Ensamt Föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FreTol
  • Startdatum Startdatum
F

FreTol

Min vän har två ston som har fått varsitt föl, och jag är med henne varje dag så hennes hästar känns lite som mina hästar. Maggie fölade först och sen Wilma men hennes föl blev missbildat och blev avlivat. Men så skaffade dom ett föl som förlorat sin mamma när det föddes. När dom lämnade Wilma hos fölet gicka allt bra men nu när dom är hemma så får inte fölet dia. Hon sparkar och biter efter det.Vi har provat att släppa ihop Maggie och Wilma med fölen för att se om hon blir lugn och låter henne dia och vi har kollat ifall Maggie skulle låta henne dia men inget funkar!

Snälla, vad ska vi göra? Man får ont i hjärtat av att se fölet hungrigt springa efter Wilma som inte bryr sig!:confused::cry:

Sv: Ensamt Föl

Stackars liten, kan man inte ta in dom i box o bremsa stoet. BÖrja med det o sen prova utan...

Stackars liten, kan man inte ta in dom i box o bremsa stoet. BÖrja med det o sen prova utan...

jo, vi brukar ta in dom och spänna fast i grimskaft och då får hon ju dricka men det funkar ju inte i längden eftersom dom måste gå ute. Wilma vet att det inte är hennes föl så hon bryr siginte så mycket om det medans fölet bara springer efter och försöker dia.

Försök i alla fall ett tag att hålla stoet uppspänt medans fölet får dia, ibland kan de ge med sig och ta sig an fölungen.....

Vi har gjort det i en vecka men hon är helt ointresserad.

vad tråkigt.... tyvärr är det ju lite sent att använda sig av den döda fölungen.... har tyvärr inge mer förslag... har varit med om det en gång på jobbet och då gav märren med sig till slut... annars så har man ju uppfödning med nappflaska.... :(

Kanske någon annan som har bra förslag....

Går det inte att ha Wilma hos fölet ett tag till eftersom det fungerade där ?
Eller har jag missuppfattat ?

Nej, men de kan stå inne tills märren accepterar fölungen fullt ut. Eller så får man ta in dem en gång i timmen för att låta den lilla dia

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 070
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: Tualma
·
Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 115
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka