Ensamhästar, för eller emot?

E

Eureka

Sedan ett år bor vi på landet och har hästar. Jag själv skulle aldrig kunna drömma om att ha EN häst ensam, men några kilometer ifrån oss ligger ett hus, med ett litetlitet stall med en storstor hage. Där står en helt ensam tinkerflicka som har stått där, ensam, sen vi flyttade ut till gården. Jag mår rent illa då jag ser detta.

Min granne, som också har stall och hästar, känner människan som äger hästen och har tjatat på henne, länge, att skaffa en till häst. I början sa hon att hon skulle göra det, nu säger hon att "hästen har seriösa attitydsproblem och måste stå ensam". Det hjälper inte att hon tjatar på hästägaren längre. Men hästen är ju ett flockdjur... Visst om hon stått ensam LÄNGE och blivit skygg, men de är fortfarande flockdjur sedan flera flera tusen år tillbaka.

Vad skulle ni göra? Jag orkar inte se denna stackars ensamma häst längre. Eller överreagerar jag...? Är jag ensam om att tycka att det borde vara lag på att ha minst två hästar? Eller iaf en kossa? :)

Sv: Ensamhästar, för eller emot?

Jag är helt klart emot. En häst ska inte behöva stå ensam - punkt. Visst kan även en häst, om den gått själv länge, vara ovan och i början orolig när man sedan sätter ihop den med en annan häst, men jag är bombsäker på att i princip alla sådana hästar vänjer sig efter ett tag.

Det gäller ju även att sätta ihop hästar som fungerar tillsammans, inte sätta ihop vilka som helst och säga att det SKA gå, och sen när det inte funkar ge upp för "hästen vill stå ensam". Jag köper inte det. Man får faktiskt ge det mer än ett försök.

Jag var emot, men efter att ha fått tag på en häst som mår psykiskt dåligt av all stress/rörelse av andra hästar så har jag ändrat uppfattning. Han blir helt enkelt mycket lugnare, gladare och faktiskt friskare när han går själv :p Dock andra hästar i byn. Men jag försöker hitta en häst som han skulle kunna gå med. Tycker det är lite synd om han ALDRIG ska få ha lite "mulkontakt" med en atrfrände :rofl: För någon häst måste väl ändå passa honom? :confused:

Men som du säger, om tinkern har börjat bli skygg och ser ledsen ut, då är jag VERKLIGEN emot! Jag reagerar faktiskt på ensamhästar, även om jag själv har en xD Men jag letar ju, och jag tänker ju hela tiden på att kolla hur han verkar må och så, och hur han reagerar när andra hästar kommer förbi osv. Än så länge bryr han sig inte för fem öre, om inte den där läckra fjordingbruden kommer förbi förstås! :rofl: Dock går hon med föl nu, och hon gillar inte min häst, så det är ju lite synd :p

Hur är denna häst när du rider förbi?
Säker hon kontakt med din häst?
Det kan nämligen vara ett tecken på att hon inte vill vara ensam och söker kontakt med andra hästar.

Jag hade nog gått dit jag också och pratat med henne så att hon märker att det är fler som är emot det.
Berätta för henne att det är lag på att hästar inte får stå ensamma idag. Säg att du överväger att göra en anmälan om hon inte gör någonting åt det.

Man kan prata utan att hota eller vara elak, bara säga att det är för hästens bästa.
Kanske kan ni erbjuda att hästen står hos er?
Eller säg till henne att skaffa ett får, en get eller vad som helst som sällskap. :)

Är det alltså, på papper, olagligt att ha ensamhäst om det inte är särskilda fall så att säga? Tänkte ringa djurskyddet på måndag och höra. Jag mår verkligen inte bra av att se den där ensamma hästen.

Hästen är dessutom vansinnigt fet, inte sommarbetesfet liksom, eftersom den stått i samma hage sen vi flyttade, dvs ett år sen, som sagt. Har aldrig sett hästen utanför hagen, pysslad med eller riden, bara precis på samma ställe i hagen varje gång jag åker eller cyklar förbi. Då jag stannar och pratar med henne är hon jättefin och mysig. Jag har inte ridit förbi här själv, har en kompis som gjort det, dock för bra länge sedan.

kanske kan det vara så att hästen, precis som diskho's häst är "ensamhäst" och trivs med det. Vet itne om ni har fler hästar i stallet och hästen bara går ensam i hagen? Denna häst är Helt ensam, även i stallet. Kanske, som sagt, är jag fjantig, men tinkern har så tråkigt jämt, hänger och öronen åt sidan, du vet, som om den är ledsen. Det är hjärtskärande.

Jag har tom vid flera tillfällen tänkt så pass långt att jag kan låna ut en av mina för att hennes ska få sällskap, då vi har tre hästar.

Skulle inte vara elak, då tror hon säkert bara att jag jävlas med henne. Jag pratar helt enkelt med djurskyddet på måndag och hör om lag osv, vad de tror / tycker. Sen får jag helt enkelt rida dit, så jag har någon form av sällskap istället för en plåtbil :)

Jag tar tag i saken nu. Nu får det vara nog! :D Tack för era tankar!

Senast ändrad av en moderator:

Jag lider varje gång jag ser en ensam häst.
Men har insett att jag inte kan hjälpa alla här i världen.
Hittar jag ägaren till hästen så försöker jag självklart tala med dom, men oftast tycker dom ju att det inte är några bekymmer, hästen stannar ju kvar i hagen så då har den ju inget behov av kompisar...
Blir så ledsen över hur en del människor tänker.

Alla hästar föds som flockdjur, men beroende på hanteringen från oss människor så kan de antingen fortsätta vara flockdjur eller bli apatiska individer som stänger av yttervärlden och därför klarar ensamheten.

/M

Jag tyckar att alla hästar ska ha minst en kompis, Men Tyvärr måste min häst stå själv typ 1 månad på sommaren, Det är så klart ingen jag tycker är bra men han får ändå träffa anndra hästar,Men det är så klart inget jag skulle kunna ha under en längre tid. fast han står aldrig 1 månad i rad själv, Det är typ om man lägger i hop dagarna

Senast ändrad:

Har en kompis som har haft sin häst gående ensam sen iaf 1 år tillbaka. Synd om hästen att inte ha något sällskap men verkar faktiskt som den tytt sig mer till henne sen den blev själv. Hennes mamma är sjukskriven och håller oftast på ute i trädgården på dagarna och det rör sig mkt folk på gården som pratar med hästen. Det finns dessutom hästar inom synhåll för den. Är inte för att ha hästar gående själva, men skulle aldrig gå och säga till den här tjejen att hon måste ha sällskap till sin häst.

Jag är emot hästar som är helt ensama. Hästen är ett flockdjur.
Om man av någon anledning måste ha en häst själv i en hage, ska det (helst) gå hästar i hagen bredvid, som h*n kan "prata" med o.s.v.

Men jag trodde att det var olagligt att ha en häst helt ensam??

Tyvärr är det inte det. Har dock hört att det ska bli.. Men dom är ju förjävla mesig med djurskyddslagar tkr jag... :(

*kl*
Min tant går än så länge ensam... Vi letar efter en vän till henne men det måste vara en mycket lugn och gärna lågrang pålle då min tant är en riktig mes...
I det senaste stallet blev hon hackkyckling och kom in varje kväll med bitmärken där de även dragit bort skinnet på henne och ibland även sparkskador...Täcket hon hade i det stallet var det bara att slänga...
När jag skulle släppa ut henne i hagen när vi ridit eller så fick jag ha spö med mig och jaga iväg de andra som stod i grindöppningen då de mer eller mindre kastade sig över henne om jag bara släppte in henne.
Så fort jag släppt henne i hagen fick hon panik och klättrade på staketet för att kunna ta sig förbi de andra hästarna...Det är illa när en häst går imot elstängsel för att komma bort från sina "hästkompisar".
Min tant blev en helt annan häst när jag tog hem henne här hemma...Hennes värsta mobbare till och med jagde ut både mig och tant när vi för sista gången gick ut ur den hagen.
Från att varit en nervös, stirrig och sorgsen häst blev hon lugn, glad och harmonisk när hon gick här hemma ensam (grannens hästar finns 30 m bort men det är inte alltid hon ser dem).

I början av September kommer svärmors stora varmblods tant hit...hon är av samma sort som min och vi hoppas på att de kan finna varandra och trivas ihop...men tills dess går hon ensam...

Senast ändrad:

det är lag på att hästar ej ska vara helt ensamma.
det innebär inte att de inte kan gå själva i en hage - det innebär att det ska finnas hästar i samma stall/angränsande hagar.

Jag har aldrig tyckt att hästar ska stå ensamma. Upp läng vägen där jag bor stod innan en ensam fjording. Jag brukade stanna till där när jag var ute och gick med min ponny och förundrades över att det räckte med bara en tråd till hagen... Den var alltid lugn och sansad och jag som har rätt stor hage övervägde att låna hem den, iaf över sommaren eller något så den får beteskompisar... Gick och grunnade på detta ett tag och en dag när jag kom förbi var den borta. Undrade vad som hade hänt för den var alltid i hagen (tyckte jag..). Någon månad senare fick jag reda på att den var avlivad. Den var gammal och kunde inte resa sig upp utan hjälp...

Det jag ville komma till var att när jag fick reda på detta berättade om mina planer och fick höra av min vän att hon haft den hemma på bete en gång och aldrig ville ha den där igen. Hade visst attitydproblem både mot männsikor och andra hästar. Den trivdes bäst själv.

Dock tror jag att det helt klart är väldigt sällan en häst trivs bättre själv en med någon sorts kompis.

En grannes häst gick ensam i många år, mest med korna på gården.. När den väl fick hästkompis blev den helt förämdrad och mycket piggare. Nackedelen är väl att den blir livrädd så fort kompisen lämnar hagen för att ridas eller något. Är väl rädd att bli ensam igen?

Oj, vad långt det blev..

Jag vet med mig att jag kommer få mycket "påhopp" när ja skriver detta, om sådant.. pm,a mig gärna då de är minst troligt att ja kommer att följa denna tråden.

Men jag är INTE emot de att man har en häst själv, under förutsättningarna att den aktiveras och har kontakt med något levande(vill säga människan).
Det finns tillochmed de hästar som inte klarar av stressen av andra hästar, som därav MÅSTE gå själva.
Nej! jag är inte grotesk! men altså.. varför är de då "ok" att ställa en hingst i en hage.. ensam?
Visst, hästen är ett flockdjur!

Svar till;mackan
Du får mer än gärna visa din källa till ditt svar!
Då jag ALDRIG hört talas om en sådan lag.
Men visst jag kan ha fel, de kan alla. pmá mig länk. el annat
som visar den lagen..

Det står i nya djurskydds paragrafen. Orkar ärligt talat inte leta upp det nu, men maila djurskyddet så får ni svar.

Blir förvånad att folk inte känner till detta.

Hej igen.

Nu menade jag inte att jag säger nej till att ha hästar i skillda hagar på samma gård, inte alls. Då vi hade resten av hästarna gick tex hingstarna i egna hagar, dock angränsande till andra hästar, men med staket och tråd emellan. Missuppfatta mig inte. Jag syftade på att en häst (ett djur, vilket som helst, tex ko, gris, get) inte ska vara HELT ensam i min mening. Inte att stå ensam i en hage.

Skulle ju ringa djurskyddet i måndags, men finner ingenting i telefonkatalogen och heller inte då jag söker på djurskydd eller liknande på hitta.se osv. Någon som vet vad det heter? :D Kan ju vara en fördel för mig :)

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:6
råd om hästhållning;
2 kap. Skötsel och hantering
Allmänna krav
1 §4 Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.
Allmänna råd till 2 kap. 1 §
Hästar bör hållas tillsammans med artfränder.

Dock så bedöms det förnärvarande att socialkontakt tillgodoses genom människor. Att en häst bör ha sällskap av andra hästar är bara med i de allmänna råden och är inte tvingande enligt svensk djurskyddslag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 534
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Hästhantering För ca 1½ vecka sedan flyttade vi till ett nytt stall. Min häst verkar trivas bra i stallet och i hagen med kompisarna, däremot har han...
Svar
14
· Visningar
1 387
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst