Sv: Ensamma hundar i varma bilar.
Det är bättre att de säger tilll än att de inte gör det,eller hur?
svenska folket behöver tränas i civilkurage och att stå upp för de mer försvarslösa.
jag har aldrig blivit påhoppad,men had eng tagit det -eftersom jag vet att en annan gång kan det vara på allvar.
enklast för dig är att sätta en termometer i bilen,då vet folk att du har koll.
Och lite allmänt:
jag har ringt upp folk o bett dem ta ut sin hun dur bilen omdelbart ,i det fallet så var den för varm.Man ser det på hässjningstakten och kan bedöma det via vädret,solgasset och unge luftfuktighet.
något som kansk einte alla vet är att det är inte värmen som dödar enbart.
hundarna hässjar ut fukt o vid en viss temp o en viss fuktighet så kan de inte längre kyla av sig utan dör plågsamt sakta.
jag har kopior på en lapp som fanns på djursjukhuset(o i ngn hundtidning) o där står temperaturen som kan bli i en vanlig kombibil.
Som tur är har jag en Van-visserligen int emed AC som står på när bilen är avstängd,men med alla andra fördelar.
Jag har fuktighetsmätare,termometer där hundarna är,solgardiner,öppningsbara fönster runt om,ramp så man kan ha dörrarna öppna,gardiner som täcker förardelen så inte solen gassar in där,och ett golv som tål slabbande.
jag lämnar mina hundar i bilen,men -aldrig-utan att först ha badat dem rejält,kylt ur bilen,massa vatten,kylfiltar vid liggplatsen(finns såna att köpa på hundaffärer) och så kollar vi tempen ,var tredje minut i början tills man kan beräkna hur mkt den stiger,sedan var 10-20 min.
Den får aldrig gå över 27 grader o ok fuktighet-då åker de ut.
Men-min bil har extremt stor luftvolym,och det märks!
jag rakar dem under magen sommartid o merparten av tiden så hässjar de faktiskt inte ens.
Men jag är lite mesig-jag vattnar stenplattor o gräsmattor så de kan ligga där.
Nu när det är så vidrigt varmt så fr de stanna hemma-tyvärr.
i viss afall är dte svalare i bilen är hemma....ochman kan ju inte ha alla dörrar o fönster öppna medhundarna själva.