Ensilage hjälp...vilsen

nkequestrian

Trådstartare
Hej!

Jag har två ensilage analyser jag behöver få hjälp med, den första är på analysen hästen äter nu och den andra är på dit vi ska flytta.

Analys 1

Torrsubstans 61%
Smältbart råprotein 39g/kg
Energi, foder 6,5MJ/kg
Kalcium Ca 1,4g/kg
Fosfor P 1,5g/kg
Magnesium Mg 0,6g/kg
Kalium K 13,1g/kg

Analys 2

Torrsubstans 60%
Smältbart råprotein 32g/kg
Energi, foder 6,0MJ/kg
Kalcium C 1,7g/kg
Fosfor P 1,4g/kg
Magnesium Mg 0.6g/kg
Kalium K 8.9g/kg

Han har börjat falla ur nu, och då jobbas han inte speciellt hårt.

Han får även müsli orginal 1.5kg, betfor, kli, mineraler/vitaminer.

Jag kan har en känsla av att det är väldigt dålig proteinhalt i det? Hur är det med energin?

Drar av mig håret i ren frustration snart.

HJÄLP:confused:

Sv: Ensilage hjälp...vilsen

Analys 1 blir kvoten energi (MJ) / Smältbar råprotein (smbrp) = 6. Det är bra då man strävar efter att ligga runt 6. Du delar energin med smbrp.

Analys 2 blir kvoten Mj/smbrp 5.3. Vilket är lite sämre.

Anledningen till att han faller ur kan vara müslin. Är den tillsatt efter att du räknat på analyserna? kan bli helt fel värden med så mkt müsli till de analyserna. www.hastsverige.se är ett bra ställe att räkna analyser på. :)
(välj foder och sedan foderstatsprogram)

Jag tycker du har jättefina protein/energi-värden. Jag skulle gärna vilja ha det.
Du har däremot dåligt med kalcium och magnesium. Hösilaget är ganska blött så det behövs stor mängd.

Vad väger hästen och hur mycket hösilage får den?

Analys 2 har för lite protein men är lätt att komplettera upp utan större mankemang .

Analys 1 behöver även det upp i protein . Räkna på mj och protein behovet först så ser du vad som händer med mineralvärdena och justerar dem som sist .

Hej!

Jag har två ensilage analyser jag behöver få hjälp med, den första är på analysen hästen äter nu och den andra är på dit vi ska flytta.

Analys 1

Torrsubstans 61%
Smältbart råprotein 39g/kg
Energi, foder 6,5MJ/kg
Kalcium Ca 1,4g/kg
Fosfor P 1,5g/kg
Magnesium Mg 0,6g/kg
Kalium K 13,1g/kg

Analys 2

Torrsubstans 60%
Smältbart råprotein 32g/kg
Energi, foder 6,0MJ/kg
Kalcium C 1,7g/kg
Fosfor P 1,4g/kg
Magnesium Mg 0.6g/kg
Kalium K 8.9g/kg

Han har börjat falla ur nu, och då jobbas han inte speciellt hårt.

Han får även müsli orginal 1.5kg, betfor, kli, mineraler/vitaminer.

Jag kan har en känsla av att det är väldigt dålig proteinhalt i det? Hur är det med energin?

Drar av mig håret i ren frustration snart.

HJÄLP:confused:

Too Much Water/Too Little Fiber!
www.stanceequine.com.au/mediaroom_detail.php?Importance-of-Fiber-9

Fast silaget i bägge i fråga om TS är ett optimalt bedömt silage för häst . Vattenmängden är inga som helst konstigheter , det klassas inte ens åt det blötare hållet för häst . Eftersom det är lågt i energi blir det därmed lätt att bara ge lite större mängd .

Har varit inne på hastsverige.se men blir knappast klokare på det!

Har räknat på allt som han äter nu, även lagt på 3kg grovfoder, 0,5kg krafftfoder, lite mer kli och mineraer. Och det är fortfarande för lågt protein, energi, kalcium och fosfor.

Funderar på att ge honom lucern, kan det vara något?

Tack till er som svarat!

Senast ändrad:

Du lägger på fel kraftfoder . Du behöver ett proteinfoder .
Exempel är lusern , potatisprotein , sojamjöl eller krafft muskel .

Räkna på dessa (lusern har minst protein av dem ) så ser du att du kommer i balans och kan finjustera mineralerna sen bara .

40% vatten + allt annat blott foder man stopper i! det är inte så konstig hästen gå ner och till slut bli sjuk! all näring man försöka att pumpa i komma bara att pissa och skita utt.
Vi har prata om det så månge gånger Macken.
Man bli så trott med folk och deras kronisk sjuka häster som envis försvara ett dålig foderstätt

Senast ändrad:

Har varit inne på hastsverige.se men blir knappast klokare på det!

Har räknat på allt som han äter nu, även lagt på 3kg grovfoder, 0,5kg krafftfoder, lite mer kli och mineraer. Och det är fortfarande för lågt protein, energi, kalcium och fosfor.

Funderar på att ge honom lucern, kan det vara något?

Tack till er som svarat!

Du borde inte få för lågt protein med det grovfodret. Vad väger hästen och hur mycket grovfoder får den?

Lusern är bra för det innehåller rätt mycket kalcium men du måste även räkna på magnesiumet.

Vet du torrsubstansen i gräs ?

Jag tänkt du skulla ta upp det Macken :)
Apples & Oranges, ett naturlig foder vs ett konsuverad surt foder.
Det finns ett skyllnad mellan 1kg foder som innahåll 40-50% vatten som kroppen kan ta hand om och 1kg´foder med 40-50% surt väska som slå utt viktiga mag/tarm bakteria där hästen bokstavligen "skita ihjäl sig", (som här där TS hästen redan börja att falla ur).

Under ett normalt sommer öka TS´n i gräset det länge torr tiden bli, (namns i siten som jag postet). Nu på hösten när det gräs som finns är nästan bara vätten kan du se hur hästen äter mer löv, kvist och sånt....allså dom häster som har tillgång till skogs växt.

Om en häst behöva 10-15kg. TS om dagen då måste den äta nästan double det om foderet är 40% väska...allså 20-25kg...och så mycket öka inte hästen äter, det finns inte plätts, och att ersätter fiber med diversa medal typ havre, betefor/lucern (som måste blott läggas!) och sånt bli minimal.

Happy Trails

Fast tyvärr har du missuppfattat och länken du hänvisar till i fråga om fibrer pratar bara om fibrer i sig. Anledningen att man mäter TS är just för att tillgodose fiberbehovet. Ett optimalt ensilage ligger på mellan 40 och 65 ts för att passa hästar bäst. Dina teorier om själva ensileringsprocessen är ju dina helt egna och du drar dina fördomar/slutsatser utifrån det. Faktum kvarstår att gräs är blötare än ensilage och att hästar är gjorda för att just äta - gräs.

Vad är det för "annat blött foder" som är obligatoriskt?

Jag tycker snarare att det är HELT onaturligt för hästar att äta torrt stråfoder. Deras magar kan inte hantera det.

Fast tyvärr har du missuppfattat och länken du hänvisar till i fråga om fibrer pratar bara om fibrer i sig. Anledningen att man mäter TS är just för att tillgodose fiberbehovet. Ett optimalt ensilage ligger på mellan 40 och 65 ts för att passa hästar bäst. Dina teorier om själva ensileringsprocessen är ju dina helt egna och du drar dina fördomar/slutsatser utifrån det. Faktum kvarstår att gräs är blötare än ensilage och att hästar är gjorda för att just äta - gräs.

Nej Macken:
Faktum kvarstår är det äntal häster som uttfodras på ensilage som bli sjuk.

Ja, fast jag vågar nog påstå att antalet hästar som blir sjuka av bete vida överstiger de som blir sjuka av silage. Vad ska vi dra för slutsatser av det? Att hästar inte längre ska äta gräs?

Vad är det för "annat blött foder" som är obligatoriskt?

Jag tycker snarare att det är HELT onaturligt för hästar att äta torrt stråfoder. Deras magar kan inte hantera det.

Extra blött foder har jag redan namnt Lovis.....betefor, lucern, muslie mash.

Och hur förklara du alla häster som har fått livnära sig på torr foder igenom alla tider?
Vild häster som finns på steppen? Grön Gräs är ett valdig kort varig foder, den vissna och torka gänska fort.
Tam häster som har klarit sig igenom jörd/skogsbruk och vid krigs makten fick hästerna bara torr foder.

Men det är väl inget MÅSTE. Hur får du det till att alla ger en massa blött foder?

Jag ger gärna lusern, men inte blött.

Ska du föra resonemang som går ut på "det som inte dödar härdar" alt. "så har alla alltid gjort" känns det inte meningsfullt att fortsätta diskutera.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama