Ensam ung märr söker...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare thevalley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 704
T

thevalley

...hingst till våren. Följande egenskaper efterlyses, hoppas att någon kan tipsa om hingst som matchar flera eller alla av mina krav:

-Halvblodshingst minst 168 cm som lämnar stort och högrest, gärna ädelt men storleken är viktigare.
-Helst dressyrblod som kan kombineras med Rubensteinlinjen, ska ha mycket stark gångartsförärvning men gärna även lämnat hopptalanger.
-Gärna mörkbrun eller svart.
-Ska finnas på transportsperma (gärna med hög dräktighetsprocent), helst med levandeföl-avgift i villkoret.
-Skall helst vara A eller ELITprem, önskar ej nygodkänd hingst.
-Temperament av mindre betydelse.

Skulle vara kul att se om det finns någon given kandidat:banana:

Sv: Ensam ung märr söker...

Don Frederico kom jag att tänka på, men han är kanske inte tillräckligt ädel typ?
Ypperlig avelsindex på gångarter och testade själv helt ok i hoppning på 70-dagars.
Såg också att hans dräktighet på FAI inte är på topp...

Mycket bra förslag, hittade dock inga priser eller uppgifter om % avkommor i förhållande till betäckta ston.
Jag är inte så hemma på dressyrhingstar (sysslat med hopp fram tills nu) så alla förslag mottages tacksamt:bow:

Det verkar som om han bara finns på FAI, då är det ej intressant eftersom jag har ett sto som är helt oprövat.

Såg oxå att dom rekommenderar stoet att ha minst 50% fullblod, det har inte detta sto heller tyvärr.

Annars fin!

Jag insåg också detta. Det enda som stämde med din önskelista var att han är svart och bra avelsindex i gångarter med egen duglighet även i hoppning.

Synd att ditt sto har Rubinstein i stammen, annars hade Rotspon varit ett alternativ - återigen FAI.

Svart är svårt, om man ska ha ädelhet och bevisad förärvning med plus i kanten även på hoppning. Inte att förglömma, levande fölavgift...

Ja det är inte lätt när man har en lång önskelista, men jag har lärt mig att om man kompromissar bort vissa saker så blir resultatet oftast inte vad man tänkt sig.

Men, jag tycker det är mycket lättare att välja hopphingstar, det kryllar av bra hopphingstar av alla varianter men tycker dressyrhingstarna är mer lika varandra.

Kan också lägga till att jag gärna vill ha en hingst som "inte alla använder" tror avkomman blir lättare att sälja om man inte kan behålla den sedan.

Ska du ha levande föl-avgift så är det främst Flyinge och Gränsbo som erbjuder det, samt några få ytterligare privata hingstägare.

Har du kollat utbudet där? Just lätta hingstar i kombination med A- alternativt Elit-premiering är lite klurigt också (+ färgen).

Don Primero är ju en annan mörk hingst som nu är Elit dessutom, men han är varken stor eller ädel (tror knappt avkommorna hoppar heller). Ska dock förärva lite ädlare och högre än han själv är enligt index. Levande föl-avgift är nog ofta förhandlingsbart när hingsten är svenskägd!

Ja, jag vet att fölavgiften brukar vara förhandlingsbar så det är väl inte så viktigt, i princip alla hingsthållare jag pratat med har gått med på levandeföl istället för 90 dygn, ofta är dom förstående när jag säger att flera ston ska betäckas, jag delar gärna upp utgifterna under året.

Gillar Don Primero men tvivlar på att han hoppar, samt är han nog för liten, eller rättare sagt, han är för liten.

Måste börja kolla runt ordentligt nu känns det som.

Vad hände med Metall?

Om jag vore du skulle jag göra avkall på färgen. Det kan väl ändå inte vara så viktigt?

Förutom färgen så uppfyller Briar dina krav:

-Halvblodshingst minst 168 cm som lämnar stort och högrest, gärna ädelt men storleken är viktigare.

Briar är knappast en förädlare, men han lämnar definitivt stort, han är en av de hingstar som lämnar störst.Nästan-helbrorsan Okeanos har i mitt tycke bättre typ, och är dessutom billigare, men inte lika beprövad i aveln.

-Helst dressyrblod som kan kombineras med Rubensteinlinjen, ska ha mycket stark gångartsförärvning men gärna även lämnat hopptalanger.

Ligger i toppen nedärvningsmässigt för gångarter, helt ok även för hoppning. Inga problem att kombinera med Rubinstein.

-Gärna mörkbrun eller svart.

Är han ju inte då.

-Ska finnas på transportsperma (gärna med hög dräktighetsprocent), helst med levandeföl-avgift i villkoret.

TAI, men inte levande föl.

-Skall helst vara A eller ELITprem, önskar ej nygodkänd hingst.

ELIT-premierad, och tre generationer ELIT-hingstar bakåt på fädernet.

-Temperament av mindre betydelse.

Jag har varken hört bu eller bä, hästar med vilja och nerv iofs, men det är ju ofta positivt.

Jag vet att jag är fånig när det gäller färgen, anledningen är att min häst bär sabinoanlag (tror jag?) från 2 hingstar nära i stammen och har redan extremt mycket vitt, och jag vill helst inte ha en skäck:eek:
Briar är precis som du säger en given kandidat och jag älskar de briarhästar jag träffat, har haft en själv, men tänk om det blir för mycket vitt?

Jag är eg. hoppryttare men har fått för mig att dressyrryttare inte gillar färgstarkt, har jag fel då? Kanske blir omöjligt att sälja om jag har otur.

Därför tänkte jag att en mörkbrun + mkt vitt ger kanske bara lite fina strumpor och bred bläs:banana:

Svart och mörkbrunt är onekligen de populäraste färgerna bland dressyrryttare, men rör den sig och är trevlig att rida så är det självklart inga problem att sälja en brun eller fux heller. Visst, det finns en liten risk att det blir mycket vitt med två sabinos, men det är ju inte säkert att det blir en skäck för det. Kan ju lika gärna bli lykta och höga strumpor.

Och ärligt talat tror jag att det är svårare att sälja en svart häst med mediokra rörelser, än en sabinoskäck med kapacitet.

Nu är inte jag så bra på de utlandsstationerade hingstarna, men ser man till elit- och a-premierade hingstar i Sverige så är det ju en ganska liten grupp, och åtminstone jag hittade ingen som stämmer in på dina krav.

Jag får fundera vidare, men jag är trots allt ändå lite sugen på en briarunge!

Men tycker det borde finnas fler som matchar, kanske inte alla men iaf några kriterier?

Tänk då på att Briar är en sabino själv. Kanske Okeanos hans bror kan vara ett bättre alternativ.

Jag vet att briar är sabino, det är därför jag tvekar.
Personligen gillar jag häftigt tecknade hästar, men om det blir en avkomma jag inte vill behålla av olika anledningar kanske det är svårt att sälja den om den är för speciellt tecknad.
Jag är rätt säker på att den skulle få extremt mkt vitt i ansiktet, stoet har stooooor lykta.

Tänkte då att det kanske skulle vara riktigt flott att ta en mbr hingst så får avkomman mkt vitt men ändå inte för mkt...

Eller tänker jag fel, gillar dressyrryttare mkt vitt?

Tror att det beror lite på personen. Jag har precis sålt ett sabinosto med mycket bläs till en dressyrryttare. Hon är visserligen brun men stor bläs har hon och mycket strumpor har hon.

Då kanske Okeanos skulle vara ett alternativ? Men han är ju iofs inte beprövad i aveln än, så hans nedärvning är ju osäkrare.

Jag håller med Masse, tror det är mycket personligt. Själv älskar jag bruna med diskreta tecken, eller inga alls, och svarta :love:. Men jag vet att många tycker det är jättetråkigt. Hittar du den perfekta hingsten till ditt sto som råkar nedärva sabino så kan det kanske vara att det är lättare att sälja om föler sticker ut lite från mängden.. Trender kommer och trender går. Inte många har sett skimmel som den optimala färgen på en dressyrhäst, och så kom Matine.. Och jag blev nästan övertygad om att det var så det skulle vara ;). (jag är som sagt en av dem som gillar bruna..)
U

Ja, det är säkert personligt.

Som det diskuterats tidigare i tråden Briar vs Okeanos tar jag alla gånger Briar, hans namn ger (tycker jag) lättsålda avkommor.

Men visst måste det väl finnas fler hingstar med mina önskemål?

Eller är utbudet av dressyrhingstar väldigt litet?

Liknande trådar

S
Avel Jag har nu efter hundrade gången ändrat mig igen gällande hingstval. Problemet är att jag inte hittar den perfekta hingsten till mitt...
2
Svar
29
· Visningar
3 614
Senast: Pooh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka