Enskild firma?

drekaflúga

Trådstartare
Har letat efter flera trådar inom ämnet men jag har inte hittat de svar jag behöver.

Jag kommer att börja undervisa och hålla kurser under detta år. Det är en bisyssla eftersom jag studerar på heltid.

För att kunna sköta detta regelrätt måste jag ha mera kunskap men nätet är ett virrvarr i detta fall!

Vart ska jag gå för att få hjälp att starta en enskild firma? Är det bäst att gå till min bank?

Tanken är att jag inte kommer att ha några utgifter, men jag vill ju skatta på mina pengar så är det enklast med en enskild firma eller finns det enklare alternativ?? FA-skattesedel?

jag kommer att gå en kurs inom området sedan i vår men nu måste jag bara veta hur jag ska starta igång det hela.

Jag liter på bukes hjälp...:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Enskild firma?

Ska du registrera firma, gå till en revisor så hjälper hon/han dig från början. Du har god hjälp där till rimlig kostnad.
Starta inte bara en firma utan att veta grunderna i hur det fungerar. Ta reda på hos CSN hur mycket din firma får dra runt innan du förlorar dina pengar från CSN, om du nu vill ha dem kvar.

Annars kan du gå in på www.foretagsregistrering.se och www.skatteverket.se Läs och lär.

FA skatt är för den som både har firma och är anställd hos en arbetsgivare.

Enskild firma är den minsta bolagsformen, och kom ihåg att du är personligt ansvarig.
 
Sv: Enskild firma?

Starta inte bara en firma utan att veta grunderna i hur det fungerar

Just därför jag försöker ta reda på mera.

Har hört att jag måste ha FA-skattsedeln eftersom jag pluggar pch extrajobbar på sommaren eller är det bara om man är anställd hos någon?
 
Sv: Enskild firma?

När jag startade eget (1:a januari 2009) ringde jag till skatteverket innan och frågade allt jag undrade över. Dom var väldigt trevliga och hjälpsamma, ring och hör med dom! :)
 
Sv: Enskild firma?