Ensamma hästar

mullah

Trådstartare
Jag blir så förbannad på de hästägare som låter sina hästar leva år ut och år in helt ensamma utan någon hästkompis. Har en granne som låter sin hingst gå helt själv. Han blir sällan riden utan går där i hagen och gnäggar efter allt och alla som går förbi. Ägaren är borta flera dagar i sträck och nu har hästkraken fått mugg också och haltar omkring i hagen utan att någon tillsynes verkar sköta om skadan.
JO! jag har anmält detta till djurinspektörerna men varför ska man överhuvudtaget behöva se sådant här:mad:

Sv: Ensamma hästar

Ja, det kan man ju undra... men det är väl så i livet i allmänhet... vissa människor bör/ska inte ha djur för att dom kan inte tillgodose deras behov... och tyvärr..såna kommer det nog alltid finnas..

Har du pratat med grannen?? Även om du inte ser att någon tar hand som muggen tex så betyder det ju inte att ingen gör det.

Jag blir så förbannad på de hästägare som låter sina hästar leva år ut och år in helt ensamma utan någon hästkompis. Har en granne som låter sin hingst gå helt själv. Han blir sällan riden utan går där i hagen och gnäggar efter allt och alla som går förbi. Ägaren är borta flera dagar i sträck och nu har hästkraken fått mugg också och haltar omkring i hagen utan att någon tillsynes verkar sköta om skadan.
JO! jag har anmält detta till djurinspektörerna men varför ska man överhuvudtaget behöva se sådant här:mad:

Men snälla någon vad är det för farligt att en hingst går för sig själv, känner du denne hingst? Vet du hur han beter sig emot andra, vill han äta upp dom, frukost-lunch o middag. HAn mår kanske bättre att vara ensammen. Att han gnäggar och pratar det gör de flesta hingstar iaf ibland.:angel:

Har mina bredvid andra ston också. Men jag hör aldrig mer än enstaka prat ibland. Kanske inte ens varje dag, men huar när det är mat. de är hur glada som helst.

Att han sedan har mugg mm är en annan sak. Men att tycka synd att en hingst går för sig själv tycker är en knasig kommentar.

Vet inte hur mkt hingsterfarenheter du har men jag har en hel del. Har bla 4 hingstar och märrar själv. :angel:

Vissla på du bara. Hade han haft andra hästar omkring sig i andra hagar så hade jag inte reagerat. Jag fattar oxå att hingstar och ston ej kan gå i samma hage men att låta en häst gå helt själv oavsett KÖN hela sommaren utan skötsel är inte OKEJ!! Jag har ingen erfarenhet av hingstar men jag anser att de ska behandlas lika väl som andra hästar.

Varför är det mindre synd om en hingst när han går själv än om ett sto eller valack?
Hingstar är väl hästar oxå?

MVH Russin8 som anser att alla hästar ska ha hag kompisar (Ja, jag har erfarenhet av hingst)

Fast, jag uppfattade det aldrig som om Hovis sa att det var mer synd om den för att den var hingst... Bara att alla hingstar inte kan dela hage med andra hästar (vilket är helt korrekt).

Alla hästar, oavsett kön, behöver kompisar, och som sagt, jag kunde inte läsa någonstanns att Hovis sa motsattsen. :)
Många hingstar går för sig själv, men med "går för sig själv" betyder det itne att den går ensam på gården. Bara att den är ensam i hagen, med haggrannar...

Det gör det, och om du läser vad jag skrev, så skrev jag faktist aldrig motsattsen... Utan att alla hingstar inte kan dela hage med andra... Det betyder inte per automati k "ingen hingst kan gå med andra hästar".
Mina 2 går med varandra.

Det står ju klart och tydligt i TS inlägg att hingsten inte har något sällskap över huvud taget. Inte bara att den inte har någon hagkompis.

citerar:
"Jag blir så förbannad på de hästägare som låter sina hästar leva år ut och år in helt ensamma utan någon hästkompis."

Om hingsten haft kompisar på andra sidan staketet hade det väl vart en helt annan sak och då tror jag inte ts hade reagerat..

Då uppfattade vi det lite olika:). För som hovis skriver "Men snälla någon vad är det för farligt att en hingst går för sig själv". Det uppfattar jag som att bara för att det är en hingst så spelar det ingen roll att den går själv.

Sen har jag förståelse för att vissa hingstar inte kan gå med andra hästar.
Men många gånger skulle nog hingsten kunna gå med valacker, men man törs inte prova.

MVH Russin8

Har du sett att INGEN alls har varit hos hästen? Har du sett att INGEN tar hand om muggen, hur vet du att den har mugg, har du varit inne hos hästen? då har du begått ett brott.

Den kan lika gärna ha stukat trampat fel eller på annat sätt blivit halt.

Vet du hur lagen säger? Jo att hästar behöver inte ha en hag kompis eller så. Bara hästen har någon, och det kan vara en människa eller så.

jag har också hingstar som går tillsammans men jag har också en hingst som jag sa, som inte kan gå med andra hingstar eller så. Han får gå själv. Men han mår förträffligt.:love:

En människa kan inte tillgodogöra behovet av en hästkompis/åsna/mula/whatever! Åh vad arg jag blir på dessa människor som bara låter sina hästar gå själva utan en häst inom synhåll... Och nu finns det väl en lag att man inte får ha hästar ensamma?

Då uppfattade vi det lite olika:). För som hovis skriver "Men snälla någon vad är det för farligt att en hingst går för sig själv". Det uppfattar jag som att bara för att det är en hingst så spelar det ingen roll att den går själv.

Sen har jag förståelse för att vissa hingstar inte kan gå med andra hästar.
Men många gånger skulle nog hingsten kunna gå med valacker, men man törs inte prova.

MVH Russin8

Ja då uppfattade vi både TS och Hovis inlägg olika tror jag. Men det är ju så det är, alla är individer och tolkar information olika. (vilket är bra).

Jag hade stor respekt med att låta min äldsta hingst gå med andra till en början. Jag provade första gången när vi stod på ett relativt stort stall. Det funkade inte, han trivdes inte mentalt att stå i det stallet.
För stressigt för honom att stå med mycket hästar, han måste ju ha Koll på allt... :p
Men sedan fick han gå en hel sommar+ vinter samt början av våren med mitt sto (för betäckning under sommaren så klart). Och han mådde så otroligt bra av det, han blev en helt ny häst. Tryggare, lugnare och mer stabil psykiskt. Mer tillfreds. Han älskade sin flicka...

Iom detta fick jag så klart min efterlängtade unghingst. Denna fick växa upp med andra hästar. Jag vägrade att låta honom gå själv mer än nödvändigt och i stort sett har han gått 1 sommar själv, annars har han gått med jämnåriga, hingstar som valacker.

Min äldre hingst flyttade jag i samband med fölningen av hans son till ett mindre stall. Där fanns bara valacker. Första försöket att släppa ihop honom med en annan valack skedde sommartid på betet. Det funkade inte. Först hade han jätteskoj med valacken och lekte. Men sen började han valla honom. Det fanns ston i grannstallet, han kunde inte se dom men säkerligen känna doften av dom så han vaktade dom. Vi fick låta honom gå själv.
(Innan han kom till mig har han inte gått med andra sen han lämnade sin mamma skulle jag tippa på).

Nästa gång han fick börja gå med andra var när vi bestämt oss för att släppa ihop honom med en mer bestämd valack, och det vintertid. Men innan vi hunnit göra detta tog pållarna själv saken i egen hov och mulade ner stängslet mellan varandras hagar och det gick perfekt. Den bestämda valacken höll min äldre hingst i schack.

Sommaren innan hade jag mitt sto i samma stall. Hon gick på bete tillsammans med 2 andra valacker. Min äldsta hingst smet in till dom och hade tydligen snällt och beskedligt sållat sig sist i ledet och varit en riktig toffel... Men då var en av valackerna en gammal räv också...
Det var inte frågan om att han hade vallat dom, han hade fått följa med på nåder, längst bak ett par meter bakom de andra. Han var lycklig ändå... :D
Fast jag ville inte ha ett till föl så vi särade återigen honom från de andra.

Sen i våras så går mina två hingstar tillsammans på lösdrift.
De har ett sto i grannhagen som går med ett par valacker samt en 3 årig hingst i en grannhage.

Funkar helt ok. Pappan håller sonen undan från stoet och den unga hingsten, det är han som ska markera revir sas. Men det funkar.
Nu har de gått själva (bara de 2) på ett bete under sommaren så de har svettsats samman änmer.

Men tyvärr kan inte alla hingstar gå med andra hästar. Det är synd för om de kan det så mår de så mkt bättre av att ha en kompis än att gå själv. De finner mer ro.
När de går själv måste de hela tiden ha koll på allt och vara sin egen ledare. Med en kompis i hagen så slipper de åtminstone vakta konstant, och har de tur hittar de dessutom en trygg ledare i sin kompis.

Jag mår bra av att kunna ha mina hingstar tillsammans. Det känns skönt att veta att de har sällskap.

Senast ändrad:

Säger inte den lagen att de måste ha kontakt med annan levande varelse? Dvs att människor duger? Jag är inte så bra på den lagen iom att jag inte vill ha mina hästar ensamma.

Nej jag tror att det måste vara ett hovdjur...eller? Det är mycket möjligt att jag har fel, känner att jag halkar ut på tunn is här :D men jag tycker det är självklart att de ska ha sällskap av en annan häst! :)

eller såhär står det tydligen i lagen:

"Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra."

Aah ny lag från i år alltså?
Var det den gamla som sa att det räckte med en människa eller ko?

Nej jag tror att det måste vara ett hovdjur...eller? Det är mycket möjligt att jag har fel, känner att jag halkar ut på tunn is här :D men jag tycker det är självklart att de ska ha sällskap av en annan häst! :)

eller såhär står det tydligen i lagen:

"Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra."

Du svarar på din egen fråga ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Willys
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 586
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka