Ensamma hundar i varma bilar.

Inte_Ung

Trådstartare
Snälla söta alla!
Lämna inte era hundar ensamma i bilen i värmen.
Jag ser så många bakluckor med en kokt hund under så att jag blir alldeles ledsen.

Påminn varandra och prata med andra hundägare.
Det är ju banne mig djurplågeri när temperaturen ute går upp mot 30 grader.

Sv: Ensamma hundar i varma bilar.

Det är hemskt. Men det positiva är att man har rätt att krossa en ruta eller på något annat sätt bryta sig in i bilen. Dock vet jag inte hur långt det måste ha gått för att det ska göras lagligt. Men det borde vara lätt att kolla upp.

Jag tycker gott att Polisen och affärerna kan ta sitt ansvar och hjälpa till lite bättre också:mad:

Jag vet inte hur många gånger jag har sett hundar i bil, i gassande sol och med typ en cm öppna rutor i bilen på matbutikernas parkeringar. Flera gånger har jag gått in till kassan och bett dem ropa upp bilens reg nr i högtalarna för att säga åt vederbörande att hämta ut sin hund men flera gånger har affären nekat att göra detta. Det verkar som att man är mera rädd att stöta sig med en kund än att en hund sitter och blir kokt i bilen. SVAGT!

Vid två tillfällen har jag ringt Polisen och de har varit mer än lovligt nonchalanta. Har det varit öppet en cm på rutorna så har de sagt att då kan man vänta längre, att den klarar sig med det ett tag.
Jag var SÅ nära att slå sönder en ruta under en hästtävling i Helsingborg för några somrar sedan, hunden satt i en kombibil men utan bur, inga rutor nere dock med en vattenskål i bilen. Hunden vandrade fram och tillbaka över sätena, slickade på rutorna, som var helt nersölade. Jag stod i ca 10-15 min och spanade efter en ägare och såg hur den mådde, ringde Polisen men de hade inte tid och till sist passerade en Securitas hundbil som stannade och skulle hjälpa mig. DÅ dyker en gubbe med en ridklädd ung dotter i släptåg upp... Jag frågar hur de har hjärta att lämna sin hund på detta sätt? Hästmänniskor och allt! De bara glor otrevligt, svarar inte och piper iväg med hunden. Jag åt dem att om jag ser hunden i bilen igen under dagen så kommer jag dels att ringa Polisen, dels slå sönder bilrutan!

Jag såg inte att de satte in hundstackarn igen, åtminstone inte den dagen...

Jag tycker det är hemskt att en hund ska plågas i en het bil:mad:

Som du säger så vill man ju självklart hjälpa hunden, å andra sidan så ligger ju inte ansvaret på matbutikernas personal att göra det.

Om jag inte minns helt fel,så får man krossa bilrutan När man aktivt har försökt få tag på ägaren och avvaktat en stund med det hela-utifall ägaren kommer tillbaka. Man ska typ helst ringa polisen innan och informera om detta så att de vet...

Jag skulle inte tveka en sekund på att göra det om jag såg en hund sitta instängd i en varm bil,tänker fan inte låta ett djur lida på det sättet och en krossad ruta är ersättlig-vilket en familjemedlem(hund) inte är!

Jag hoppas innerligt att jag slipper göra det,jag har faktiskt Aldrig i mitt liv stött på en instängd hund i en kokhet bil,och hoppas på att inte göra det heller.

Nej de har väl inget formellt ansvar men på något sätt tycker jag att "alla får dra sitt strå till stacken" för att skydda djur från idiotiska ägare!

Polisen borde ju vara skyldiga att åka ut vid en akut situation även om det antagligen liggger lågt på priolistan med djur...

Var på ÖB på lördagen i helgen som var. Ni vet när det var sådär rekordvarmt, över 30 grader i skuggan. Vi hade varit på fler ställen o shoppat, med hund. Däremot hade vi parkerat endast där vi kunde hitta skugga, vid ingången och sen var hunden bunden i bilen (men satt utanför) med nyupphällt vatten. Oavsätt om vi var inne i butiken i 20 min eller bara 5.

Kommer ut och ordnar mer vatten innan vi åker och då ser jag en bil parkera, han har en bur som delar av bagaget och på varsin sida om gallret sitter två stora svarta hundar och härshar. De står upp - orkar väl inte sitta - och får huka ner huvudet för att det är så trångt. Gav karln en konstant blick när han gick förbi mig och funderade på om jag skulle säga ngt. Men egentligen, får man ge sig på folk så? Jag kunde ju informera om vad som gäller och att polis tillkallas om man lmnar hundar i bilen för länge, men hur länge är det? Och kan det upplevas som påhopp även om man är trevlig? Så jag avstod och körde med blicken. Kunde tyvärr inte stanna men kioskgubben hörde våran diskussion (min pch sambons) så han verkade slänga lite blickar mot bilen sen. man vet ju inte om dom tänker vara inne i 3 minuter eller i 20. Vi väntade i ungefär 5 sen var vi tvugna att åka.

VAD gäller? Hur länge får en hund sitta i bilen? När ska man ringa polisen?

Tyvärr så sitter jag bakom ratten på en buss när jag ser detta.
Så jag kan inte stanna och göra något just där och då.
Jag kör efter tidtabell och är ungefär lika flexibel som ett tåg.

Men de gånger som jag kan så brukar de få höra mina åsikter i frågan.
Jag brukar dra det där med antal grader, inte kunna svettas, blodet som blir för tjockt och hjärtat som då inte orkar utan stannar.
Eller att hjärnan kokar vid litet över 42 grader.

Det brukar ta skruv.

Butikerna är nog mest rädda om sina kunder.

Men hundklubbarna kunde väl trycka ut någon sorts information och be att få sätta på butikernas dörrar?

Typ "Glöm inte bort din hund i värmen!"

Men ärligt talat så begriper jag inte varför man måste släpa med hunden till affären i denna värme.
Kan inte den få ligga hemma i skuggan någonstans i stället?

Ja visst e de hemskt me hundar som dör i överhettade bilar :cry: å för guds skull bind inte fast hunden bakom bilen när ni ska in å handla sååååå lätt hänt att man glömmer... sett många som binder sina hundar bakom bilen när dom ska handla eller så, som tur e har inget hänt ännu va jag vet..

Såg en på G*K*s för någon sommar sedan, vi gick till kundtjänst och de skulle genast kolla upp det. Mycket hjälpsamma :bow:

Jag vågar knappt titta in i bilarna, jag mår så fruktansvärt illa när jag inte kan göra något åt problemet heller.
Det värsta är på stora hundutställningar, är det MÅNGA som lämnar hundar i bilen vid varmt väder trots alla varningar som ropas ut och står överallt! :mad: Vaddå, är folk helt tomma i bollen eller?

Senast ändrad av en moderator:

Förstår inte hur folk tänker:crazy:
Vår vovve är hemma när vi åker och handlar iaf alt. hemma hos svärmor om vi blir borta länge.

Han har någon gång suttit i bilen i bur med bakluckan öppen + vatten när vi har handlat någon dricka eller dylikt snabbt efter träning men det är allt.

Konfronterade en kille en gång som hade sin RR i bilen i sol med något fönster lite öppet, fick till svar att "de är ökenhundar och tål värme":eek: så där ser man hur folk ser på saken:mad:

Nu kommer jag förmodligen bli halshuggen men jag måste säga en sak. Jag tycker att det är så otroligt irriterande att bli påhoppad av folk för att jag lämnar min hund i bilen och springer in i en affär tre minuter. Har en halvkombi= kan inte ha bur (om jag inte specialbeställer en för x antal tusen)och en hund som inte kan sitta fast utanför bilen. Jag måste kunna få stanna i skuggan med rutorna nere och springa in i en affär i MAX 5 min utan att det står nån förstå-sig-påare och hänger med näsan 5 cm utanför bakrutan på bilen när jag kommer ut. Jag har en långhårig hund och självklart flämtar han av att sitta i bilen, men det gör han så här års även ute i skuggan och hemma i lägenheten. Att någon står på detta sätt och stirrar in i "hans" bil gör honom såklart stressad och förmodligen skäller han.

Jag skulle aldrig drömma om att lämna hunden i bilen i solen eller om jag ska göra ett ärende som tar längre tid än 5 min, men jag måste kunna få stanna på en mack/den lokala ICA butiken el. dylikt och köpa en dricka/posta ett brev/whatever. Jag reagerar också när jag ser en hund i en varm bil, men om inte hunden ser halvdöd ut så ger jag det åtminstone 10 min innan jag går nära inpå och kollar läget.

Visst är det bra att folk bryr sig och har koll eftersom det finns många hundägare som uppenbarligen INTE har det, men snälla ge mig 5 min innan ni ska rädda min "stackars" hund...

TIPS...

SKK har tryckt upp broschyrer och lappar som man kan beställa gratis och sätta upp på parkeringar/affärer och där det behövs.

Det är bättre att de säger tilll än att de inte gör det,eller hur?

svenska folket behöver tränas i civilkurage och att stå upp för de mer försvarslösa.

jag har aldrig blivit påhoppad,men had eng tagit det -eftersom jag vet att en annan gång kan det vara på allvar.

enklast för dig är att sätta en termometer i bilen,då vet folk att du har koll.

Och lite allmänt:

jag har ringt upp folk o bett dem ta ut sin hun dur bilen omdelbart ,i det fallet så var den för varm.Man ser det på hässjningstakten och kan bedöma det via vädret,solgasset och unge luftfuktighet.

något som kansk einte alla vet är att det är inte värmen som dödar enbart.

hundarna hässjar ut fukt o vid en viss temp o en viss fuktighet så kan de inte längre kyla av sig utan dör plågsamt sakta.

jag har kopior på en lapp som fanns på djursjukhuset(o i ngn hundtidning) o där står temperaturen som kan bli i en vanlig kombibil.

Som tur är har jag en Van-visserligen int emed AC som står på när bilen är avstängd,men med alla andra fördelar.

Jag har fuktighetsmätare,termometer där hundarna är,solgardiner,öppningsbara fönster runt om,ramp så man kan ha dörrarna öppna,gardiner som täcker förardelen så inte solen gassar in där,och ett golv som tål slabbande.

jag lämnar mina hundar i bilen,men -aldrig-utan att först ha badat dem rejält,kylt ur bilen,massa vatten,kylfiltar vid liggplatsen(finns såna att köpa på hundaffärer) och så kollar vi tempen ,var tredje minut i början tills man kan beräkna hur mkt den stiger,sedan var 10-20 min.

Den får aldrig gå över 27 grader o ok fuktighet-då åker de ut.
Men-min bil har extremt stor luftvolym,och det märks!

jag rakar dem under magen sommartid o merparten av tiden så hässjar de faktiskt inte ens.

Men jag är lite mesig-jag vattnar stenplattor o gräsmattor så de kan ligga där.

Nu när det är så vidrigt varmt så fr de stanna hemma-tyvärr.
i viss afall är dte svalare i bilen är hemma....ochman kan ju inte ha alla dörrar o fönster öppna medhundarna själva.

Tänk om fler skulle tänka som du!

Det kostar att ta hand om sina djur och kan man inte det så kanske man inte ska ha några alls. Argument som att man inte skaffar en bilbur t ex för att den är så dyr det tycker jag är märkligt. Om hunden blir sjuk då - låter man bli att åka till veterinären för att det är så dyrt??

Jag har en stor bil med en bakruta som går att hissa ned helt och man kan ändå ha bakluckan stängd och låst - man behöver inte oroa sig för att någon skulle kunna stjäla hundarna eller öppna burarna som man var rädd för med förra kombin när bakluckan stod helt öppen. Då skaffade jag en krok som säkerställde att ingen kunde smälla igen luckan - för det gör folk också, obegripligt nog.

Trots denna mycket fiffiga lösning med bakrutan som går ner helt så kan man inte lämna hundarna i bilen någon längre stund sommartid! Det blir för varm trots öppet fönster och i skuggan. Har man AC däremot så gör det ju stor skillnad, alltså av den typen som du beskriver.

Annars kan man väl generellt råda folk att SNÄLLA, LÄMNA HUNDEN HEMMA SOMMARTID om ni ska åka o handla, bada etc!

Flera bra tips det där att sätta lappar förresten, som flera skrev. Finns det några STOORA klisterlappar tro som man kan limma på framrutan om det olämpliga i att lämna hunden i en varm bil:devil:

mitt tips: ta inte med hunden i bilen över huvudtaget!!! tycker synd om stackars hundar som sitter på parkeringar i bilar och väntar,jag lämnar hellre mina hundar hemma någon timme extra......

Jag, sambon och hunden skulle åka in till stan för att hämta en pressent vi hade beställt, för ca 3 veckor sedan. Vi skynade oss in i affären och hämtade den och betalde. Vi hade rutorna nere ca 5 cm sen hade han en vatten skål med vatten, brukar alltid ta med mig en skål med vatten om vi ska ut och åka. När vi kom tillbaka och hade satt oss i bilen, vi var iväg i max 10 minuter så ringer telefonen. Det var polisen som undrade om vi hade glömt bort hunden i bilen. Vi sa som det är att vi bara skulle skynda oss in och hämta en pressent för att vi sedan skulle på kalas. Visst jag tycker inte om att lämna hunden i bilen, vilket jag aldrig i vanliga fall gör! Det visade sig att en tant hade ringt till polisen och sagt att hunden hade vart i bilen över 2 timmar. Jag var glad att polisen brydde sig och ringde upp oss, men vart ändå jäligt förbannad på kärringen som sagt att hunden vart i bilen över 2 timmar!!

Men om ni var två så kunde väl en av er stanna hos hunden? Och ha den i skuggan utanför bilen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka