Ensamstående med häst

patsy02

Trådstartare
Nu behöver jag era tips och råd. Jag kommer att separera under våren. Det är oklart hur mycket pappan till barnen kommer att ha dem. Barnen är i tidig skolålder.

Ni som har barn och häst/hästar och är ensamstående hur löser ni vardagen? Tips och råd? Smarta lösningar. Ge mig allt ni har, behöver mod, styrka och praktiska sätt att ta till mig.

Kram!

Sv: Ensamstående med häst

Tufft, jag separerade för tre år sen. Min dotter var då 7år.

Jag hade tur, i samma veva blev en lägenhet/stuga ledig på gården i stallet där jag hade min häst uppstallad. Jag flyttade dit och för mig hade det inte funkat att ha häst om jag inte fått det boendet.

Min Familj bor inte i samma stad så det fanns liksom ingen man kunde ha som barnvakt när man var i stallet. Eftersom jag bor på gården kunde jag lägga dottern och gå ut och rida och fixa stallet efter att hon somnat.

Saker som underlättar vardagen är att se till att ha mat preparerad och som man snabbt kan värma och servera på kvällarna.

Medryttare för avlastning kan nog vara nödvändigt.

Jag har min dotter varannan vecka.

Jag blev ofrivilligt ensamstående förra året, med två ganska små barn. Jag hade då en häst som var inhyrd hos en kompis, och det gick fint då jag kunde ha med mig kidsen dit.

Idag har jag fem hästar, mina två barn och jag bor på landet i en stuga med tillhörande mark och stall. Det gör det väldigt mycket enklare att sköta djuren när de finns hemma. Mina hästar går ute dygnet runt, de har en stor hall att gå in i, en lite mindre storbox och så kan de minsta ponnisarna gå in i stallet i de boxarna där om de vill.

För att få det enkelt har de storbal i hagen, jag har alltid 2 st 300kgsbalar öppna, så alla får mat och inte behöver bråka vid balen. Vatten serveras två gånger om dagen uppe vid mitt hus, men det ska ändras på så de kan få vatten dygnet runt. En thermobar eller två tänkte jag ställa dit, då slipper jag det eviga bärandet, i dag bär jag 120 liter vatten morgon och kväll. Mina kids sitter då inne och ser på en film, eller så hänger de på mig ut.

Jag har turen att ha en kille som kör ut höbalarna i hagen åt mig, han levererar några stycken i tagen, och så behöver jag bara öppna när det är dags fö det.

Tillsynen av hästarna löser sig självt, då de går i en hage som går runt huset, jag ser dem från nästan alla fönster :)

Förutom vattnet är det ganska enkelt liv med djur och barn just nu :love:

Jag har inte heller min släkt i närheten så de kan jag inte förlita mig på. Hoppas naivt att pappan till barnen kommer att kunna ta dem några kvällar i veckan och att jag hittar någon som kan rida pållan ett par dagar i veckan.

Det får ju bli som det blir, tar en dag i taget och hoppas på att livet blir lite lättare så småningom.

En av småhästarna är pensionerad så hon går faktiskt bara som sällskapsdam i hagen.
Den stora skrittas bara, då han ska sättas igång lite försiktigt efter en skada förra året, kallblodet rids in just nu, men ska väl igång lite mer i vår.
En av ponnyvalackerna rids och körs hyfsat regelbundet och den andra är under inridning med.

Så jodå, de rör sig.

Undrar bara varför frågan var relevant?

Senast ändrad:

.

Jag hajade också till när jag såg frågan, men det finns ganska gott om hästägare som tycker att själva ägandet är det viktiga och att ridningen hamnar långt ned på listan.....

Alla får väl göra som en själv tycker det blir bra.

Har man hästen inackorderad kan man nu köpa sig fri från allt jobb men man kanske vill ha valuta för pengarna också... typ?

En av småhästarna är pensionerad så hon går faktiskt bara som sällskapsdam i hagen.
Den stora skrittas bara, då han ska sättas igång lite försiktigt efter en skada förra året, kallblodet rids in just nu, men ska väl igång lite mer i vår.
En av ponnyvalackerna rids och körs hyfsat regelbundet och den andra är under inridning med.

Så jodå, de rör sig.

Jag undrade för att jag var nyfiken på om det gick att få ihop ensamstående och fem hästar med ridning, eller om en förutsättning för att hinna med dem var att de inte reds utan att du hade dem som sällskapshästar. För hästarnas del spelar det väl ingen större roll, men för hästägaren är det ju lättare att hinna med hästarna ifall det enda man gör med dem är att ge dem vatten, jämfört med om man ska hinna rykta och rida dem också.

Och det är väl relevant för tråden om det går att hinna med ridning också om man är ensamstående med småbarn och har häst, eller om man får begränsa hästägandet till skötsel och skjuta ridningen på framtiden för att hinna med allting?

Av din beskrivning av hur du fick ihop det framgick inte om du red hästarna också eller inte, därför frågade jag.

Aha, då förstår jag frågan.

Ja på vintern nu är det lite svårare att få ihop det, men jag lade deras lite längre vila nu när det är som mest mörkt och kallt. Då får de det de ska ha i viloväg och jag får det lugnare när det är vinter. Nu i februari ska båda ponnyvalackerna igång mer, då rider ena barnet och det andra kör med mig, om man kombinerar en del av det man gör fungerar det bra. De stora rider jag på kvällen när kidsen sover, eller när de är på dagis och jag ledig. Och ponnystoet, gamlingen, hon får följa med på körturer om hon vill, oftast vill hon bara stå och sova vid balen eller skrapa bort snön för att hitta nåt gnagbart. Med ålderns rätt får hon välja själv vad hon orkar, hon blir 28 i år.

Kaske ska nämna att jag har två stora ridhästar, och tre shettisar, varav ena stora inte är min egentligen utan en gåvohäst som bor här tills vi ser om han blir frisk från sin skada, och den minsta shettisen är här för att slippa stå själv där hon bor. Hon ska väl hem i vår igen, så då blir det fyra kvar.

Senast ändrad:

Och det är väl relevant för tråden om det går att hinna med ridning också om man är ensamstående med småbarn och har häst, eller om man får begränsa hästägandet till skötsel och skjuta ridningen på framtiden för att hinna med allting?
.

Jag tillhör de som fick begränsa hästägandet till skötsel och skjuta upp den egna ridningen på framtiden. Medryttare fick de bästa åren i min hästs liv.

Sen när "framtiden" inträffade var hästen gammal och dog i sjukdomsattack. Någon ny häst är inte ännu iallfall inköpt, det får vänta tills barnet är ännu äldre och jag faktiskt själv kan ägna tid åt hästen. Måttligt kul att stå med häst åt medryttare.

Ja när man har barn kan man räkna med att man kanske inte hinner rida varje dag. för att inte tala om den tid det tar när barnen ska iväg på sina egna aktiviteter, hoppas verkligen min dotter inte börjar sporta och ska iväg och träna 4ggr/vecka ;)

Ja det är ju just det om man i huvudtaget kommer hinna rida alls. Det beror ju lite på hur pappan till barnen tänker sig att hans liv ska styras upp.

Tack alla! Nu har jag lite mer att tänka på ;).

/Patsy

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 608
Senast: Cissi_ma
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar