Calippo

Trådstartare
Har akut fått börja fodra med ensilage efter att veterinären konstaterat Bronkit. Har dock bara fått tag i storbalar med ensilage.
Vi har bara 2 hästar så storbal är för mycket men hur länge håller sig ensilage? Är det skillnad beroende på temperaturen ute? Det ensilaget vi har fått tag på är ganska blött. Är hållbarheten beroende på torrheten i ensilaget?

Bettan
 
Sv: ensilage

Man brukar säga att en ensilage bal håller i mellan 3-5 dagar. Vissa säger endast fåtalet dagar. Japp, är det minus grader håller balarna mkt längre, över en vecka. Även där, japp, ett väldigt torrt ensilage har sämre hållbarhet än ett somär ngt blötare. Till hästar är nog rekommendationen att ts ska ligga på 60-55% rätta mig om jag har fel. Mkt mer utförlig info hittar du på HippoCampus, SLUs hemsida. Där jag rekommenderar dig att gå in och läsa.

:)
 
Sv: ensilage

Hållbarheten är lite påverkad av TS-halten (dvs hur torrt/blött det är), men det som styr mest är TIDEN. Oavsett om det är blötare eller torrare så är tiden den största faktorn.

I VÄRME håller det 1-2 dagar, när det är svalare (vinter men kring noll) så håller det ca 5 dagar och i kyla (minus 10 och neråt) så håller det ofta 7-10 dagar. MEN, det räcker med en milddag (har jag märkt när jag hade storbal) för det ska bli sämre fortare även om det är kallt de andra.

Jag har två hästar, när jag hade storbal (och fri tillgång) så var det KALLT (typ minus 15 - 25) så höll den upp till 10 dagar, var det svalare men ändå vinter (minus) en vecka och vid plus så 5 dagar. Vid värme 3 dagar.

Men, jag hade så bra kilopris på det där storbalshösilaget så det gjorde inget om jag fick slänga 1/4 bal, det blev ändå billigt. Dock är det otroligt utrymmeskrävande var man ska göra av 1/4 av 250 - 300 kg liksom.

Så numera har jag småbal, 40 kilos och gör av med 1 bal på 1 dag vid kyla (hästarna äter mer) och 1 bal på 2 dagar nu när det är vinter men mildare (typ minus fem). DYRT blir det som fan dock..

Jag skulle vilja ha balar på 150 kilo jag *drömmer*
 
Sv: ensilage

Håller med, 150 kg balar vore kanon. Har hittat en länk till en foderleverantör via buke som hade 250 kg balar, men vad hjälper det om avståndet är långt. Det finns ju något som heter frakter också.
Jag har en ensilage fråga till: Hur länge håller sig ensilage om plastningen är hel? Näringsmässigt?

Bettan
 
Sv: ensilage

Så här på vintern brukar hösilaget hålla sig 2-3 veckor.
När det är vår och höstväder så håller det mellan 5-8 dagar.
När det blir riktigt varmt sommarväder brukar det endast vara 3 dagar, så då är det kanske inte så lämpligt med hösilage.

Det är ju så att en bal är så pass hårt pressad, så bara för att man öppnar den så kommer det inte in syre i hela balen, endast där man har öppnat.

Det som avgör hållbarheten är oftast hur hårt pressade balarna är - ju mer hårdpressad - desto bättre hållbarhet. Jag hade ett hål i en bal som jag inte upptäckt, när jag öppnade var det bara mögligt runt själva hålet, syret hade inte kunnat tränga in längre än så.

Många överdriver den korta hållbarheten på hösilage och hämtar då oftast siffror från blött silage, med 30-40 % i ts. Silage med hög ts håller sig oftast bättre.
Jag vet många som fodrar med silagebalar på 250-300kg som bara har 2 hästar. Det brukar funka fram till maj ungefär. Ju längre tid en bal stått oöppnad, desto sämre hållbarhet har den också när den väl öppnas. Detta beror på att det aldrig går att plasta in 100% lufttätt - ett visst syreinsläpp sker hela tiden.
 
Sv: ensilage

Började oxå fodra med ensilage (storbal) för ca 2 v sen. Var oxå osäker för hållbarheten, men den första balen har hållt sig riktigt fint. Inget mögel alls! Det yttersta lagret var ganska torrt, sen lite blötare.
Vi har annars oxå bara 2 hästar i stallet, men de äter rätt mkt ;) så första balen är snart slut alltså. Vi har balen under tak, men det är ganska kallt där oxå.
 
Sv: ensilage

Alexandra_W skrev:
I VÄRME håller det 1-2 dagar, när det är svalare (vinter men kring noll) så håller det ca 5 dagar och i kyla (minus 10 och neråt) så håller det ofta 7-10 dagar. MEN, det räcker med en milddag (har jag märkt när jag hade storbal) för det ska bli sämre fortare även om det är kallt de andra.

Hur märker du att det är sämre.
Lukt eller konsistens?
 
Sv: ensilage

Var bor du? Jag har 25 kg balar, suveränt och räcker gott och väl även om man bara har en häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: caballus
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: ryujaneiro
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 530
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp