ensilage!!!

Sv: ensilage!!!

Ta inte illa upp för all del, jag tyckte bara det lät lite skojigt.
 
Sv: ensilage!!!

Det beror på förvaring och temperatur. Vi räknar med två veckor om det inte är för varmt ute. Har man dem under tak och svalt borde de klara sig några dar till.
 
Sv: ensilage!!!

Trissa skrev:
Det beror på förvaring och temperatur. Vi räknar med två veckor om det inte är för varmt ute. Har man dem under tak och svalt borde de klara sig några dar till.

Nu står det ju OÖPPNADE. :rofl:
Om man förvarar dom väl. tex på pall osv. så håller dom sig i 2 år. Men då skall dom helst inte stå i direkt solljus.
 
Sv: ensilage!!!

Hoppsan! Så går det när man läser trådar mitt i natten... :D Ja, då borde de verkligen hålla längre än två veckor! :D
 
Sv: ensilage!!!

ok... då vet jag det.. men kan man ge hästar vanligt ko ensilage???
eller e det för kraftigt..???
 
Sv: ensilage!!!

Det beror på vad man menar med "vanligt ko-ensilage"... Ett ensilage som passar perfekt till mjölkkor har oftare högre näringsvärden än en häst behöver, så det kan leda till att hästarna blir tjocka.
 
Sv: ensilage!!!

Oj, håller dom så länge? Hade jag ingen aning om.
Hösilage då, håller det med?

Vi har en del småbalar med hösilage hemma som säkert inte kommer ta slut innan hästarna går på bete, så kan dom hålla sig till vintern om vi förvarar dom torrt och svalt, och i skugga?
Så slipper vi kanske slänga dom :smirk:
 
Sv: ensilage!!!

Álin skrev:
Oj, håller dom så länge? Hade jag ingen aning om.
Hösilage då, håller det med?

Vi har en del småbalar med hösilage hemma som säkert inte kommer ta slut innan hästarna går på bete, så kan dom hålla sig till vintern om vi förvarar dom torrt och svalt, och i skugga?
Så slipper vi kanske slänga dom :smirk:
Ja, med rätt förvaring så går det. Hur det är med småbalar det vet jag ej. Men det borde vara samma sak som med stora. Lukta på det innan du ger dom så märker du om det är dåligt eller ej.
 
Sv: ensilage!!!

För hösilage 3 dagar nu när det börjar bli så pass varmt. Upp emot veckan när man har riktig tur på vntern. Vet dock inte om samma tid gäller för ensilage.
 
Sv: ensilage!!!

_86a_ skrev:
För hösilage 3 dagar nu när det börjar bli så pass varmt. Upp emot veckan när man har riktig tur på vntern. Vet dock inte om samma tid gäller för ensilage.
Det handlar FORTFARANDE OM OÖPPNADE balar.
 
Sv: ensilage!!!

:D
zazza girl skrev:
ok... då vet jag det.. men kan man ge hästar vanligt ko ensilage???
eller e det för kraftigt..???

Ofta är det lite väl blött, det kan vara svårt att få i hästarna tillräcklig mängd torrsubstans, och då tappar de hull. För att inte tala om hur riktigt blött silage luktar... :crazy: :D
 
Sv: ensilage!!!

ok.. då vet jag det ... ha hittat en som säljes små balar för 150 kr st....
e det billigt ..???
det e första skörden från föra året...
 
Sv: ensilage!!!

Har ny leverantör på hösilaget och denna gång är det väldigt mörkt och väääääldigt blött. Luktar surt..... Håller det kortare tid bara för att det är blött funderar jag över? Efter någon dag så ser man att det är som en hinna på det och så är det lite gråare :confused:
 
Sv: ensilage!!!

Ja men hur mycket väger dom då?
Vi köper 35 kg balar för 2 kr kg, alltså 70 kr per bal.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp