Enskild firma?

drekaflúga

Trådstartare
Har letat efter flera trådar inom ämnet men jag har inte hittat de svar jag behöver.

Jag kommer att börja undervisa och hålla kurser under detta år. Det är en bisyssla eftersom jag studerar på heltid.

För att kunna sköta detta regelrätt måste jag ha mera kunskap men nätet är ett virrvarr i detta fall!

Vart ska jag gå för att få hjälp att starta en enskild firma? Är det bäst att gå till min bank?

Tanken är att jag inte kommer att ha några utgifter, men jag vill ju skatta på mina pengar så är det enklast med en enskild firma eller finns det enklare alternativ?? FA-skattesedel?

jag kommer att gå en kurs inom området sedan i vår men nu måste jag bara veta hur jag ska starta igång det hela.

Jag liter på bukes hjälp...:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Enskild firma?

Ska du registrera firma, gå till en revisor så hjälper hon/han dig från början. Du har god hjälp där till rimlig kostnad.
Starta inte bara en firma utan att veta grunderna i hur det fungerar. Ta reda på hos CSN hur mycket din firma får dra runt innan du förlorar dina pengar från CSN, om du nu vill ha dem kvar.

Annars kan du gå in på www.foretagsregistrering.se och www.skatteverket.se Läs och lär.

FA skatt är för den som både har firma och är anställd hos en arbetsgivare.

Enskild firma är den minsta bolagsformen, och kom ihåg att du är personligt ansvarig.
 
Sv: Enskild firma?

Starta inte bara en firma utan att veta grunderna i hur det fungerar

Just därför jag försöker ta reda på mera.

Har hört att jag måste ha FA-skattsedeln eftersom jag pluggar pch extrajobbar på sommaren eller är det bara om man är anställd hos någon?
 
Sv: Enskild firma?

När jag startade eget (1:a januari 2009) ringde jag till skatteverket innan och frågade allt jag undrade över. Dom var väldigt trevliga och hjälpsamma, ring och hör med dom! :)
 
Sv: Enskild firma?

I min kommun finns ett nyföretagarcentrum. Där får man all hjälp man behöver kostnadsfritt. Det kanske finns på fler orter :idea:
 
Sv: Enskild firma?

Skatteverket har informationsmöten på kvällstid om att starta eget. Jag var på en sådan och fick många bra svar på frågor jag hade samt mycket information jag inte visste att jag behövde:p. Kanon, tycker jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Enskild firma?

Hoppas att jag får hoppa in med en fråga.

Jag sökte F-skattsedel strax efter jul men har inte hört något från skatteverket. Hur lång tid tog det för dig att få din? Har massor med jobb som jag vill skatta för men kan ju inte det än..
 
Sv: Enskild firma?

Hoppas att jag får hoppa in med en fråga.

Jag sökte F-skattsedel strax efter jul men har inte hört något från skatteverket. Hur lång tid tog det för dig att få din? Har massor med jobb som jag vill skatta för men kan ju inte det än..
Jag skickade in ansökan strax innan jul och fick min skattsedel för ca 1½ vecka sedan. Dom sa att det skulle ta ca 3-4 veckor innan jag fick den när jag ansökte, så din kommer nog snart! :)
Men jag skrev på ansökan att den skulle gälla från 1/1 2009. Så har du ansökt från det datum du startar din verksamhet är det väl bara att köra på? På min står det att jag har F-skatt från 1/1, men jag fick den ju inte förrens ett par veckor senare hem till mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Enskild firma?

Aha, ja då hoppas jag att den kommer snart. Uppgav också den 1/1 som startdatum. Jag tänker ju också att man deklarerar ju inte ev vinst förrän nästa år så det bör ju bara vara att köra igång! :)
 
Sv: Enskild firma?

Skatteverket här kommer HEM till mig, de hade frågor till mig o jag frågor till dem, blev lite nervös först, fast sen tänkte jag att det är ju bara till min fördel, jag slipper åka till dem, slipper ta det per tel o glömma hälften, kan ringa om jag behöver veta mer till en "kontaktperson".

Har även varit på en starta eget träff, men jag har glömt det mesta:crazy:... Kan ju alltid gå på en till:idea:.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 413
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 950
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 042
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp