Ensilage som enda grovfoder

R

ratjacks

Hej ! går det bra att ge endast ensilage som grov foder eller behöver man blanda det med tex.. hö?:confused: hur är det med riskern för botulism ? läste en avhandling från SLU att endast 0,03% av svenska hästar har fått botulism under perioden 1995-2005 och de flesta fallen var ej kliniskt konstaterade. Hur gör ni som fodrar med ensilage ? vaccinerar ni eller ? PS! två av de hästar som dog var vaccinerade.

Sv: Ensilage som enda grovfoder

Det går utmärkt. Under förutsättning att det är bra och inte för blött.
Vaccinerar inte numera. För mycket biverkningar.
/P Döben

Jag ger enbart ensilage och har inte vaccinerat.
Enligt en vet var det större risker med att spruta dom än att dom skulle bli sjuka av ensilaget. :crazy:

Jag har gett ensilage till och från till hästen i 13-14 år och hon har mått bra hela tiden.

Alla 25 hästarna är vaccinerade, en del ger bara hösilage och en del ger kraftfoder också.
Vi vaccinerar mot influensa och stelkramp också.
Nån enstaka häst har reagerat mot sprutan förr , men inte dom senaste gångerna.

Idag tyder forskningen på att hästar inte får botulism lättare av ensilage än av hö. Hö kan vara fuktigt i mitten och där kan Clostridium botulinum (bakterien som tillverkar toxiner som orsakar botulism) växa till om det är hårt packat. Om man luktar på ensilaget innan utfodring och känner att det inte luktar konstigt (framför allt ska det inte lukta ammonika då klostridier tillverkar ammoniak) så kan du fodra med det. Min häst får bara hösilage och är inte vaccinerad. Man ska vara medveten om att det finns flera typer av toxiner, typ A, B, C osv som kan orsaka botulism. Vaccinet skyddar enbart mot typ B och ger alltså inte ett fullgott skydd. Om man har en ts-halt på mer än ca 45 % så är det mycket liten risk att bakterierna tillväxer då de behöver en hög vattenaktivitet (mycket vatten) för att tillväxa.

detta vill jag verkligen veta mer om.... Jag fodrar med ensilage och har alltid vaccinerat. men känner ibland att man gör så mycket onödigt med sin häst, ingenting ifrågasätts utan man sprutar och betalar, bara för att nån säger att man måste. (annars kan man ju vara en dålig ägare). Var kan jag hitta mer information om detta?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fångis och som vanligt är lika "lätt" att hitta ett bra grovfoder till vinter. Finns nog fler än jag som har pannan i djupa...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
26 823
Foder & Strö funkar det? Hörde att ett stall hade det så. Det är nämligen så att jag har en ponny som fick fång i vintras (hon hade haft det innan...
Svar
13
· Visningar
2 993
Senast: Betsybabe
·
T
Foder & Strö Då var det dags att leta foder till hösten... och det ser lite dåligt ut här i området.. Har endast fått tag på hö till min häst men...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 741
Senast: lundborg
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30