Ensilagebalar?

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej!

Jag har problem med ensilagebalar?
Kan man dela en stor bal och sätta ut typ halva i hagen?
Om jag sätter ut en hel bal hinner den ruttna innan dom små liven tuggat i sig den, en nordis och ett varmblod...
Och om man kan göra så, hur delar ni den? Med vad?
Nu springer jag med skottkärra fram och tillbaks och ger de ensilage, blir en massa onödigt spring tycker jag...
Hur gör ni med vattnet för att det inte skall frysa om man inte har råd med en
thermobar.
Mvh, isfritt är bra!

Sv: Ensilagebalar?

Så fort ensilaget kommer i kontakt med syre så börjar den kemiska processen mot förruttnelse så om du delar balen kommer den andra delen att bli förstörd efter som du öppnar den då du delar balen!

Om det är plusgrader ska en bal gå åt på några dagar, är det några minusgrader på cirka en vecka och är det riktigt kallt så håller det sig nog drygt en vecka!

Finns det inte små balar att köpa där du bor?

Hej!

Det finns små balar men då är det 12 mil bort drygt.
Det finns småhöbalar att få tag på i närheten...

Finns det ingen i din närhet där ni kanske kan dela på silaget?

Detta är ett problem med silage, och det är ju trist att behöva slänga mat!

Jag provade hösilage, har två hästar och en stor bal går inte åt till dem.
Fick rådet att när jag öppnat en så måste jag separera allt hö silage så det kommer in mycket luft och då torkar det, jag gjorde så, satt i flera timmar och särade på allt så det blev luftigt och fint och det höll utan problem, men jag har ingen lust att lägga ner flera timmar igen på det jobbet.
Så i fortsättning blir det småbalar på ca 11kg betydligt dyrare men tar mindre plats och mindre jobb.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur