Enskilda eller samlingsträckprov? (Sammanslagen av alla frågor ang träckprov)

Sv: Enskilda eller samlingsträckprov? (Sammanslagen av alla frågor ang träckprov)

Ja jag vet inte, tydligen hade dom pratat med nån veterinär om det som hade sagt att hon inte var säker men att det kunde vara så. :crazy: Dom tog det som att dom inte behövde avmaska.

Jag höll på och flyttade pållarna en del förra året, så jag har inget träckprov emellan där, utan jag har bara det från maj -06 och det jag skickade in nu. När borde man kolla igen tycker du?

Sv: Enskilda eller samlingsträckprov? (Sammanslagen av alla frågor ang träckprov)

Skumt folk. Upplys om att DINA hästars prov inte visar nånting av vad deras hästar har, och att smittan kommer från långt tidigare än oktober så kanske de förstår varför.

Jag skulle ta prov i augusti för att kolla upp igen.

Ja jag ska säga det. Ok tack för hjälpen! :bow:

Har hästen över 500 så avmaskar jag direkt, lägre så beror det på om det är en eller flera hästar som behöver avmaskas. Ju fler som har lite högre värden (500 är fortfarande inte särskillt högt dock) destå tidigare avmaskar jag.

Avmaska bara de som bevisligen släpper ägg. Var det första året som träckprov togs så tar jag ett nytt prov i augusti på de som inte avmaskats, bara för att kolla så de inte tillkommit något. Brukar hästen ligga lågt eller på noll så tar jag inget nytt prov.

Om man flyttar hästen direkt tar den med sig 3-4 dagars smitta till nya hagen, klart onödigt. Hästen får visst skydd mot ny smitta direkt efter avmaskning, hur mycket beror på vilket medel som använts. Cydectin t.ex. skyddar mot ny smitta i 2v. Har hästarna mycket mask kan det ju istället vara läge att flytta till en lättmockad hage 3-4 dar efter avmaskning.

Tack för hjälpen!:banana: Nu känns det som jag har koll :idea:

Liknande trådar

Hästvård Vintern här har ju varit.. tja.. ett skämt. Varit plus och gegga mer än det varit kallt och snö. Nu kom dock snön för typ en vecka sen...
Svar
10
· Visningar
1 257
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka