skulle jag rida på stora ytor så du kan byta riktning när hästen stannar. Som exempel när hästen låser sig när jag ska leda den så kan den bara frysa fast. Att börja dra får den bara att borra sig längre ner i marken och att ge efetrgift där är inte heller bra- du vill inte uppmuntra att den inte gör som du vill right?
Då ska man behålla trycket och gå åt sidan tills det släpper :) samma sak i sadeln så tror jag att du snabbt jobbat bort det på ett skysst sätt. lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama