Sv: Ensam westernryttare
När jag berättat för folk att jag rider western så ser dom ut som frågeteckan och undrar mest om jag vallar kor, kastar lasso och har boots på mig
[/QUOTE]
Kunde inte låta bli att garva när jag läste det...hihi..
Folk har fördomar...
När jag var yngre och min kompis hade en travare inackorderad i ett stall där de flesta red just western (otroligt...) men så var det, och detta var på slutet av 80-talet och det var ju rätt ofta efter skolan som man följde med den tjejen till stallet. Det var rätt ofta jag fick åskåda följande:
Ryttarna ryktade sina hästar,sadlade på,gick ut på stallplan....YEHAAA så var det full galopp iväg...Dessa ryttarna har nog sett för mkt westernfilm...
Tiderna förändras och kunskapen kring hästar blir allt omfattande samt kraven på skötsel med mera ökar.
Jmfr med de gångerna man sett dessa "mindre vetande,okunniga" ryttare som började sitt pass med galopp för ca. 15 år sedan(säger dock inte att alla gör det, har haft oturen med att skåda det en del...).med idag hade vi säkerligen inte sett det exemplet!
(någon som har..?)
Kanske har folk fått intrycket av att vi fortfarande gör så eller att vi har en hafsig ridstil där man istället tycker att kontrollen på hästens rörelser med olika inspänningar är riktiga och de ser till att hästren arbetar i form osv, medans vi då har långa tyglar osv. Kanske borde vi ifrågasätta dem så som de ifrågasätter oss?
Jag har stött på folk som är positiva till westernridningen då de har sett westernryttare som har en trevlig häst som är lätthanterlig.
Sedan stöter man på folk som tittar på en uppifrån och ner när man har jeans och boots tex. ooooh.
Skulle hitta stall plats åt min blivande hingst-unge och stallägaren var sååå tveksam, efter några dar ringde hon och har förhört sig en del om saken och sade: "Du får stalla in din häst här, QH är ju lugna trevliga hästar"
Vad positivt!!
Lycka till med era upptallningar
Vänligen
Melgem