Sv: Ensamma hästar
Då uppfattade vi det lite olika
. För som hovis skriver "Men snälla någon vad är det för farligt att en hingst går för sig själv". Det uppfattar jag som att bara för att det är en hingst så spelar det ingen roll att den går själv.
Sen har jag förståelse för att vissa hingstar inte kan gå med andra hästar.
Men många gånger skulle nog hingsten kunna gå med valacker, men man törs inte prova.
MVH Russin8
Ja då uppfattade vi både TS och Hovis inlägg olika tror jag. Men det är ju så det är, alla är individer och tolkar information olika. (vilket är bra).
Jag hade stor respekt med att låta min äldsta hingst gå med andra till en början. Jag provade första gången när vi stod på ett relativt stort stall. Det funkade inte, han trivdes inte mentalt att stå i det stallet.
För stressigt för honom att stå med mycket hästar, han måste ju ha
Koll på allt...
Men sedan fick han gå en hel sommar+ vinter samt början av våren med mitt sto (för betäckning under sommaren så klart). Och han mådde så otroligt bra av det, han blev en helt ny häst. Tryggare, lugnare och mer stabil psykiskt. Mer tillfreds. Han älskade sin flicka...
Iom detta fick jag så klart min efterlängtade unghingst. Denna fick växa upp med andra hästar. Jag vägrade att låta honom gå själv mer än nödvändigt och i stort sett har han gått 1 sommar själv, annars har han gått med jämnåriga, hingstar som valacker.
Min äldre hingst flyttade jag i samband med fölningen av hans son till ett mindre stall. Där fanns bara valacker. Första försöket att släppa ihop honom med en annan valack skedde sommartid på betet. Det funkade inte. Först hade han jätteskoj med valacken och lekte. Men sen började han valla honom. Det fanns ston i grannstallet, han kunde inte se dom men säkerligen känna doften av dom så han vaktade dom. Vi fick låta honom gå själv.
(Innan han kom till mig har han inte gått med andra sen han lämnade sin mamma skulle jag tippa på).
Nästa gång han fick börja gå med andra var när vi bestämt oss för att släppa ihop honom med en mer bestämd valack, och det vintertid. Men innan vi hunnit göra detta tog pållarna själv saken i egen hov och mulade ner stängslet mellan varandras hagar och det gick perfekt. Den bestämda valacken höll min äldre hingst i schack.
Sommaren innan hade jag mitt sto i samma stall. Hon gick på bete tillsammans med 2 andra valacker. Min äldsta hingst smet in till dom och hade tydligen snällt och beskedligt sållat sig
sist i ledet och varit en riktig toffel... Men då var en av valackerna en gammal räv också...
Det var inte frågan om att han hade vallat dom, han hade fått följa med på nåder, längst bak ett par meter bakom de andra. Han var lycklig ändå...
Fast jag ville inte ha ett till föl så vi särade återigen honom från de andra.
Sen i våras så går mina två hingstar tillsammans på lösdrift.
De har ett sto i grannhagen som går med ett par valacker samt en 3 årig hingst i en grannhage.
Funkar helt ok. Pappan håller sonen undan från stoet och den unga hingsten, det är han som ska markera revir sas. Men det funkar.
Nu har de gått själva (bara de 2) på ett bete under sommaren så de har svettsats samman änmer.
Men tyvärr kan inte alla hingstar gå med andra hästar. Det är synd för om de kan det så mår de så mkt bättre av att ha en kompis än att gå själv. De finner mer ro.
När de går själv måste de hela tiden ha koll på allt och vara sin egen ledare. Med en kompis i hagen så slipper de åtminstone vakta konstant, och har de tur hittar de dessutom en trygg ledare i sin kompis.
Jag mår bra av att kunna ha mina hingstar tillsammans. Det känns skönt att veta att de har sällskap.