Ensam westernryttare

Sv: Ensam westernryttare

Visst är det märkligt! Jag har en andalusier (bl.a) dessutom och det är ju också konstigt, det är ju inte en westernhäst så hur ska jag då komma någonstans!? Måste jag nödvändigtvis rida western så kunde jag ju åtminstone ha en quarter....Men, jag tror att de bara är avundsjuka och trångsynta, jag har åtminstone ridit mycket dressyr och hoppning, vilket jag ibland gör fortfarande, så jag kan ju jämföra för- och nackdelar i alla fall :smirk:

Jo många är nog så inrutade i just att man "bara ska" rida engelskt.
När då någon annan vågar sas sticka ut med en annan ras än hbl och göra något annat, så bektraktasm an som konstig

Det är lite tråkigt faktiskt. Även om man satsar på en sak så är det ju kul med variation, både för ryttare och häst. Och som sagt, har man aldrig provat så vet man ju inte hur det är, och då tycker jag inte att man ska yttra sig så mycket. Det finns alltid både possitiva och negativa sidor inom alla grenar. Det roliga med western tycker jag är att det alltid finns någon gren som passar alla, oavsett ras.

När jag berättat för folk att jag rider western så ser dom ut som frågeteckan och undrar mest om jag vallar kor, kastar lasso och har boots på mig :p[/QUOTE]

Kunde inte låta bli att garva när jag läste det...hihi..
Folk har fördomar...
När jag var yngre och min kompis hade en travare inackorderad i ett stall där de flesta red just western (otroligt...) men så var det, och detta var på slutet av 80-talet och det var ju rätt ofta efter skolan som man följde med den tjejen till stallet. Det var rätt ofta jag fick åskåda följande:
Ryttarna ryktade sina hästar,sadlade på,gick ut på stallplan....YEHAAA så var det full galopp iväg...Dessa ryttarna har nog sett för mkt westernfilm...:rofl:

Tiderna förändras och kunskapen kring hästar blir allt omfattande samt kraven på skötsel med mera ökar.:bow:
Jmfr med de gångerna man sett dessa "mindre vetande,okunniga" ryttare som började sitt pass med galopp för ca. 15 år sedan(säger dock inte att alla gör det, har haft oturen med att skåda det en del...).med idag hade vi säkerligen inte sett det exemplet!
(någon som har..?)

Kanske har folk fått intrycket av att vi fortfarande gör så eller att vi har en hafsig ridstil där man istället tycker att kontrollen på hästens rörelser med olika inspänningar är riktiga och de ser till att hästren arbetar i form osv, medans vi då har långa tyglar osv. Kanske borde vi ifrågasätta dem så som de ifrågasätter oss?:devil:

Jag har stött på folk som är positiva till westernridningen då de har sett westernryttare som har en trevlig häst som är lätthanterlig.
Sedan stöter man på folk som tittar på en uppifrån och ner när man har jeans och boots tex. ooooh.

Skulle hitta stall plats åt min blivande hingst-unge och stallägaren var sååå tveksam, efter några dar ringde hon och har förhört sig en del om saken och sade: "Du får stalla in din häst här, QH är ju lugna trevliga hästar"
Vad positivt!!

Lycka till med era upptallningar
Vänligen
Melgem

Skulle hitta stall plats åt min blivande hingst-unge och stallägaren var sååå tveksam, efter några dar ringde hon och har förhört sig en del om saken och sade: "Du får stalla in din häst här, QH är ju lugna trevliga hästar"

Vilken tur att stallägaren inte hann läsa Zindy16's tråd om QH.s temperament! :rofl:

Vilken tur att stallägaren inte hann läsa Zindy16's tråd om QH.s temperament! :rofl:

Ja, jag håller med...hon hade haft en westernryttare som hade haft en qh hingst stående där innan och den var väääldigt fin,sade hon...hihi...hon var rätt rolig, ganska speciell, men kul.
Jag tog inyte stallplats där utan tog en stallplats håll där han får nchansen till sällskap.Hoppas han skall trivas.

Jmfr med de gångerna man sett dessa "mindre vetande,okunniga" ryttare som började sitt pass med galopp för ca. 15 år sedan(säger dock inte att alla gör det, har haft oturen med att skåda det en del...).med idag hade vi säkerligen inte sett det exemplet!
(någon som har..?)

Jag har sett det ganska många gånger tyvärr, och det var inte länge sen. Det tragiska är att det är personer som tävlar inom olika grenar och man därmed tycker att de borde veta bätttre. Upp på stallplanen, iväg i full galopp, och samma sak på hemvägen- galopp upp på stallplanen och in med hästen i boxen :mad: En ryttare i ett av stallen jag har stått i kom på att hon skulle börja western träna sin häst. Så hon köpte en western sadel, ett westernträns och ett par chaps. Sedan tog hon hästen ner till ridhuset, tok galopperade några varv i full galopp (näst intill sken, hästen höll på att gå omkull i kurvorna) med hängande tyglar, och vips! Så hade hon en westernhäst. Trodde hon i alla fall.... :crazy:

Jag rider inte western men har för tillfället en westernsadel som jag rider i i skogen och på längre turer ibland. Den har gett mig många dumma kommentarer från de andra inackorderingarna. T.ex. att den är så stor och tar så stor plats (en sadelhängare som alla andra).

jag rider inte western, men jag hoppas verkligen inte att ni drar oss alla över en kam, min häst behöver inte spöas upp mot ett hinder eller sågas i munnen, och jag tror mig definitivt inte vara bättre än nån annan, och min häst kan gå i skog&mark utan att snubbla, hon kan länga sig i traven så hon kan gå i takt med travare och korta sig så jag kan jogga tillsammans med hästar med kort steglängd, hoppas ni har överseende med oss som faktiskt välkomnar er "andra" till vårat stall!

Visst är det märkligt! Jag har en andalusier (bl.a) dessutom och det är ju också konstigt, det är ju inte en westernhäst så hur ska jag då komma någonstans!? Måste jag nödvändigtvis rida western så kunde jag ju åtminstone ha en quarter....Men, jag tror att de bara är avundsjuka och trångsynta, jag har åtminstone ridit mycket dressyr och hoppning, vilket jag ibland gör fortfarande, så jag kan ju jämföra för- och nackdelar i alla fall :smirk:

Hästen på din avatar är underbart vacker, antar att den är din?

jag rider inte western, men jag hoppas verkligen inte att ni drar oss alla över en kam, min häst behöver inte spöas upp mot ett hinder eller sågas i munnen, och jag tror mig definitivt inte vara bättre än nån annan, och min häst kan gå i skog&mark utan att snubbla, hon kan länga sig i traven så hon kan gå i takt med travare och korta sig så jag kan jogga tillsammans med hästar med kort steglängd, hoppas ni har överseende med oss som faktiskt välkomnar er "andra" till vårat stall!

:bow: :bow: Behövs fler ryttare som du! :) Det är ju mycket bättre om alla kan ha kul tillsammans och ta hjälp av varandra, oavsett gren :)

Jag rider inte western men har för tillfället en westernsadel som jag rider i i skogen och på längre turer ibland. Den har gett mig många dumma kommentarer från de andra inackorderingarna. T.ex. att den är så stor och tar så stor plats (en sadelhängare som alla andra).

Känner igen det där, det är synd för det är väldigt sköna att rida i och man sitter stabilt när man ska ut i skogen och rida.

Jag har sett det ganska många gånger tyvärr, och det var inte länge sen. Det tragiska är att det är personer som tävlar inom olika grenar och man därmed tycker att de borde veta bätttre. Upp på stallplanen, iväg i full galopp, och samma sak på hemvägen- galopp upp på stallplanen och in med hästen i boxen :mad: En ryttare i ett av stallen jag har stått i kom på att hon skulle börja western träna sin häst. Så hon köpte en western sadel, ett westernträns och ett par chaps. Sedan tog hon hästen ner till ridhuset, tok galopperade några varv i full galopp (näst intill sken, hästen höll på att gå omkull i kurvorna) med hängande tyglar, och vips! Så hade hon en westernhäst. Trodde hon i alla fall.... :crazy:

Oj, Riktigt pinsamt!! Men det måste hon ha sett i "hollywood studios", tråkigt när det finns de som rider seriöst.

Jag har också många gånger tänkt som så, att det är ganska ovanligt att man ser en quarter el. paint i annonser där ägaren söker medryttare, kan det vara så att de är bet. mera rädda om sina westernhästar, eller vad kan det bero på? En tanke som jag fick efter några rader här..:bump:

:angel: oj en repris...

Appropå sådan vårdslöshet...
Jag är förvånad över folk inte lärt sig efter så många år. Vad tänker de då de galopperar det första de gör?
Samt att det finns tävlingsryttare som har visat ett sådant sätt, då är det inte konstigt att folk tycker att western är "wilda western".

Om folk stöter på en sådan tjej som röjer runt i manegen som, en vilde och får ett intryck av att det är western så som hon uppfattade det, är det svårt att överbevisa motsatsen då många av dem som har den uppfattningen inte går på våra tävlingar eller vill förstå.
Tragiskt.

Jag har också många gånger tänkt som så, att det är ganska ovanligt att man ser en quarter el. paint i annonser där ägaren söker medryttare, kan det vara så att de är bet. mera rädda om sina westernhästar, eller vad kan det bero på? En tanke som jag fick efter några rader här..:bump:

Det har jag också funderat på. Kanske är det så att de flesta som rider western har egen häst? Det är ju svårt att hitta någon som inte har det och som är duktig upplever jag. Och har man en häst som är utbildad inom western kanske det är svårt att få tag på de hästlösa westernmänniskorna inom samma stad. Många vill ju ha max 10 min till stallet, så då gäller det ju att det finns någon nära. Jag själv försöker just nu att hitta en medryttare till min ena arab, men det finns INGEN som bor så pass nära, och ingen western ryttare över huvud taget har synts till. Sen är det klart att jag bor lite offside, men ändå....

Fler teorier? :)

Heej! jag står också ensam i mitt stall för jag rider western även om jag även hoppar och rider dressyr. Alla tittar på mig när jag ska rida som de tänker ritta den tönten hon rider westen men om dem inte provar vet dom ju inte hur snäll lugn oxch fin i bland snabb men fantastiska sporten går till dem harju inte äns provat. t..ex när vi hade halloween uterit då var alla hästar upphetsade förrutom min häst så coolt bara för det vann jag ett pris! fast det hade varit roligt om fler varit engagerde i stallet med western:smirk:

hej alla ensamma westernryttare!!

En roligt initativ att starta denna tråd. Det är roligt att läsa hur andra blir bemötta och vilka åsikter folk har som inget vet eller förstår.
I jobbet då jag körde en kund hem...
Jag träffade en kvinna som är ridlärare på en ridklubb i västra Götaland, vi pratade lite om allt möjligt och kom in på ämnet hästar..
Det kom strax fram att hon tränade hoppning och ägde ett halvblod.
Då frågade hon mig om jag själv red inom någon diciplin. Jag svarade att jag var intresserad av western och köpt en unghäst/föl av rasen Qh. Då sade hon att hon INTE såg western som en sport gren, utan western och islandshästar är något annat och att hon hade funderingar kring om hon kanske skulle byta inställning till det.

Då frågade jag om hon visste vad tex Reining är (eftersom det är en FEI-gren) och det visste hon inte då..efter att jag förklarat för henne hur det gick till, kom frågan...
"det är en galopp gren, där man tvärnitar och snurrar runt?"

Log lite när hon gick ur.:smirk:

Rolig tråd!
Nog får man som ensam westernryttare höra mycket. Min stallvärd tittade när jag fick undervisning och frågade läraren. Vad är det för en idé att rida så där långsamt? Hon berättade för honom att det var pleasure träning. Men han menade fortsatt att det nog inte kunde vare riktig western, för han hade varit i USA och sett rodeo!

Min medryttare rider dressyr och hon är urförtjust i hästen, som reagerar på vikt och ben och är smidig som en katt.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar