Ensamträning - hjälp!

LH90

Trådstartare
Hej!

Jag har en Lapsk vallhundshane på ca 5,5 månader. Vår ensamhetsträning har tidigare inte gått så bra då han skällde/gnällde konstant då vi gick ut genom dörren. Detta beteende har vi äntligen lyckats ta bort genom att gå in och ut genom dörren flertalet gånger varje dag, för bara några sekunder. Nu är det ingen som helst panik när vi närmar oss dörren och går ut, vilket är ett stort steg för oss.

Vi fortsatte med ensamhetsträningen och har fortsatt med att gå ut några sekunder, sedan in, sedan ut lite längre stund, sedan in...tillslut har han tröttnat, lagt sig ner och somnat och jag har varit ute ca 10-15 minuter. Han har då sovit när jag kommit hem och alltså inte varit några problem.

Nu försöker jag att arbeta bort dessa "testgånger" som består av att gå in/ut några gånger för att han ska tröttna och lägga sig ner. Jag vill såklart kunna gå ut direkt för att vara borta ca 10 min (och sedan arbeta på att förlänga tiden successivt) och han ska kunna varva ner och somna själv.

Jag läser många som börjat ensamträningen med att helt enkelt börja på ca 5 minuter. Men vad gör ni om hunden gnäller/skäller? Väntar ni ut det, eller går ni tillbaka in när hunden är tyst för några sekunder? Jag är lite rädd för att ta bort dessa "testgånger" för snabbt då jag inte vill att vi ska få bakslag i träningen om han gnäller/skäller under de 5-10 minuterna jag lämnar honom. Men å andra sidan så ger jag ju honom heller aldrig riktigt chansen att själv varva ner om jag inte testar och "väntar ut" honom.

Ja, ni märker ju. Jag behöver som sagt råd kring detta. För tillfället är alltså min prio att få bort "testgångerna" så att jag kan lämna honom direkt för t ex 5-10 minuter och sedan fortsätta arbeta oss uppåt. När jag lämnar honom så gör jag det utan särskilt ben eller leksak (det finns dock i hans bädd om han skulle vilja ha det), säger "kommer snart" och går bara rätt ut. När jag kommer in igen så ignorerar jag honom för ett tag.

Tacksam för svar, tips och råd :)

Sv: Ensamträning - hjälp!

Det får aldrig löna sig att gnälla eller skälla för att på så sätt få tillbaka matte och slippa vara ensam.
Nu vet jag inte hur du bor, men jag skulle vänta och endast gå in till tyst hund oavsett hur lång tid det tar.

Min äldsta var mycket som din (fungerade inte ens att stänga dörren i början utan att hon fick panik). Det som slutligen fick oss över tröskeln var att jag började vara borta längre stunder så att hon skulle hinna varva ner ordentligt och vara ordentligt lugn innan jag kom hem. Syftet var att hon skulle kunna få känna sig avslappnad utan att jag var hemma.

Din hund slappnar ju bevisligen av efter en stunds oro, så jag skulle nog testa att bara gå ut och sedan komma tillbaka efter en 30-45 minuter. Filma så ser du hur lång tid det tar för honom att slappna av.

Tack för svar!

Min sambo tycker också att vi ska testa så men jag är rädd att det ska göra saken värre. Han kommer nämligen, garanterat, skälla/yla hysteriskt om vi bara går och är borta så pass länge. Eftersom jag inte alls är säker på hur lång tid det skulle ta, och OM han ens lugnar ner sig, så är jag rädd att det ska bli ännu svårare nästa gång om han minns hur det var sist. Eller hundar kanske inte ens tänker så?

Vi brukar inte ge honom något när vi övar, men igår testade vi med ett märgben och bestämde oss för att vara borta i 30 minuter. Vi filmade vid dörren och jag kunde följa det i min mobiltelefon. Tyvärr bröts det efter 20 minuter men under den tiden så vistades han inte vid dörren en enda gång och heller inget gnäll/skall - troligen var han så upp i sitt märgben att han inte ens märkte av att vi hade gått. När vi kom hem efter 30 minuter så var det ren kaos dock, han skällde/ylade nonstop utan paus för att andas i stort sett. När vi var halvvägs i trapphuset tystnade han dock (troligen för att han hörde att det var vi) så att vi kunde gå in igen.

OM vi testar att lämna så länge igen, bör vi ge märgben igen eller ska vi köra utan som vi gör när vi användes oss av "testgångerna"? Hur lång tid tog det för era hundar att varva ner och hur mycket skällde dem innan de lugnade sig? Om ni filmade dvs..:)

Synd nog så bor vi i lägenhet också. Inte det roligaste för grannarna kanske då det låter väldigt mycket ut i trapphuset när han skäller.

När jag läser det som du skriver i ditt senaste inlägg så tror jag nog inte att det är läge att lämna längre stunder än vad du gör nu. Jag uppfattade inte i det första inlägget att han blev mer eller mindre panikslagen utan "testgångerna".

När jag började lämna längre stunder så hade min kommit över sin "panikfas". Hon pep, tittade på dörren, letade i lägenheten efter mig, men hon var absolut inte hysterisk. En förutsättning att de ska kunna lugna ner sig är - tror jag - att de inte är allt för uppskruvade.

Jag tycker nog att ni ska fortsätta som ni gör och successivt korta ner "testgångerna" i första hand. Med tanke på att han bara är 5,5 månader så är det egentligen ingen brådska med det. Ni har hittat ett sätt som får honom att vara lugn innan ni lämnar honom. Fortsätt så och ta det lugnt och varsamt. :)

Jag kan tillägga att min var 10 månader innan jag ens kunde gå utanför dörren och stänga den utan att hon skrek och krafsade hysteriskt på dörren. Jag kunde inte ens gå ner i tvättstugan. Vändningen kom när vi var på landet i stugan och hon kunde se oss fast vi stod utanför dörren. Sedan blev det sakta (med betoning på sakta ;)) bättre. När hon var 1,5 år så kunde jag börja lämna henne längre än 10 minuter. Nu är hon ensam utan några större problem, även om hon fortfarande inte är superbekväm med det.

Det får aldrig löna sig att gnälla eller skälla för att på så sätt få tillbaka matte och slippa vara ensam.
Nu vet jag inte hur du bor, men jag skulle vänta och endast gå in till tyst hund oavsett hur lång tid det tar.

Menar du att ett bra sätt att ensamhetsträna är att låta hunden skrika i panik i x antal timmar tills de slocknar av utmattning / har nött ut stämbanden och ljuden helt enkelt inte hörs längre?

Eller har du helt enkelt inte haft någon hund med separationsångest?

Sedan jag skrev inlägget så har något hänt - vet inte om det på något konstigt sätt hjälpte att vi lämnade honom med märgbenet och lät honom skälla på ett tag och inse att vi faktiskt alltid kommer tillbaka.

Igår ensamtränade jag efter en promenad, lät honom komma ner i varv/sova i ca 20 minuter och sedan gick jag och tog på mig ytterkläder, skramlade lite med nycklar, sa "kommer snart" och gick ut. Behövde 6 testgånger och sedan tröttnade han på mig, gick och la sig i duschen (favvostället nu i värmen) och sov. Är bara ute ca 3 minuter nu även om vi tidigare har kommit upp i alla fall 10 min. Men som sagt, prion är att få bort testgångerna. Idag gick det ännu bättre - endast 3 ggr! :) Från att för bara några dagar sedan behöva ca 20 ggr så är det STORA framsteg :)

Vad kul att höra" Det låter som ni har ett väl fungerande system. Fortsätt att ta det i små steg så kommer det att lösa sig riktigt bra tror jag! :)

Med dom senaste 4 valparna har jag gjort helt annorlunda mot förut och fått valpar som är lätta att lämna själva och som fortsatt vara trygga och nöjda även i vuxen ålder.

Jag har helt enkelt gjort ensamheten till en supertrevlig stund för valpen och använt mig av aptit och "ritualer". Rastat valpen först givetvis och låtit den göra det den ska i aktivitetsväg och sen när den ska vara själv (haft vuxen hund som behövt sina promenader även när valpen är liten) - då har jag lagt en filt på golvet och på filten har jag lagt ett antingen färskt märgben eller ett tomt märgben som jag fyllt med leverpastej eller annat. Benet måste vara tillräckligt stort för att vara säkert när valpen är själv.

Det har tagit 2-3 gånger så har mina valpar nästan studsat på filten när den kommit fram och nästan sett ut som "kan du gå nu så jag får mitt ben". När jag kommit in igen så har valpen gnagt färdigt sitt ben och ligger nöjd och sover gott.

Jag har aldrig gjort något större hemma, mer än att stänga till vardagsrummet - kök, sovrum och hall har varit fritt för att jag inte ska behöva ändra när det gäller hundbädd. Det ska inte vara för mycket ändringar bara för att man ska gå ut. Däremot så har jag varit snål med märgben övrig tid, just för att benet ska vara guld värt när jag går ut.

Nu har du en äldre valp, så det kan säkert ta lite längre tid - men prova. Det går att jobba in så ensamheten blir en guldstund. Låt jätteglad, fixa benet, sätt på dig ytterkläderna och släng ner en filt och benet. Om det går som med mina så fattar hunden snart att när du klär på dig, så väntas en trevlig stund (gäller att din hund fortfarande är matglad). Jag har kört detta på som sagt de senaste 4 hundarna från 8 veckors ålder och det har fungerat kanonbra. Den enda jag fått göra en liten justering på är den sista hunden - till henne fick jag lägga ner en av mina tröjor i hundbädden och efter det har det varit helt lugnt. Mina nuvarande hundar är idag 1,5 och 2,5 år och dom får fortfarande något gott när jag ska iväg - men idag är det kanske ett litet kex eller en liten torkad köttbit, så just ben kör jag med kanske tills valpen är 6 månader.
När jag lämnade båda hundarna samtidigt, så blev det dock endast en godbit - det var bara när valpen när den skulle vara själv som den fick ben.

Kör du korta stunder, så ta bort benet så fort du kommer in - den ska förknippa ensamhet med gott ben och inget ben när matte/husse kommer hem.

Tack så mycket! Alltid skönt att höra från andra att de tror man gör rätt :)
Idag krävdes det endast en testgång så det går verkligen framåt. Jag har märkt att det fungerar bättre om han ser att jag går och inte "smyger" ut medans han sover djupt. Han börjar tycka jag är jobbig och inser att det är såå mycket skönare att sova och det är ju målet :)

Det är jättebra tips och jag har hört många andra göra så med! Just nu känns det dock äntligen som att det håller på att lossna (peppar peppar ta i trä!) utan att jag lämnar något gott. Fortsätter det åt rätt håll kommer jag fortsätta undvika att lämna godbit när jag lämnar just för att jag inte vill "låsa mig" till att behöva göra det framöver. MEN märker jag att bakslag kommer snart så kanske jag bör tänka om min strategi och då är det märgben och filt som kommer vara metoden jag testar!

Den dagen som min valp lägger sig ner för att sova efter att ha stått vid dörren kommer vara en stoooor dag för oss. Jag filmar hela tiden när jag övar så jag ser direkt i mobiltelefonen om han är vid dörren eller ej. Än så länge har han aldrig lagt sig igen ifall han klivit upp, utan suttit och väntat tills jag kommit in igen. Men träning, träning och träning. Snart kommer det tror jag:)

Tack så mycket!

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 131
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
9 390
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 585
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 220
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar