Ensam! Tar han skada?

Linda.B

Trådstartare
Min lille Grunur 3,5 år går nu ensam i sin hage, då kompisen flyttat till eget stall. Han har sambon's travhäst i hagen brevid med tre meters avstånd samt hästar runt omkring.

Han drar några galoppsprång, rullar och är lika pigg & glad som
innan kompisen försvann, verkar inte speciellt upprörd.
Undrar nu om han kommer ta skada av att gå själv, inte för alltid
utan bara för en kort tid?

Finns ett ställe alldeles i närheten där det finns tre stycken islandshästar som går på lösdrift, i fina hagar och ett fint vidsskydd.
Har tänkt höra mig för om det fanns möjlighet att få ställa honom där.

Att köpa en shettiskompis för att ha som enbart sällskap kostar också stallhyra och foder, det blir mycket pengar.

Vad tror ni, klarar han sig en kort period? Linda
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Han dör inte av att vara ensam om han har hästkompisar i hagarna runt omkring. Är det bara för en kortare period så är det nog bara att bita ihop. Men jag tror att han i längden är lyckligare med andra hästar att ha kroppskontakt med. Jag skulle höra mig för på gården med de fina hagarna och vindskyddet. Särskilt en så ung häst bukar ha stort behov av andra hästar att leka med och ära sig vett och etikett av.
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Vilken tur att du gjorde denna tråden Linda, för jag är i samma situation själv! :(
Vi har funderat på att skaffa en islandshäst till så att han har en isiskompis och inte bara (?) hästkompisar.
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Är det skillnad på att islandshästar har isiskompisar än med andra hästraser? (fattar du vad jag menar nu är du inte dålig! ;) )
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Ja, bra svar av moli. Haft en islandshäst som gick med andra raser, va lycklig han blev när han sedan fick gå med andra islandshästar!!
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Det var min första islandshäst..... När jag såg hur han reagerade. Han flög i flocken, glad. Visst hade han det bra förut, med halvblod, shettis, varmblod och fjordingar, nordsvenskar i flock. Såg dock språket var lite annorlunda, kommunikationen. Hur han njöt.
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Det var min första islandshäst..... När jag såg hur han reagerade. Han flög i flocken, glad. Visst hade han det bra förut, med halvblod, shettis, varmblod och fjordingar, nordsvenskar i flock. Såg dock språket var lite annorlunda, kommunikationen. Hur han njöt.

Kan bara instämma, min valack såg ut som värsta hingsten när han visade upp sig för kompisarna:banana: . Sen blev han sitt vanliga jag, dvs stå i ena hörnet och titta på allt å alla.
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Han tar inte skada en kort period, då får du se det som en övning i att kunna vara ensam kvar i en hage. Det är bra att kunna senare om alla kompisarna tas ut samtidigt.

Att ha honom med flera kompisar på lösdrift är ett väldigt mycket bättre förslag än att skaffa ETT litet sällskap.

Han är fortfarande så ung att flockfostran hjälper dig mycket i hans fortsatta träningsfaser.
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Tack så mycket för era svar!
Ska försöka prata med ägaren till dessa hästar i helgen
när folk förhoppningsvis är hemma.

/Linda
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Min islandshäst går också själv nu...

Jag skulle nog svara ja : Han kan nog klara sig men det märker du själv i så fall själv men jag tror inte det finns någn häst som inte vill ha sällskap våran Grim går också själv som teacuptoy sa. Vi vet facktiskt inte hur vi ska göra..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ensam! Tar han skada?

Jag har ett liknande problem, en 1 1/2 åring som inte slutat betäcka trots kastrering så han måste gå själv eftersom resten av hästarna i stallet är ston... Lite synd om honom är det men vad gör man? Hoppas han har glömt bort det hela till sommaren så han kan gå med sina tjejkompisar då.
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Jag har ett liknande problem, en 1 1/2 åring som inte slutat betäcka trots kastrering så han måste gå själv eftersom resten av hästarna i stallet är ston... Lite synd om honom är det men vad gör man? Hoppas han har glömt bort det hela till sommaren så han kan gå med sina tjejkompisar då.


Men varför inte hyra in honom i en valack-hingstflock så länge? Han är ju så ung så den inackorderingskostnaden några år är nog värt en hel del.
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Nä, det skulle jag aldrig göra- jag vill ha min häst hemma under uppsikt. Skulle aldrig lämna bort honom på någon typ av lösdrift eller så. Han är ganska vek och jag är rädd att han inte kan hävda sig i en flock utan går undan och magrar av. I så fall på sommaren då kan han ju gå på bete med några kompisar om det inte funkar här hemma.
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Nä, det skulle jag aldrig göra- jag vill ha min häst hemma under uppsikt. Skulle aldrig lämna bort honom på någon typ av lösdrift eller så. Han är ganska vek och jag är rädd att han inte kan hävda sig i en flock utan går undan och magrar av. I så fall på sommaren då kan han ju gå på bete med några kompisar om det inte funkar här hemma.

Det finns ingenting som hindrar att man släpper sin häst på lösdrift och kontinuerligt åker dit och ser hur den har det. Dvs man ser till att hästen får vara med i flocken, inte faller ur/magrar av etc.

Många hästar som inte gått i flock upplevs som veka när de släpps i flock, det är ju en överväldigande upplevelse för dem. De brukar dock tuffa på sig.

En vettig flock har utrymme även för de veka individerna också. Och vek betyder inte automatiskt mobbad heller.
 
Sv: Ensam! Tar han skada?

Det finns ingenting som hindrar att man släpper sin häst på lösdrift och kontinuerligt åker dit och ser hur den har det. Dvs man ser till att hästen får vara med i flocken, inte faller ur/magrar av etc.

Många hästar som inte gått i flock upplevs som veka när de släpps i flock, det är ju en överväldigande upplevelse för dem. De brukar dock tuffa på sig.

En vettig flock har utrymme även för de veka individerna också. Och vek betyder inte automatiskt mobbad heller.


:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·
Islandshäst Vi upplever just nu ett mycket märkligt fenomen i vår stoflock och det skulle vara intressant att höra om någon annan varit med om något...
Svar
15
· Visningar
2 912
Senast: Rolle
·
Hästhantering Är ny här så flytta gärna tråden om jag är ute och vimsar! Jag har googlat och kommit fram till många trådar om ihopsläpp av hästar...
Svar
19
· Visningar
2 184
Senast: Gramse
·
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
3 976
Senast: Tussemaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp