Sv: Envis ponny - vägrar gå
Nu ska du få ett råd som är helt värdelöst tills man inser vad det innebär.
Var ännu envisare än hästen.
Jag har en ponny som är helt tvärtemot konstens alla regel. Han är otroligt viljestark och det är väldigt jobbigt att ha att göra med honom när han har en halvtaskig dag.
Det enda som hjälper är att bestämma sig för att man ska göra något och sedan göra det.
Inget bankande, slagande, ryckande, backande.. Bara en stark övertygelse. Skänkelhjälp som vanligt, men med "ett mentalt eftertryck". Det lämnas ingen plats för diskussioner. Men så fort man tar till någon form av "våld" hamnar man i en konflikt och då blir det bara värre.
Det är fruktansvärt jobbigt att alltid vara tvungen att veta allt och vilja mest, men man lär sig. Och känslan när man väl fick som man ville! Helt obeskrivbar!
Några mer konkreta tips på samma tema:
Försök att inte tänka att "hästen är si och så, gör det och det". Tänk istället att "nu ska vi ut och rida, hej och hå vad kul det ska bli!". Uppbåda all positiv energi du kan!
Ta sikte på något längre fram, ett träd eller vad som helst, och tänk att dit vill jag gå! Du måste verkligen vilja det för att det ska fungera, kan vara svårt i början.
Ibland hjälper det att göra något annat. Rid inte rakt fram på jobbiga sträckan, utan gör något som får hästen att tänka. Beroende på vad det är för häst kan det antingen bli succé eller få hästen avigt inställt till allt..
Om du finns i närheten hjälper jag gärna till