Ensam westernryttare

Sv: Ensam westernryttare

Rolig tråd!
Nog får man som ensam westernryttare höra mycket. Min stallvärd tittade när jag fick undervisning och frågade läraren. Vad är det för en idé att rida så där långsamt? Hon berättade för honom att det var pleasure träning. Men han menade fortsatt att det nog inte kunde vare riktig western, för han hade varit i USA och sett rodeo!

Min medryttare rider dressyr och hon är urförtjust i hästen, som reagerar på vikt och ben och är smidig som en katt.

Ja detta var en rolig tråd :rofl:
Måste säga att det är tråkigt att häst människor över lag ska snacka så mycket skit. Är det inte fördommar om olika grenar så är det fördommar om det ena och det tredje.
Jag tycker det är så tråkigt att allt inom ridsporten ska bli så snobbigt.
Jag ska inte säga att det är så överallt men det är en sådan prylstatus överallt. Man ska ha fina nya täcken och märkessadlar annars är man en skogsmulle som inte kan tas seriöst:crazy: . Det är fördommar jag har mött i mina dagar. Jag är så jävla trött på sånt skit :devil: , är det någon mer än jag som upplever det så?

Hej!
Jag får också ofta frågor och kommentarer om att rida "vilda västern" Suck!

Stod ett tag på ett stall vars ridhus ägdes av 2 delägare, vårt stall med blandade ryttare (jag var dock ensam westernryttare) och ett rent dressyrstall. Ägarinnan för det stallet red över mig och mina stallkamrater ett antal gånger om vi råkade komma ivägen för hennes dressyrpålle och jag åkte på världens utskällning en gång när jag red min tämligen lydiga häst utan träns i ridhuset.

Orsak: hennes ungar (runt 10-års åldern) red sina ponnier ensamma i ridhuset och de kunde inte styra sina hästar! :crazy: :eek: Så därför var jag tvungen att ha träns på min!

Men jag förstår att de inte trodde det gick att styra hästar utan tyglar med tanke på att deras egna nästan bet sig i bringan!

En tid senare diskuterade jag nåt, nu minns jag inte vad, med hennes man och då sa han att: "Ja, men det kanske inte passar sig att rida vilda västern i ett vanligt ridhus ihop med andra".:eek: :eek:

Jag svarade honom då vänligt att jag red betydligt långsammare, mer disciplinerat och betydligt mer ödmjukt än vad hans fru gjorde!

Fnys!

Men de flesta blev både tysta och impade när jag började med mina backövningar i trail! de tog sig knappt igenom bommönstret framåt ens en gång! De var också impade över att min häst stod så still i stallgången! :smirk: Han var den enda som inte rev stallet vid fodring. Och en av få som inte släpade med sig sin ledare tilll och från hagen.

Ägaren till senaste stallet jag hade min unga quarterdam på undrade försiktigt om man kunde rida ut ihop med en westernryttare eller om vi bara busgalopperade åt ena hållet, tvärnitade och satte full fart åt andra hållet....
Hon hade tyvärr råkat på en sådan sk westernryttare tidigare. Importerad häst från USA, stod i minimal hage, reds flera timmar om dagen, enbart reining och uppenbart på dåligt vis, hästen blev halt, stod länge och reds sedan för fullt redan dag ett, osv.

Efter att ha hört min definition av vad western är, och efter att ha sett mig och min westernridande kompis ett tag, fattade hon att hon råkat ut för en icke-generell westernryttare tidigare....

Men termen vilda western hör jag dock alltför ofta!

Seabaz, är det du som har den vita connemaran Zinzano som stod hos syrran (Lina) ett tag?

/Countrystyle

Hej!

Javisst det är jag det!
Jag visste inte att ni var syskon =)

Hoppas allt med flytten för dom/er har gått bra *jag tjuvkikar ofta på tricorns hemsida* ;)

Maila gärna mig och tipsa om bra stall, gärna med westerryttare inblandat i Stockholm. Det verkar ju finnas en del ser jag här. Allt är av intresse, själv började jag att rida western för 3 år sedan men jag har ridit engelsk i 30 år. Har en quarter som jag rider reining och hoppar en del med i gympasyfte. I vårt stall är jag den enda som rider western och folk får alltid vänta på mig eftersom de också rider i 180... Eller så kommer jag ikapp när de skrittar. Jag längtar tillbaka till Stockholm och vi planerar att flytta dit framledes. Alla tips är välkomna. Roligt om man kan vara fler av samma sort i stallet.

Hej, lite konstigt att lägga ut det här.. men den där ensamhetskänslan drabbar mig med ibland.

Nu har jag visserligen min häst i världens trevligaste stall (dvs, mina pållar bor hemma hos min mamma ihop med hennes.. :love: och d e skönt för annars hade jag aldrig kunnat träna som jag gör och samtidigt ha råd med ett liv..)

Men när vi är iväg och tränar känner jag mig lite "utanför" mest grundat på mitt hästval, min häst är ett litet halvblodssto på 155 cm med ganska mkt steg.. Vi skiljer oss ganska markant från quartrarna, paintarna och "alla andra" (*S*) jag rider både western och dressyr på henne, tränar just nu pleasure men har donat en hel del reining tidigare så hon är en ganska versatile liten dam som går att rida både i hög dressyrform och i lägre pleasure form (kommer aldrig ens försöka få henne att gå lika låg och "lång" som dom hästar som är avlade för pleasure för hon må vara kompakt men inte byggd så..) Känns ibland som folk tittar lite snett på mig över det, varför köpa dressyrhäst när man rider western?

När jag gick min hästskötar utb. fick jag heta "lilla koflickan", naturligt hästmannaskap var fjollerier (till vi fick en riktigt nervös och svår travare då tydligen Jag var den enda som redde ut den... :confused: ) Och på skolan fick jag mina kängor för att jag köpt en häst som är renavlad dressyrpålle och "förstörde" den genom att träna western samtidigt..

Varför kan folk inte helt enkelt inse att man rider det man trivs med, och har en häst man älskar? Att ras och inriktning inte spelar någon roll så länge du och hästen trivs med det ni gör?

Över allt annars i svenska samhället finns "sköt dig själv och skit i andra", ibland önskar jag att vi kunde fått lite mer av den mentaliteten inom hästvärlden också där ALLA tydligen vet bättre än en själv och STÄNDIGT klankar på saker dom inte vet något om...

Och just for the record - Min lilla pålles samling och frammåtbjudning har HELT förändrats sen hon blev westernhäst på deltid, bärigheten är helt annorlunda, swungen har kommmit fram (så matte studsar som en gummiboll :) :bump: ) rumpan är hjärtformad och halsen ser mer ut som en hingstnacke än en tanig stohals... hon har breddat sig (tidigare krävdes skydd på henne för hon gick så trångt fram) och överlag verkar hon trivas mkt bättre med sig själv, hon hängde i bettet och försökte alltid "stjäla" tyglarna när man gjorde en halt - något tränaren jag köpte henne av sa att man aldrig skulle få bort.. Jag kan lätt rida henne på lösa tyglar och enhandsfattning i form, stoppa och vända och inte för en sekund kommer hon på tanken att stjäla tyglarna längre... (inte när jag kortat tyglarna och tränat dressyr heller :))

Nej, fanken, vi är många med en "utanförskänsla" där ute... men, fanken heller att jag tänker sälja min häst och löpa en "riktig" westernhäst, ändra mitt sätt att träna min häst eller hantera henne grundat på vad andra tycker och tänker.

Har andra problem med ert sätt, er häst, osv. ge dom en lerig känga i baken, be dom provrida alt. fräs tillbaka.. :) Det gjorde jag. Tränade en kort tid dressyr i grupp, fick ganska många gliringar från dom andra till en vinter då det trillade snö från taket och deras hästar skenade rundor i ridhuset medan min lilla dam stod och tittade på med huvudet sänkt och undrade vad dom höll på med... :) Då ville dom helt plötsligt veta hur jag fick min häst att stanna med mig ist för att ränna runt... *S* Dom fick svaret "träna mer och börja tänka" sen red jag och min häst iväg för att inte träna mer med dom.. det fick lixom vara nog då..

:angel: Allt ordnar sig, förr eller senare.. och funkar inget annat, skriv ut en massa info på nätet och tapetsera stallväggarna med det :)

kram /Sofia och Felicia

Hej!
Jag och sambon flyttade ner till Göteborg igen första veckan i augusti, Goldie kom ner till mig den 8e september (Gamla Pearl fick lov att sluta sina dagar hemma på gården. Han trivdes inte i Gbg sist och blev så själaglad över att få återvända till mina föräldrars gård 2004 när vi flyttade upp, så jag kunde inte med att flytta honom igen, han blev över 25 år) men hamnade i ett stall med ytterst små rasthagar där hon inte trivdes. Kilona rasade och livsgnistan försvann, så jag flyttade henne till en lösdrigt på 3 ha och ihop med 9 trevliga hästkompisar, så nu trivs hon och har både lagt på hullet och vuxit så jag hoppas kunna rida in henne till våren.
Vi saknar vatten, el, värme och stall vid hagen, så det blir ficklampa och en hel del släpande med vattendunkar, hösilagekakor,mm, men det är smällar man får ta, hästen trivs i alla fall, det är huvudsaken!
Dessutom vinner jag tid på att slippa mocka box varje dag och det kostar dessutom mindre. Men jag får nog kanske leta upp nåt annat till hösten eftersom jag förvarar sadeln hemma än så länge, känns inte säkert nog i hagens förvaringskyffe...

Zinzano ja, det är en vacker pålle, minns jag, ser mer ut som en Andalusier än som en connemara! Men väldigt känslig och nervös, och jag har mycket energi så han och jag passade inte ihop riktigt. Men jag gillade honom ändå. Han är speciell.

Tänkvärt inlägg. Antar att de flesta känner sig ensamma i sitt stall ibland vad än man håller på med eller så.

Problemet med att vara westernryttare tror jag är att vi är i minoritet och om någon har träffat någon "idiotisk" westernryttare så är det lättare att dra alla över samma kam eftersom man inte träffar så många. Träffar man någon knäpp ryttare inom den engelska ridningen så vet man ju att det var ett undantag eftersom man samtidigt träffar massa helt normala människor som älskar sina hästar och gör allt de kan för att hästarna ska må bra.

Jaha rider inte folk i erat stall alls??
Jag ser aldrig någon där! Och är nån där så är det jättesent och kolmörkt och nån som bara ska mocka :D

När ska vi rida ut då? Pållan är supergullig! Tror inte hon tar några älgkliv faktiskt :)

Nä vi har bara våra hästar till att titta på;)
Jag jobbar halvt ihjäl mig i veckorna så jag är där sent på vardagarna (fast jag brukar rida på volten då). Min häst har dock varit skadad så pållen har stått ett tag. Har börjat rida lite nu i alla fall.

Kom på en rolig sak... som inte är så rolig egentligen..

Men varför dömmer folk egentligen ut hela westernstilen på EN hobbyryttare? *funderar* Vill man se dåliga exempel på klassiska ryttare är det ju bara att gå till en vanlig ridskola... 0.o nu är jag visserligen lite småelak. Men just i dag hade jag ett seriöst samtal med en av dom "lovande" unga ryttarna här i kommunen ang. att hennes häst sköt ut bogen och "fuskade" när hon gjorde voltjobb i galopp.. mina råd funkade finfint tills någon upplyste henne lite syrligt om att jag var "en sån där cowboyryttare" och hon helt enkelt vände ryggen till mig och blankt sket i vad vi kommit fram till tidigare. jag blir så JÄVLA arg. För jag har ju inte alls ridit dressyr sedan jag började min ryttarbana, hennes "idol" inom ryttarklubben här diskuterar ju absolut inte SINA hästar med mig och Nej då, jag äger INTE alls ett renavlatdressyrsto... för jag rider ju bara travare ute i skogen i fullt sken med jättesporrar och elakt vasst bett.......... *MORR*

Det är F*NIMIG inte sadeln som gör ryttaren, inte bettet eller sporrarna eller hjälmen eller hästen eller färgen på det där f*rbannade attans schabraket. Det är HJÄRTAT! En häst är en häst är en häst är en häst och funkar i grund och botten precis likadant som alla andra attans hästar. Precis som människor alltid kommer vara människor.....

Ja, nej, Förlåt mig för att ni fick läsa mitt verbala spyende över folks fördommar. Men just i dag är en dålig dag. *pust*

(vilken tur att jag är så perfekt..... :S *harkel*)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar